Sejarah Perkembangan Pendidikan Era Bani Umayyah (661-750)

Syahla Rana Syatiri, Muhda Muhda, Siti Siti, Wulan Wulan, Nurjanah Nurjanah

Abstract


This study aims to analyze the development of Islamic education during the Umayyad Dynasty and the factors contributing to its progress. A qualitative method with a literature review approach and documentation techniques was used to collect data from various written sources. The results indicate that Islamic education advanced significantly through a decentralized system, allowing its spread across different territories. Additionally, education encompassed not only religious teachings but also general knowledge. Various institutions, such as kuttab, mosques, literary assemblies, and palaces, played a role in education, employing lecture and demonstration methods.

Keywords


Umayyad Dynasty, Islamic education, decentralization, teaching methods.

Full Text:

PDF

References


Abidin, muhammad zainal, & Wiratama, ricky satria. (2021). Perbandingan Sistem Pendidikan Pada Masa Dinasti Umayah Dan Sistem Pendidikan Pada Masa Dinasti Abasiyyah. Tarbiyah Islamiyah, 6, 23–45.

Ahmad Masrul Anwar. (2015). Pertumbuhan dan Perkembangan Pendidikan Islam pada Masa Bani Ummayah. Jurnal Tarbiya, 1(1), 47–76.

Azizah, A., & Purwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Naratif. Jurnal Bk Unesa, 4(1), 1–8.

Fakhrurrazi, F. (2020). Proses Perkembangan Pendidikan Islam Pada Periode Dinasti Bani Umayyah. Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 12(2), 91. https://doi.org/10.46339/foramadiahi.v12i2.307

Harahap, M. S. (2020). Sejarah Dinasti Bani Umaiyyah Dan Pendidikan Islam. Waraqat : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(2), 21. https://doi.org/10.51590/waraqat.v4i2.86

Harun, M. H. (2019). Pendidikan Islam: Analisis dari Perspektif Sejarah. Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan, 7(2), 66. https://doi.org/10.33506/jq.v7i2.370

Hirzullah, M. F., & -, S. (2023). Sejarah Pertumbuhan Dan Perkembangan Pendidikan Pada Masa Dinasti Umayyah. Social Science Academic, 1(1), 151–162. https://doi.org/10.37680/ssa.v1i1.3375

Ifendi, M. (2021). Kuttab Dalam Lintasan Sejarah : Dari Masa Pembinaan Hingga Kejayaan Pendidikan Islam (570 M-1258 M). At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 13(1), 27. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.511

Irfani, F. (2023). Pendidikan Islam Pada Masa Bani Umayyah Metode, Pola Dan Locus Keilmuan. Attadib: Journal of Elementary Education, 7(3).

Juwari. (2022). Sejarah Pendidikan Islam Dari Klasik, Pertengahan, Dan Modern. Taklimuna, 1(2), 47–64.

Muchlis, M. (2020). Perkembangan Pendidikan Masa Dinasti Umayyah (41-132 H / 661-750 M). Tsaqofah Dan Tarikh: Jurnal Kebudayaan Dan Sejarah Islam, 5(1), 41. https://doi.org/10.29300/ttjksi.v5i1.2863

Ningrum, A. P., & Wulandari, N. D. (2023). Perbandingan Sistem Pemerintahan Dan Pendidikan Masa Dinasti Ummayah Dan Dinasti Abasiyah. Jambura History and Culture Journal, 5(1), 35–55.

Permana, F. (2018). Pendidikan Islam Dan Pengajaran Bahasa Arab Pada Masa Dinasti Umayyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, (February), 47. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.74

Sholihah, M. (2019). Rekonstruksi Sejarah Pemikiran Dan Peradaban Islam Era Dinasti Umayyah Dalam Pendidikan Islam. Falasifa: Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 81–106.

Yusnadi, Y., & Fakhrurrazi, F. (2020). Pendidikan Islam Pada Masa Daulah Bani Umyayyah. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 163. https://doi.org/10.47498/tadib.v12i02.383




DOI: https://doi.org/10.37905/jhcj.v7i1.26279

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:
Lt. II Jurusan Pendidikan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Jenderal Sudirman No.6, Kota Gorontalo, Provinsi Gorontalo 96128, Indonesia
E-mail: jhcjjournal@ung.ac.id
Creative Commons License
Jambura History and Culture Journal (ISSN Online: 2686-1070 | ISSN Print: 2654-6388) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.