NASIONALISME PESERTA DIDIK SMK NEGERI 2 GORONTALO BERBASIS NILAI-NILAI SEJARAH

Ariyanto Nggilu

Abstract


History may be the most important component in the learning process, students can understand the struggle of the Indonesian people in achieving independence and the values ​​fought for by national heroes, it also encourages students to be involved in projects related to local or national history. Student involvement in activities related to history and nationality, such as visits to history museums, participation in Independence Day commemorations, or research projects on freedom fighter figures, can increase their awareness of the significance of the struggle. The research method used in this research is Qualitative Research using a Descriptive Approach

Keywords


Nationalism, Students, Historical Values

Full Text:

PDF

References


Abd Rahman BP, dkk (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam 2(1). 1-8

Anggraeni K. & Faturochman (2004). Nasionalisme Buletin Psikologi XII (2), 61-72

Dwi P. R. (2022) membangkitkan semangat nasionalisme generasi muda bangsa melalui pembelajaran sejarah kongres pemuda (1926 1928). Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP Universitas Jambi, 2 (2) 100-111

Guzman K.C. Oktarina N. (2018). Strategi Komunikasi Eksternal untuk Menunjang Citra Lembaga. Economic Education Analysis Journal, 7 (1), 301315.

Hadi R. & Syarif F. (2017) Upaya Mewujudkan Pemahaman Nilai-Nilai Patriotisme dalam Bersikap Mahasiswa Program Studi PPKn IKIP PGRI Pontianak. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial 4 (1) 86-96

Herdin M. Ilham Arsandi F. (2021) Pembelajaran Sejarah Abad 21 : Nilai-nilai Sejarah Lokal Sebagai Identitas Bangsa, 10 (2) 116-130

Isna Nadifah N. F, Dinie A. D. (2021) Membangun Semangat Nasionalisme Mahasiswa Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Indonesian Journal of Islamic Studies 2 (2). 93-103

Maulana A. S. (2020). tugas dan peranan guru dalam proses peningkatan belajar mengajar. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan Vol.6, No.1 35-42

Musaddad harahap (2016). Esensi Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Al-Thariqah 1 (2) 140-155

Muh. Akib D. (2021) Beberapa Pandangan Tentang Guru Sebagai Pendidik. Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Islam, 19 (1) 75-98

M. Ramli (2015). Hakikat pendidik dan peserta didik. Jurnal Tarbiyah islamiyah, 5 (1), 61-85

Ni Komang Ratih K. D. , Agustina Ni D. P. & I Wayan A.V. 2021 Peningkatan Jiwa Nasionalisme dalam Menghadapi Tantangan COVID-19, 96-104

Nurkholis (2013). pendidikan dalam upaya memajukan teknologi. Jurnal Kependidikan 1(1) 24-44

Rahmat W. & Marzuki (2018). Penguatan Nilai Patriotik Melalui Pendidikan Bela Negara Di Sma Negeri Titian Teras H.A.S. Jambi. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora 7 (2) 136-146

Une D. (2010). perkembangan nasionalisme di indonesia dalam perspektif sejarah. jurnal inovasi 7(1) 176-187




DOI: https://doi.org/10.37905/jhcj.v5i1.24690

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:
Lt. II Jurusan Pendidikan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Jenderal Sudirman No.6, Kota Gorontalo, Provinsi Gorontalo 96128, Indonesia
E-mail: jhcjjournal@ung.ac.id
Creative Commons License
Jambura History and Culture Journal (ISSN Online: 2686-1070 | ISSN Print: 2654-6388) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
slot online slot gacor slot