Uji Efektivitas Bahan Ajar Berbasis Taksonomi Unjuk Kerja Merrill terhadap Tingkat Pemahaman Siswa pada Topik Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Laju Reaksi

Lukman Abdul Rauf Laliyo, Lilis I. Usman, Julhim S. Tangio, Nita Suleman, Jafar La Kilo, Haris Munandar, Kostiawan Sukamto, Thayban Thayban

Abstract


This study aims to evaluate the effectiveness of teaching materials based on Merrill's performance taxonomy in learning about factors that affect the reaction rate. This study used aquasi-experimental design with a pretest-posttest control group design. The sample was taken using simple random sampling technique. Data analysis was carried out through two test stages, namely the homogeneity test based on the results of the pre-test and post-test, and continued with the ANCOVA test to see the difference in results between the control class and the experimental class in the pre-test and post-test. The results of the pre-test data homogeneity test showed Fcount = 1.296 < Ftable = 1.980, and for the post-test obtained Fcount = 1.94 < Ftable = 1.98, indicating that the data came from a homogeneous population. Based on the results of statistical analysis, the value of Fcount = 31.13 > Ftable = 4.28 was obtained, so H0 was rejected and H1 was accepted. This indicates that the learning outcomes of students who use teaching materials based on Merrill's performance taxonomy are significantly different compared to students who use conventional textbooks.

Keywords


Misconceptions; Hydrocarbon Compounds

References


Annafy, N., Perkasa, M., Agustina, S., Mutmainnah, P. A., & Sari, E. P. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Pemahaman Konsep Kimia Siswa di MAN 2 Kota Bima Tahun Pelajaran 2019/2020. JURNAL REDOKS ( JURNAL PENDIDIKAN KIMIA DAN ILMU KIMIA ), 4(1), 17–24. https://doi.org/10.33627/re.v4i1.542

Asri Hanifah Ambarwati, Hurul Aini, Nasywaa Syahra Putri, & Nazwa Karin Fadillah. (2023). Analisis Literasi Kimia: Pentingnya Pemahaman Konsep Kimia di Sekolah Menengah. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(1), 165–174. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.474

Chasiah, C. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan LKS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Penentuan Sifat dan PH Larutan Asam-Basa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Panti. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 3(3), 227–236. https://doi.org/10.51878/secondary.v3i3.2398

Hidayat, F. A., Irianti, M., & Faturrahman. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa dan Faktor Penyebabnya pada Pembelajaran Kimia di Kabupaten Sorong. Jurnal Inovasi Pembelajaran IPA, 1(1).

Irawati, R. K. (2019). Pengaruh Pemahaman Konsep Asam Basa terhadap Konsep Hidrolisis Garam Mata Pelajaran Kimia SMA Kelas XI. THABIEA : JOURNAL OF NATURAL SCIENCE TEACHING, 2(1), 1. https://doi.org/10.21043/thabiea.v2i1.4090

Iswara, G., Kuswandi, D., & Husna, A. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Dilengkapi Dengan Simulasi Untuk Memvisualisasikan Reaksi Kimia Pada Materi Larutan Penyangga SMA Kelas XI. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(2), 58–68. https://doi.org/10.17977/um031v6i22020p058

Julia, I. (2020). Desain dan Uji Coba E-Modul Kimia Berbasis Problem Solving pada Materi Larutan Penyangga untuk Kelas XI SMA Semester II. Journal of Research and Education Chemistry, 2(1). https://doi.org/10.25299/jrec.2020.vol2(1).4862

Junanto, T., Enawaty, E., & Erlina. (2014). Hubungan pemahaman konseptual dan algoritmik pada materi larutan asam basa serta kemampuan berpikir formal mahasiswa prodi pendidikan kimia UNTAN pontianak. Jurnal. Universitas Tanjungpura, January.

Muti’ah, M., Siahaan, J., & Sukib, S. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Ilmu Kimia Melalui Demonstrasi Kimia Bagi Siswa SMA N 1 Labuapi. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(2). https://doi.org/10.29303/jpmpi.v4i2.704

Robiah. (2023). Memahami Konsep Asam dan Basa: Perspektif Makro hingga Mikro di SMA Negeri 1 Muara Batang Gadis. Cognoscere: Jurnal Komunikasi Dan Media Pendidikan, 1(1), 44–50. https://doi.org/10.61292/cognoscere.141

Seliwati, S. (2017). Kesulitan Memahami Konseptual Dan Prosedural Kesetimbangan Kimia Pada Siswa SMA Di Kota Palangka Raya. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 8(2), 130–139. https://doi.org/10.37304/jikt.v8i2.65

Zakiyah, Z., Ibnu, S., & Subandi, S. (2018). Analisis Dampak Kesulitan Siswa pada Materi Stoikiometri terhadap Hasil Belajar Termokimia dan Upaya Menguranginya dengan Metode Pemecahan Masalah. EduChemia (Jurnal Kimia Dan Pendidikan), 3(1), 119. https://doi.org/10.30870/educhemia.v3i1.1784




DOI: https://doi.org/10.37905/je.v1i1.27300

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office


Department of Chemistry, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Bone Bolango 96554, Gorontalo, Indonesia

E-mail: info.je@ung.ac.id

+6285341773856 (Call/sms/wa)

Jurnal Entropi (JE) (p-ISSN: 1907-1965| e-ISSN: XXX-XXXX) by Department of Chemistry Universitas Negeri Gorontalo. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Powered by Public Knowledge Project OJS