The Principles Of Good Governance In Health Services

Marif Marif, Nurhaedah Nurhaedah, Handar Subhandi Bakhtiar

Abstract


This study provides an overview of the principles of good governance in health services in Indonesia. This needs to be known considering that health services are a constitutional right for citizens and their services must be carried out as well as possible. Providing health services is a state obligation and getting good and guaranteed health services are the right of citizens. This research is normative-legal research using statute, comparative and conceptual approaches. The results show the principles of good governance in health services that are reflected in the principles of participation, the principles of openness and transparency, the principles of effectiveness and efficiency, and the principles of accountability. Providing health services and covering all health insurance costs for the poor and underprivileged will automatically unconditionally be the responsibility of the government following the mandate of the constitution.


Keywords


Good Governance; Health Service; Health Insurance

Full Text:

PDF

References


References

Books

Achmad Ali, (2002), Menguak Tabir Hukum (Suatu Kajian Filosofis dan Sosiologis), Jakarta: Tokoh Gunung Agung.

Amini, Dzakia. (2017). Pengaruh Penerapan Good Government Governance Terhadap Kinerja Instansi Pemerintah (Survei Pada 29 Skpd Di Kota Bandung). Doctoral dissertation, Universitas Widyatama.

Bappenas, (2008), Modul Penerapan Tata Kepemerintahan Yang Baik(Good Public Governance) di Indonesia, Jakarta: Bappenas.

Effendi, Jaka. (2019). Implementasi Peraturan Daerah Nomor 2 Tahun 2014 Tentang Rencana Tata Ruang Wilayah Terkait Pelaksanaan Ruang Terbuka Hijau Di Kota Samarinda, (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Panjalu, Ranum Budiyanto. (2017), Model Penyediaan Dan Distribusi Kartu Indonesia Sehat (Kis) Bagi Peserta Penerima Bantuan Iuran Jaminan Kesehatan (Pbi-Jk) Berdasarkan Uu No. 40 Tahun 2004 Tentang Sistem Jaminan Sosial Nasional (Studi Di Kecamatan Kedungjati Kabupaten Grobogan Provinsi Jawa Tengah). Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang.

Silalahi, Ulber, and Wirman Syafri. (2015). Desentralisasi Dan Demokrasi Pelayanan Publik: Menuju Pelayanan Pemerintah Daerah Lebih Transparan, Partisipatif, Responsif Dan Akuntabel. IPDN Press.

Soedarmono Soejitno, et, all. (2002). Reformasi Perumahsakitan Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Soerjono Soekanto, (1986). Pengantar Penelitian Hukum, Jakarta: UI Press.

Journal Article

Afkar, Launa. (2017). "Representasi Ideologi Aparatur Negara dalam Media (Studi Konstruksi Realitas Wartawan Humas Pemda DKI Mengenai Lingkungan Pemda DKI dalam Pemberitaan Website Beritajakarta.com)." Jurnal Studi Komunikasi dan Media, vol. 21, no. 2.

Ahmad Nizar Shihab, (2012). Hadirnya Negara Di Tengah Rakyatnya Pasca Lahirnya Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2011 Tentang Badan Penyelenggara Jaminan Sosial, Jurnal Legislasi Indonesia, Volume 9 Nomor 2.

Febriananingsih, Nunuk. (2012). Keterbukaan informasi publik dalam pemerintahan terbuka menuju tata pemerintahan yang baik. Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional 1.1: 135-156.

Franco, Á., Álvarez-Dardet, C., & Ruiz, M. T. (2004). Effect of democracy on health: an ecological study. Bmj, 329 (7480), 1421-1423.

Hermini, Susiatiningsih. (2010). Menakar Good Governance di Era Pemerintahan SBY-Boediono 2009-2014. Forum. Vol. 32. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro.

Irawan, Andri. (2018). Transparansi Pelayanan Publik Pada Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu (DPMPTSP). MADANI Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan 10.3: 86-101.

Jati, Rahendro. (2012). Partisipasi Masyarakat dalam Proses Pembentukan Undang-Undang Yang Responsif. Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional, 1(3), 329-342.

Kamaluddin, Santrio. (2019). Tata Kelola Pemerintahan Yang Baik (Good Governance) Pada Kantor Distrk Okhika Kabupaten Pegunungan Bintang." Papua Review: Jurnal Ilmu Administrasi dan Ilmu Pemerintahan 3.1: 222-228.

Klomp, J., & De Haan, J. (2008). Effects of governance on health: A cross‐national analysis of 101 countries. Kyklos, 61(4), 599-614.

Kuddy, Aprianto La'lang. (2018). Partisipasi Masyarakat, Transparansi Anggaran, dan Peran Pengawasan dalam Pengelolaan Dana Otonomi Khusus Sektor Pendidikan di Kabupaten Paniai. Jumabis: Jurnal Manajemen dan Bisnis Vol. 2.1.

Maramis, Jeana Lydia. (2010). Hubungan Lingkungan Intra dan Ekstra Oral Terhadap Status Kesehatan Gigi pada Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Langowan Timur Kabupaten Minahasa. Infokes-Jurnal Ilmu Kesehatan 4.2: 142-146.

Masnun, M. (2018). Good Governance Dan Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah: Suatu Kajian Di Pemerintah Daerah Provinsi Jambi. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 2(1), 175-182.

Mukmin, Mas Nur, and Siti Maemunah. (2019). Pengelolaan Dana Pemerintah Desa: Kajian Pada Kecamatan Babakan Madang, Sukaraja Dan Ciawi." Jurnal Akunida 4.2: 73-85.

Nasution, Dito Aditia Darma. (2018). Analisis pengaruh pengelolaan keuangan daerah, akuntabilitas dan transparansi terhadap kinerja keuangan pemerintah. Jurnal Studi Akuntansi & Keuangan 2.3: 149-162.

Putra, Hendi Sandi. (2017). Tata Kelola Pemerintahan Desa Dalam Mewujudkan Good Governace Di Desa Kalibelo Kabupaten Kediri. Jurnal Politik Muda 6.2: 110-119.

Ririhena, Samel W., and Fitriani Fitriani. (2018). Penerapan prinsip-prinsip Good Governance terhadap kualitas APBD Kabupaten Merauke. Societas: Jurnal Ilmu Administrasi dan Sosial, 7.2: 84-97.

Runtunuwu, V. A., Mandey, J., & Dengo, S. (2015). Implementasi Program Universal Coverage Dalam Pelayanan Kesehatan Di Rumah Sakit Prof. Dr. RD Kandouw Manado. Jurnal Administrasi Publik, 3 (031).

Safitri, Teti Anggita, and Rigel Nurul Fathah. (2018). Pengelolaan Alokasi Dana Desa Dalam Mewujudkan Good Governance. Jurnal Litbang Sukowati: Media Penelitian Dan Pengembangan 2.1: 89-105.

Santoso, Eko. (2015). Implementasi Kebijakan Citizens Carter Untuk Meningkatkan Pelayanan Yang Lebih Responship (Studi Kasus di RSUD Dr. Iskak Tulungagung). Jurnal Bonorowo, 2.2: 65-85.

Sari, A., Lestari, H., & Lituhayu, D. (2014). Analisis Kualitas Pelayanan Pasien Jamkesmas Rawat Jalan di RSUD Kabupaten Sukoharjo. Journal of Public Policy and Management Review, 3(3), 16-24.

Sasauw, R. C., Pangemanan, S., & Monintja, D. (2020). Tata Kelola Pemerintahan Dalam Pengembangan Desa Perbatasan (Studi Kasus di Desa Kalongan Kecamatan Kalongan Kabupaten Talaud). Jurnal Eksekutif, Vol. 2 (5).

Setiawan, Herri. (2010). Pembangunan IT Governance di Sektor Publik (Pemerintahan) yang Baik. Proceeding; Vocational Education in IT Polytechnic; Competitive Advantage in ICT.

Siddiqi, S., Masud, T. I., Nishtar, S., Peters, D. H., Sabri, B., Bile, K. M., & Jama, M. A. (2009). Framework for assessing governance of the health system in developing countries: gateway to good governance. Health policy, 90(1), 13-25.

Siliwadi, D. N., & Bakhtiar, H. S. (2017). Implementation of the National Health Insurance Scheme in the Public Health Center in Palopo City in Indonesia. Journal of Health, Medicine and Nursing, Vol. 34: 52-59.

Sudjadi, A., Widanti, A., Sarwo, Y. B., & Sobandi, H. (2018). Penerapan Pelayanan Kesehatan Masyarakat Miskin Yang Ideal Dalam Pelayanan Kesehatan Masyarakat Miskin Melalui Program Jamkesmas. SOEPRA, 3(1), 14-25.

Suparwi, H. M. (2015). Perlindungan Hukum terhadap Pelayanan Pasien di Puskesmas Kecamatan Jaten Kabupaten Karanganyar. Serambi Hukum, 8(02), 23091.

Wuwung, Eldy. (2014). Profil Pasien Jamkesmas Yang Menjalani Operasi Di Smf Bedah Blu RSU Prof. RD Kandou Periode Agustus 2012 Sampai Oktober 2012." e-CliniC Vol. 2.2.

Yulianda, Airine. (2015). Evaluasi Pelaksanaan Program Jaminan Kesehatan Masyarakat. JIANA (Jurnal Ilmu Administrasi Negara) 13.2: 121-126.

Official Web

BPJS. Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama BPJS Kesehatan, Brosur BPJS Kesehatan. Retrieved from www.bpjs-kesehatan.go.id, (Accessed on 24 Agustus 2016)

BPJS. Informasi BPJK. Retrieved from http://infobpjs.net/jumlah-total-peserta-bpjs-maret-2016/, (Accessed on 15 January 2017)

Sinar Harapan. JKN Memang Bukan Pelayanan Kesehatan Gratis. Retrieved from http://sinarharapan.co/news/read/33048/jkn-memang-bukan-pelayanan-kesehatan-gratis, (Accessed on 26 February 2020)

The Meaning and Objectives of the Preamble of the 1945 Constitution. Retrieved from www.pusakaindonesia.org, (Accessed on 12 May 2020)




DOI: https://doi.org/10.33756/jlr.v3i2.7307

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Marif, Nurhaedah, Handar Subhandi Bakhtiar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office of Jambura Law Review:
2nd Floor Pancasila building, Faculty of Law, Universitas Negeri Gorontalo
Jenderal Sudirman Street No.6, Gorontalo City, Gorontalo Province, 96128, Indonesia
Tel. +62-812-1356-9044;  +62-822-9329-6045  (SMS/WA)
E-mail: jamburalawreview@gmail.com

This work is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Powered by  Public Knowledge Project OJS.

 

Jambura Law Rev. has been indexed by:

SCOPUS SCOPUS GS GARUDA
Crossref Base Index Dimension World Cat
Microsoft Academic OneSearch Scilit RSZ
ESJI EuroPub Orcid EZB

 

Jambura Law Rev. has been available at:

Leipzig Julich Harvard Stanford