Pelatihan Penggunaan Aplikasi Wordwall untuk Menunjang Evaluasi Pembelajaran di Sekolah

Masra Latjompoh, Nurul Fajryani Usman

Abstract


The very rapid development of technology demands changes in all aspects of education. Developing technology encourages teachers to be able to develop learning media. However, in fact, some teachers have not been able to develop the ability to use learning media as learning aids, especially learning evaluation tools. One of the learning media that can be used by teachers to assist learning activities, especially learning evaluation, is the wordwall application. Wordwall is a piece of software that works online and is used as a game-based learning medium for kahoots, quizzes, and so on. The wordwall application is unique as an assessment tool in the form of multiple choice questions (quizzes). Crossword puzzles, select cards or images according to match, match the correct answer (match search), etc., so that assessment tools can be used for assessmentdaily.


Full Text:

PDF

References


Akbar, N., Zamani, N. P., & Madduppa, H. H. (2014). Keragaman genetik ikan tuna sirip kuning (Thunnus albacares) dari dua populasi di Laut Maluku, Indonesia. Depik, 3(1), 65–73.

Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, M., Nursaadah, R., & Sopian, S. B. P. (2022). Pengembangan Aplikasi Games Edukatif Wordwall sebagai Media Pembelajaran untuk Memahami Materi Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1835. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9313

Hapsari, T. P. R. N. (2022). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Webly kepada Guru SMP Bhakti Tunas Harapan Magelang. Jurnal Pengabdian Masyarakat (ABDIRA), 2(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/abdira.v2i4.242

Idrus, S. W. A. (2022). Analisis Problematika Evaluasi Pembelajaran IPA Pada Masa Pandemi: Kajian Literatur. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), Article 3c. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.880

Khasanah, U., Sukmawati, F., Fatimah, M., & Mujibburohman. (2022). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Game bagi Guru-Guru Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pengabdian Mandiri, 1(4), Article 4.

L, I. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), Article 2.

Mu’ah, M., Suyanto, U. Y., Romadhona, D., Hidayati, N., & Askhar, B. M. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Digital dalam Pembelajaran Interaktif bagi Siswa Sekolah Dasar di Era New Normal. Jurnal Pengabdian Masyarakat Manage, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.32528/jpmm.v1i2.3986

Özüdoğru, G. (2021). Problems faced in distance education during Covid-19 Pandemic. Participatory Educational Research, 8(4), 321–333. https://doi.org/10.17275/per.21.92.8.4

Reza, M. F., & Nopiyad, D. (2022). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran berbasis Game Edukasi Wordwall pada Mata Kuliah Jarigan Komputer. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4).

Sahanata, M., Asiani, R. W., Syahputri, E. D., & Pradani, A. P. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Wordwall sebagai Sarana Menciptakan Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1.

Sulistyorini, Y., Napfiah, S., & Mufidah, K. (2023). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Berbasis Game Menggunakan Platform Wordwall. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 5(2), 162–175. https://doi.org/10.33503/prismatika.v5i2.2712

Sun’iyah, S. L. (2020). Media Pembelajaran Daring Berorientasi Evaluasi Pembelajaran pada Mata Pelajaran PAI di Tingkat Pendidikan Dasar. Dar El-Ilmi : Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.52166/dar

Wafiqni, N., & Putri, F. M. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 di MIN 2 Kota Tangerang Selatan. Elementar : Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.15408/elementar.v1i1.20375




DOI: https://doi.org/10.34312/damhil.v2i2.23814

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Nurul Fajryani Usman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.