MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR MATERI RESPON INTERNASIONAL TERHADAP KEMERDEKAAN INDONESIA MELALUI METODE KLOS

Aisha Akuba

Abstract


This research was carried out to increase the independence of students in the process of learning history in class XII IPS SMAN 1 Tapa. Techniques to increase independence with the KLOS method. The KLOS method is used by providing learning materials in the form of incomplete discourses or readings. Certain parts are omitted with the aim of independent learners in the learning process. The results of classroom action research carried out for two cycles on students of class XII IPS SMAN 1 Tapa showed a change in the independence of students in the learning process in class. Based on cycle I and cycle II data, it is clear that there is an increase in students independence in the learning process in class XII IPS SMAN 1 Tapa. This is seen in all aspects in cycle I and then increases in cycle two. The results of the study clearly show that the KLOS method can be used as one of the techniques to increase the independence of studentsin the process of learning the history of international respons material to Indonesian independence

Keywords


Independence, History Learning, KLOS

Full Text:

PDF

References


Amaliyah, A. & Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik melalui Proses Pendidikan. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1): 28-45.

Arrazaq, N.R. (2019). The Value of Character Education Based on History of The Mataram Kuno Kingdom in The 8th-9th AD. Istoria: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sejarah, 15(1): 1-14.

Arrazaq, N.R. & Aman. (2020). Kajian Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Tradisi Kadeso yang Dilakukan oleh Masyarakat Kemiri Temanggung. Jantra, 15(1): 61-70.

Arrazaq, N.R. & Tanudirjo, D.A. (2021). Potensi Prasasti Sumuṇḍul sebagai Sumber Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Istoria: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 17(2): 1-10.

Arrazaq, N.R., Syarqiyah, I.N., Hidayat, S., & Prihantoro, F. (2021). Mengungkap Katastrofe Kuno di Yogyakarta berbasis Indigenous Knowledge dalam Prespektif Filoarkeologi. Patrawidya, 22(1): 1-24.

Asri, S., Abdi, M.I., & Bahrani. (2020). Telaah Kurikulum Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Granada Samarinda. Jurnal Tarbiah & Ilmu Keguruan (JTIK) Borneo, 1(3): 259-269.

Hidayat, D.R., Rohaya, A., Nadine, F., & Ramadhan, H. (2020). Kemandirian Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Prespektif Ilmu Pendidikan, 34(2): 147-154.

Hotimah, I.H., Supriatna, N., & Kurniawati, Y. (2018). Penerapan Teknik Cerita Berantai untuk Meningkatkan Historical Imagination Siswa dalam Pembelajaran Sejarah (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas XI IPS 5 SMA Negeri 13 Bandung). Factum: Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah, 7(1): 79-88.

Jumardi & Pradita, S.M. (2017). Peranan Pelajaran Sejarah dalam Pengembangan Karakter Siswa melalui Pembelajaran berbasis Nilai Sejarah Lokal di SMA Negeri 65 Jakarta Barat. Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2): 1-11.

Mukminah. (2021). Meningkatkan Kecepatan Efektif Membaca dengan Menggunakan Metode Klos pada Siswa Kelas X MIA-1 SMA. Jurnal Edukasi Saintifik, 1(1): 51-59.

Rafika., Israwati., & Bachtiar. (2017). Upaya Guru dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar Siswa di SD Negeri 22 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1): 115-123.

Rosidi, M.I. & Fitroh, I. (2020). Menumbuhkan Kecerdasan Ekologis Siswa Melalui Green Consumer Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Sandhyakala, 1(2): 56-70.

Tasnur, I. & Sudrajat, A. (2020). Teori Kritis Perkembangan dan Relevansinya terhadap Problematika di Era Disrupsi. Jurnal Yaqzhan, 6(1): 33-51.

Tasnur, I., Mustamin., & Wati, F.W. (2020). Penerapan Historical Approach dalam Proses Pembelajaran Pancasila di Perguruan Tinggi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(1): 1-8.

Zahro, I.F., Amalia, R., & Sugito. (2021). Deskripsi Kemandirian Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Attanwir: Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 12(1): 63.75.




DOI: https://doi.org/10.37905/jhcj.v5i2.20491

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:
Lt. II Jurusan Pendidikan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Jenderal Sudirman No.6, Kota Gorontalo, Provinsi Gorontalo 96128, Indonesia
E-mail: jhcjjournal@ung.ac.id
Creative Commons License
Jambura History and Culture Journal (ISSN Online: 2686-1070 | ISSN Print: 2654-6388) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.