ANALISIS KUALITAS WEBSITE PERPUSTAKAAN FAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS NEGERI GORONTALO
Abstract
Abstract
The research aimed to determinate the user satisfaction score on the quality of a library website and identify the factors affecting the quality of a library website. In this research, the researcher carried out observation, literature study related to the research topics and questionnaire as the data collection methods. The population of this research was the public who have utilized the library website, specifically at the Faculty of Engineering. In addition, the sampling employed a Webqual 4.0 method where the number of samples were 57. Respondents taken for two week. The website evaluated in this research was the library website at the Faculty of Engineering. The research finding proved that all the proposed model variable affect user satisfaction. The variable with the highest score in influencing the library website user satisfaction was Service Quality. Meanwhile, Information and Usability Quality were variables that remain to be improved to enhance user satisfaction.
Keywords: Quality of Website, Webqual 4.0, Content, Library .
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan nilai kepuasan pengguna dan mendapatkan faktor-faktor yang mempengaruhi kualitas website perpustakaan . Untuk menunjang penelitian, peneliti melakukan observasi, studi literatur sejenis, dan kuesioner sebagai metode pengumpulan data. Populasi pada penelitian ini adalah masyarakat umum yang telah menggunakan website perpustakaan, khususnya di Fakultas Teknik. Pengambilan sampel dilakukan dengan metode Webqual 4.0. Terkumpul 57 responden yang menjadi sampel pada penelitian ini setelah 2 (dua) minggu masa pengumpulan data. Website yang dimaksud pada penelitian ini adalah perpustakaan Fakultas Teknik. Hasilnya, seluruh variabel pada model yang diajukan terbukti berpengaruh pada pembentukan kepuasan pengguna. Variabel dengan nilai tertinggi dalam pembentukan kepuasan pengguna website perpustakaan adalah Service Quality. Information dan Usability Quality menjadi variabel yang perlu ditingkatkan sehingga kepuasan pengguna dapat terbentuk lebih baik
Kata Kunci : Kualitas Website, Webqual 4.0 , Konten, Perpustakaan
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.37031/diffusion.v2i1.13314
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Diffusion: Journal of Systems and Information Technology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Diffusion: Journal of Systems and Information Technology
Department of Information System, Universitas Negeri Gorontalo
Engineering Faculty Building, 1st Floor
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Bone Bolango, Gorontalo, 96119, Indonesia
Phone: +62 (435) 821125, Fax: +62 435 821752
Email: diffusion.jurnal@ung.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.