PEMANFAATAN BUKU TEKS SEJARAH OLEH GURU

Al-Fajar Bima Sakti, Iis Husnul Hotimah

Abstract


This paper provides an explanation of how the use of history textbooks by history teachers or teachers. The use of textbooks needs to be highlighted because textbooks not only function as a source of students learning but also a guide in learning activities used by teachers. Textbooks must be adapted to the needs of students and teachers so that there needs to be a suitability for use for teachers. The research method used in this study is descriptive qualitative and the data collectiontechnique used is a literature study data obtained from previous reading and research sources. In essence, textbooks have a greatcontribution to the learning of history. Textbooks as a source of learning history in schools can add insight to students so that what previously did not know becomes known. In addition, students can also explore the values in the textbook such as heroic values, nationalism values and patriotism values

Keywords


History Textbooks, History Learning, History Teacher

Full Text:

PDF

References


Banowati, E. (2007). Buku Teks dalam Pembelajaran Geografi di Kota Semarang. Jurnal Geografi, 4(2),147-158.

Darwati, (2011). Pemanfaatan Buku Teks Oleh Guru Dalam Pembelajaran Sejarah: Studi Kasus di SMA Negeri Kabupaten Semarang. Paramitha: Historical Studies Journal, 21(1),75-89.

Depdiknas. (2008). Pengembangan Silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dalam KTSP. Jakarta: Direktorat Tenaga Kependidikan Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional.

Hamid, A.R. (2014). Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.

Husen, S., Suranto. & Swastika, K. (2013) Pemilihan dan Pemanfaatan Buku Teks Mata Pelajaran Sejarah di SMA Negeri 2 Probolinggo. Artikel Hasil Penelitian Mahasiswa, 2013,1-8.

Irdawati., Yunidar., & Darmawan. (2017). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Gambar Kelas 1 di MIN Buol. Jurnal Kreatif Tadakulo, 5(4),1-14.

Kemendikbud. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia Offline. Jakarta: Badan dan Pengmbangan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Nasution, (2008). Kurikulum dan Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Majid, A. (2009). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Mulyana (2009). Pendekatan Historiografi dalam memahami Buku Teks Pelajaran Sejarah. Seminar Nasional Mendekonstruksi Permasalahan Pembelajaran Sejarah di Sekolah (pp. 1-14). Bandung, Indonesia: Jurusan Pendidikan Sejarah FPIPS Universitas Pendidikan Indonesia.

Muslisch, M. (2010). Text Book Writing : Dasar-dasar Pemahaman, Penulisan dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nair. S. (2005). Penggunaan Model Kontruktivisme Lima Fasa Needham dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 20,21-41.

Prastowo, A. 2012. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Rusman. (2009). Manajemen Kerikulum. Jakarta: Rajawali Pers

Sanjaya, W. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sudjana, N. (2007). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Supardan, D. (2011). Pengantar Ilmu Sosial. Sebuah Kajian Pendekatan Struktual. Jakarta: Bumi Aksara.

Supriatna, N. & Fauzi, W.I. (2013). Buku Ajar Kajian Buku Teks Sejarah. Bandung: Jurusan Pendidikan Sejarah Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Universitas Pendidikan Indonesia.

Suryaman, M. (2006). Dimensi-dimensi Kontekstual di Dalam Penulisan Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia. Diksi: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 13(2),165-178.

Tarigan. H.G. & Tarigan. D. (2009). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.




DOI: https://doi.org/10.37905/jhcj.v5i2.20483

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:
Lt. II Jurusan Pendidikan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Jenderal Sudirman No.6, Kota Gorontalo, Provinsi Gorontalo 96128, Indonesia
E-mail: jhcjjournal@ung.ac.id
Creative Commons License
Jambura History and Culture Journal (ISSN Online: 2686-1070 | ISSN Print: 2654-6388) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.