The Relationship between Self-Esteem and Emotional Intelligence of Adolescent Students at SMP Negeri 1 Gorontalo City
Abstract
Objective: This study aims to know the relationship between self-esteem and emotional intelligence.
Method: This is a quantitative descriptive study using survey method and cross-sectional approach. The populationis 1014 students with the sample of 287 students take nusing cluster sampling technique.
Result: The finding shows that most of the respondents’ self-esteem is in the low category with a total of 146 students (50.9%), while most of their emotional intelligenceis in the medium category with a total of 141 students (49.1%). The Spearman Rank Testresults show p-value = 0.000 (
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustin, D., Khabib, M., & Prasetya, H. A. 2018. Gambaran Harga Diri, Citra Tubuh, Dan Ideal Diri Remaja Berjerawat. Jurnal Keperawatan Jiwa, Vol 6(1), 8 – 12.
Aldiyunus, R., & Dwatra, F. D. 2021. Hubungan Harga Diri Dengan Kecemasan Sosial Penyalahgunaan Narkoba Pada Masa Rehabilitasi Di BNNP Sumatera Barat. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol 5 (1), 305 – 310.
Anisah, A. S., Sapriya, S., Hakam, K. A., Syaodih, E., Zakiyyah, W. L. 2021. Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Sikap Sosial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, Vol 15(1), 434 – 443.
Aswat, H., Sari, E. R., Aprilia, R., Fadli, A., & Milda, M. 2021. Implikasi Distance Learning Di Masa Pandemi Covid 19 Terhadap Kecerdasan Emosional Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 761-771.
Badan Pusat Statistik. 2019. Jumlah Penduduk Usia 15 Tahun Ke Atas Menurut Golongan Umur Tahun 2018 – 2019. Jakarta
Badan Pusat Statistik. 2022. Jumlah Penduduk Usia 15 Tahun Ke Atas Menurut Golongan Umur Tahun 2021 – 2022. Jakarta
Bariyyah, K., Latifah, L. 2019. Kecerdasan Emosional Siswa Ditinjau Dari Jenis Kelamin Dan Jenjang Kelas. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, Vol 4(2), 68-75
Benu, T. I. A. M & Nugroho, P. I. 2021. Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar dengan Tingkat Pemahaman Akuntasi sebagai Variabel Intervening. Jurnal Akuntasi Profesi, Vol 12 (1), 1-16.
Bulu, P. 2019. Hubungan Prestasi Belajar Dengan Harga Diri Pada Remaja Di SMAN 9 Kota Malang. Universitas Tribhuwana Tunggadewi. Malang.
Coopersmith, S. 1059. A Method For Determining Types Of Self Esteem. The Journal Levels In Individuals With Alcohol And Substance Abuse Medicine Science International Medica Journal, 1 – 5.
Dahlia, I. N. P. 2020. Kecerdasan Emosional dan Penyesuaian Sosial Pada Remaja Etnis Tionghoa di Kota Banda Aceh. Jurnal Psikologi Unsyiah, Vol 3(1), 48 – 64.
Damanik, R. 2020. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Berprestasi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah dan Ilmu Pendidikan, Vol 6(1), 1-6.
Gamble, T. S. K., Gamble, S. W. 2014. Interpersonal Communicating Building Connections Together. Sage Publication. California
Goleman, D., Boyatzis, R. E., Finkelstein, S., & McKee, A. 2015. HBR’s 10 Must Reads on Emotional Intelligence (with Featured Article “What Makes a Leader?”). Harvard Business Review Press. Boston
Hapsyah, R., Permana, N., & Zanthy, L. S. 2019. Pengaruh Kecerdasan Emosional Siswa Smp Terhadap Kamampuan Pemahaman Matematikan Dan Pemecahan Masalah. Journal ON Education, Vol 1(3), 119 – 127.
Hasanuddin, H. 2018. Perbedaan Kecerdasan Emosi Guru Ditinjau Dari Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Jurnal Diversita, 4(1), 26 – 31.
Hatiningsih, N. 2020. Kecerdasan Emosional Dan Kebahagiaan Mahasiswa Dimediasi Oleh Harga Diri. Thesis. Universitas Muhammadiyyah Malang. Malang
Hermawan, H., Komalasari, G., & Hanim, W. 2019. Strategi Layanan Bimbingan Dan Konseling Untuk Meningkatkan Harga Diri Siswa: Sebuah Studi Pustaka. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 4(2), 65.
Khatimah, H., Sulistina, D. R., Ernawati, S., Minarti., Nurkhalim, R. F., Istiqamah., Masita., Rikawarastuti., Karim, B. A., Arifuddin, H., Ayu, J. D., Hendriani, D., & Hasnani, F. 2023. Kesehatan Reproduksi Remaja. Media Sains Indonesia. Jawa Barat.
Lete, G. R., Kusuma, F. H. D., & Rosdiana, Y. 2019. Hubungan Antara Harga Diri Denhan Resiliensi Remaja Di Panti Asuhan Bakti Luhur Malang. Nursing News, Vol 4(1), 20 – 27.
Mahadewi, D. P. S., & Fridari, I. G. A. D. 2019. Peran Harga Diri Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Perilaku Aseretif Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 134-144.
Maitrianti, C, 2021. Hubungan Antara Kecerdasan Interpersonal Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Mudarrisuna, Vol 11(2), 291 – 305.
Muarifah, A., Fauziah, M., Saputra, W. N. E., & Da Costa, A. 2019. Pengaruh Regulasi Emosi Terhadap Harga Diri Siswa Sekolah Menengah Atas Di Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 4(3), 94-100.
Oktaviani, M. A. 2019. Hubungan Penerimaan Diri Dengan Harga Diri Pada Remaja Pengguna Instagram. Jurnal Psikoborneo, Vol 7(4), 549 – 556.
Pamungkas, I. M., & Muslikah. 2019. Hubungan Antara Kecerdaan Emosi Dan Empati Dengan Altruisme Pada Siswa Kelas XI MIPA SMA N 3 Demak. Jurnal Edukasi, Vol 5(2), 154-167
Putri, E. 2023. Lima Kunci Kecerdasan Emosional. Jurnal Pendidikan Transformatif, Vol 2(1), 45-49.
Putri, I. N., & Dahlia, D. 2020. Kecerdasan Emosional dan Penyesuaian Sosial Pada Remaja Etnis Tionghoa di Kota Banda Aceh. Seurune: Jurnal Psikologi Unsyiah, 3(1), 48 – 64.
Saefulloh, A., Syarif, M., & Dahlan, D. 2019. Model Pendidikakn Islam bagi Pecandu Narkotika. Deepublish. Yogyakarta
Sastradiharja, E. J., Sarnoto, A. Z., & Nurikasari, N. 2022. Pengembangan Kecerdasan Emosi Untuk Meningkatkan Sikap Sosial Siswa Sekolah Dasar. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, Vol 13(1), 85 – 100.
Surasa, I. N., & Murtiningsih. 2021. Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Harga Diri Remaja di SMPN 258 Jakarta Timur. Borneo Nursing Journal, vol 3(1), 14 – 22.
Susilo, A. 2021. Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Kecerdasan Emosional Siswa Terhadap Kemandirian Belajar. Insan Cendekia Mandiri. Sumatera Barat
Unicef. 2021. Profil Remaja 2021. Unicef untuk setiap anak. https://www.unicef.org 1 Mei 2023 (07:16).
United States Census. 2018. Explore Census Data. https://www.census.gov 1 Mei 2023 (08.19)
Utamie, A., Safitri, J., & Fauzia, R. 2019. Gambaran Penerimaan Diri Pasien Penderita Spinal Cors Injury Ditinjau Dari Dukungan Sosial. Jurnal Kognisia, Vol 2(1), 31 – 36.
Wuwung, O. C. 2020. Strategi Pembelajaran & Kecerdasan Emosional. Scopindo Media Pustaka. Jawa Barat
Yunia, S. A. P., Liyanovitasari., & Saparwati, M. 2019. Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Kenakalan Remaja Pada Siswa. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, Vol 2(1), 55 – 64.
Yunus, D. 2021. Hubungan Harga Diri Dengan Kecerdasan Emosional Pada Siswa SMP Negeri 4 Limboto. Skripsi. Universitas Negeri Gorontalo. Gorontalo
DOI: https://doi.org/10.37311/jnj.v6i2.25140
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Nur Ayun R. Yusuf, Ansar Katili, Ismi Rahmatia Bahsoan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.