BIOGRAFI MARCO KARTODIKROMO SEBAGAI SUMBER BELAJAR SEJARAH

Dwi Safitri, Naufal Raffi Arrazaq, Irvan Tasnur

Abstract


The purpose of writing this article is to analyze the potential of Marco Kartodikromo's biography as a source of historical learning. Marco Kartodikromo is a journalist, writer, and activist who fought for the Indonesian nation against the Dutch colonialists. Marco Kartodikromo has national values that can be learned by the younger generations. These values can be taught in history subject. Educators can integrate Marco Kartodikromo's history in history learning. Marco Kartodikromo fought during the Dutch Colonial Government. The background of this time became the basis for determining historical learning materials related to the biography of Marco Kartodikromo as a source of historical learning.

Keywords


Biography; Marco Kartodikromo; history learning resources.

Full Text:

PDF

References


Aristya, F., Fath, A.M.A., & Mabruri, Z.K. (2017). Penanaman Nilai Kepahlawanan dalam Pembelajaran IPS Sekolah Dasar di Gugus Teuku Umar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 9(2): 1377-1426.

Arrazaq, N.R. (2019). The Value of Character Education Based on History of The Mataram Kuno Kingdom in The 8th-9th AD. Istoria: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sejarah, 15(1),1-14.

Arrazaq, N.R. & Tanudirjo, D.A. (2021). Potensi Prasasti Sumuṇḍul sebagai Sumber Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Istoria: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 17(2),1-10.

Bancin, M.G., Corry., & Haloho, B. (2023). Pemahaman Nilai-Nilai Kepahlawanan Soekarno dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik melalui Model Pembelajaran Role Playing. Journal on Education, 5(4): 13498-13514.

Fadli, M.R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umu, 21(1): 33-54.

Hatapayo, M.S. & Fitriani, A. (2022). Surat Kabar dan Propaganda Marco Kartodikromo Melawan Praktik Kolonialisme Hindia Belanda. NOUMENA: Jurnal Ilmu Sosial Keagamaan, 3(1): 1-30.

Jayanti, T., Nuryatin, A., & Mardikantoro, H.B. (2015). Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Cerita Biografi Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter bagi Peserta Didik Kelas VIII SMP. Seloka, 4(2): 65-71.

Lionar, U. & Fithriah, R. (2023). Analisis Nilai Pendidikan Karakter pada Tokoh Sejarah Lokal Sumatera Barat sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 10(1): 277-288.

Muhammad. (2018). Sumber Belajar. Mataram: Sanabil.

Ratri, A.M. (2019). Spreading Nationalism in The Early 1900s: Marco Kartodikromo's Typical Approaches in Indonesia. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 13(2): 239-248.

Sayono, D. (2022). Biografi dan Studi Tokoh Sejarah. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 16(2): 415-426.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D , dan Penelitian Pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Syafithri, N., Suyanto, E., & Ariyani, F. (2017). Nilai Pendidikan Karakter Tokoh Biografi Merry Riana Mimpi Sejuta Dolar dan Kelayakannya. J-SIMBOL (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 5(2): 1-11.

Tasnur, I., Mustamin., & Wati, F.W. (2020). Penerapan Historical Approach dalam Proses Pembelajaran Pancasila di Perguruan Tinggi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(1): 1-8.

Tasnur, I. & Sudrajat, A. (2020). Teori Kritis: Perkembangan dan Relevansinya terhadap Problematika di Era Disrupsi. Jurnal Yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama dan Kemanusiaan, 6(1): 33-51.

Yusuf, S.M., Syarqiyah, I.N., & Arrazaq, N.R. (2019). Arloka Map: Media Pengenalan Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Kawasan Candi Prambanan. Berkala Arkeologi, 39(2): 235-256.




DOI: https://doi.org/10.37905/jhcj.v6i1.22965

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:
Lt. II Jurusan Pendidikan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Jenderal Sudirman No.6, Kota Gorontalo, Provinsi Gorontalo 96128, Indonesia
E-mail: jhcjjournal@ung.ac.id
Creative Commons License
Jambura History and Culture Journal (ISSN Online: 2686-1070 | ISSN Print: 2654-6388) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.