Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Lectora Inspire Yang Diintegrasikan dengan Camtasia Studio Pada Mata Pelajaran Geografi Materi Sistem Informasi Geografi

Yemima Otoluwa, Sunarty Eraku, Daud Yusuf

Abstract


This research aims to develop Lectora Inspire based learning media on Geographic Information System material. Lectora Inspire is an application used to create learning media associated with Geographic Information System material which is integrated with Camtasia Studio. It applies a development research method with ADDIE model as an approach in compiling the learning media, Moreover, the validation are conducted by material expert, media expert, and subject expert. This learning media is tried out limited to high school student of grade XII trough questionnaire. The collected data is research finding regarding the quality of learning media and suggestions for product revisions. The validation result from material expert reveals that the value of media validation provided by validator I or material/content experts is 83.75% with valid category, validator II or product design expert is 88% with very valid category, while validator III or subject expert or teacher of geography subject is 98% with very valid category. Thus, the average of students respond towards the learning media is 88.8%.


Keywords


Lectora Inspire, Geographic Information System, ADDIE, Camtasia Studio

References


Arikunto, S. (2019). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. In Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi 3).

Fauzani, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Lectora Inspire Dalam Pembelajaran Tamrin Lughah Pada Siswa Kelas VIII MTS Ibnul Qoyyim Putra. UIN Sunan Kalijaga, 1-16.

Mulyasa, E. (2005). Menjadi guru profesional menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. In Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nursidik, H., & Suri, I. R. A. (2018). Media Pembelajaran Interaktif Berbantu Software Lectora inspire. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 237. https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2583

Prasetyo, S. (2015). Pengembangan Media Lectora Inspire dalam Pembelajaran Sains di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, IV(2), 319–337. https://doi.org/10.14421/jpi.2015.42.319-337

Purba, S., & Irwan RS Tambunan. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Lectora Inspire untuk Mata Pelajaran dan Pengukuran Listrik Kelas X di SMK Swasta Imelda Medan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 24–34.

Purwendri, R. (2013). Penggunaan Media Pembelajaran Dengan Program Berbasis Lectora Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar IPA Konsep Gerak Tropisme Pada Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Ilmiah Guru “COPE, 02.

Sukardi. (2009). Metodologi penelitian pendidikan: kompetensi dan praktiknya. In PENDIDIKAN - METODOLOGI PENELITIAN, Metodologi penelitian pendidikan: kompetensi dan praktiknya. https://doi.org/2009.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia.

Ulfatuzzahara, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis lectora inspire pada mata pelajaran ips untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas vii smpn 01 dau malang.

Ummi, A. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI SEMESTER II KELAS X SMA BERBASIS LECTORA INSPIRE. Jurnal Nalar Pendidikan, 6(1), 41. https://doi.org/10.26858/jnp.v6i1.6041.




DOI: https://doi.org/10.34312/jgej.v1i1.4041

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JAMBURA GEO EDUCATION JOURNAL