SIMULASI PENCAHAYAAN ALAMI DAN BUATAN PADA RUANG KELAS MENGGUNAKAN DIALUX EVO 12.0
Abstract
Lighting is one of the key factors that influences the quality of the indoor environment in designing buildings. Natural lighting is an optimal light source due to its advantages in energy efficiency, superior visual quality and positive impact on the health and well-being of occupants. This research is a classroom design plan using quantitative methods. Lighting simulation was carried out with DIALux Evo 12.0 software. Simulation using the DIALux application proved effective in planning and visualizing classroom lighting systems. This application allows creating virtual models of classrooms, determining light sources, and accurately predicting light distribution. The results obtained are that natural lighting at 08.00 and 16.00 is comfortable, but during the day it tends to experience glare and causes discomfort. Meanwhile, artificial lighting is still in accordance with the SNi standards required for classrooms, namely 250-300 lux.
Pencahayaan adalah salah satu faktor kunci yang mempengaruhi kualitas lingkungan dalam ruangan dalam mendesain bangunan. Pencahayaan alami merupakan sumber cahaya yang optimal karena keunggulannya dalam efisiensi energi, kualitas visual yang superior, dan dampak positif terhadap kesehatan serta kesejahteraan penghuni. Penelitian ini merupakan rencana perancangan ruang kelas dengan menggunakan metode kuantitatif. Simulasi pencahayaan dilakukan dengan perangkat lunak DIALux Evo 12.0. Simulasi menggunakan aplikasi DIALux terbukti efektif dalam merencanakan dan memvisualisasikan sistem pencahayaan ruang kelas. Aplikasi ini memungkinkan pembuatan model virtual ruang kelas, penentuan sumber cahaya, dan prediksi distribusi cahaya secara akurat. Hasil yang didapatkan yakni pencahayaan alami pada pukul 08.00 dan 16.00 nyaman, akan tetapi pada siang hari cenderung mengalami glare dan menyebabkan ketidaknyamanan. Sementara untuk pencahayaan buatan masihmasih sesuai dengan standar SNi yang dibutuhkan untuk ruang kelas yaitu 250-300 lux.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Pratiwi, N., & Djafar, A. G. (2021). Analysis of Lighting Performance in the Hall of the Faculty of Engineering, State University of Gorontalo by using the DIALux Evo 9.0 Simulation. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 738(1). https://doi.org/10.1088/1755-
Yusvita, G. (2021). Analisis Pencahayaan Ruangan Pada Ruang Kelas Di Universitas Singaperbangsa Karawang Menggunakan Dialux Evo 9.1. Serambi Engineering, VI(3).
Lingkungan, J., Indonesia, B., & Jannah, M. Z. (2022). under a Creative Commons Attribution- Non Commercial 4.0 International License Analisis Pencahayaan Alami Rumah Tinggal Menggunakan Simulasi DIALux. Jurnal Lingkungan Binaan Indonesia, 11(3). https://doi.org/10.32315/jlbi.v11i3|115
Nazela, O., Pratomo, S., Sakran, R., & ArianneMirtaciana Sari, dan. (n.d.). Seminar Karya & Pameran Arsitektur Indonesia 2022 DesignComputation for Sustainable Architecture & Urbanism ANALISIS PENCAHAYAAN ALAMI PADA PERANCANGAN RUANG RAWAT INAP RUMAH SAKIT IBU DAN ANAK DI KOTA JAMBI MENGGUNAKAN DIALUX EVO 9.0.
DOI: https://doi.org/10.37905/jjoa.v6i1.26534
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Rahmayanti Rahmayanti, Niniek Pratiwi, Fitrah Zahri Ramadhan Mile
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN CETAK: 2654-5896
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.