Implementasi Markerless Location-based dalam Aplikasi Konstruksi Augmented Reality Berbasis Web

Kintung Prayitno, Sunardi Sunardi, Herman Yuliansyah

Abstract


Augmented Reality (AR) technology is becoming increasingly popular and holds great potential for application in various fields, including construction. Utilizing AR technology can mitigate problems faced by construction project workers. Construction workers often encounter numerous challenges that hinder the smoothness and efficiency of their work. Common issues include difficulty in design visualization, lack of collaboration, errors in tasks, safety deficiencies, and inefficiency. This study aims to develop a web-based AR application that uses markerless location-based technology to assist construction workers in project visualization and collaboration. The application uses Global Positioning System (GPS) sensors and location data in the form of longitude and latitude to activate and display 3D construction models at actual locations. Users can interact with the 3D model to view detailed information, measure distances, and conduct simulations. The research demonstrates that a web-based AR application using markerless location-based technology can significantly enhance the efficiency and effectiveness of construction work. AR.js enables developers to create web-based AR applications directly in mobile browsers without the need for special app installations. This plugin operates by leveraging the device's camera and recognizing markers such as location, images, or other 2D objects. Once recognized, digital content like 3D models, animations, videos, or other web pages can be displayed on or near the object.

Teknologi Augmented Reality (AR) semakin populer dan memiliki potensi besar untuk diaplikasikan dalam berbagai bidang, termasuk bidang konstruksi. Memanfaatkan teknologi AR bisa mengurangi masalah para pekerja proyek konstruksi. Pekerja konstruksi seringkali dihadapkan dengan berbagai tantangan yang dapat menghambat kelancaran dan efisiensi pekerjaan. Masalah umum yang dihadapi pekerja konstruksi adalah kesulitan visualisasi desain, kurangnya kolaborasi, kesalahan dalam pekerjaan, kurangnya keamanan dan kurangnya efisiensi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan aplikasi AR berbasis website yang menggunakan teknologi markerless location-based untuk membantu pekerja konstruksi dalam visualisasi dan kolaborasi proyek. Aplikasi ini menggunakan sensor Global Positioning System (GPS) dan data lokasi berupa garis bujur (longitude) dan garis lintang (latitude) untuk aktivasi menampilkan model 3D elemen konstruksi di lokasi yang sebenarnya. Pengguna dapat berinteraksi dengan model 3D untuk melihat informasi detail, mengukur jarak, dan melakukan simulasi. Penelitian ini menunjukkan bahwa aplikasi web AR berbasis web dengan teknologi markerless location-based dapat membantu meningkatkan efisiensi dan efektivitas pekerjaan konstruksi. AR.js memungkinkan developer untuk membuat aplikasi web AR langsung di browser handphone, tanpa perlu instalasi aplikasi khusus. Plugin AR.js ini bekerja dengan memanfaatkan kamera perangkat pengguna dan mengenali penanda berupa lokasi, gambar, lokasi, atau objek 2D lainnya. Setelah dikenali, konten digital seperti model 3D, animasi, video, atau halaman web lain dapat ditampilkan di atas atau dekat objek tersebut.

Keywords


AR.js; Augmented Reality; Konstruksi; Markerless Location-Based; Visualisasi Proyek;

Full Text:

PDF

References


Kurniasari, A. A., Puspitasari, T. D., & Mutiara, A. D. S. (2023). Penerapan metode multimedia development life cycle (MDLC) pada a magical augmented reality book berbasis Android. Antivirus : Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 17(1), 19–32. doi: 10.35457/antivirus.v17i1.2801

Atmanto, E. A., Pudjoatmodjo, B., & Sularasa, A. (2021). Implementasi Augmented Reality pada aplikasi mutiara furniture berbasis Android menggunakan metode MDLC. E-Proceeding of Applied Science, 7(6), 3412–3419.

Rodrigues, A. B., Dias, D. R. C., Martins, V. F., Bressan, P. A., & Guimarães, M. de P. (2017). WebAR: A web-augmented reality-based authoring tool with experience API support for educational applications. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 10278 LNCS(July 2018), 118–128. doi: 10.1007/978-3-319-58703-5_9

Canciani, M., Conigliaro, E., Del Grasso, M., Papalini, P., & Saccone, M. (2016). 3D Survey and augmented reality for cultural heritage. The case study of aurelian wall at castra praetoria in Rome. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences - ISPRS Archives, 41(July), 931–937. doi:10.5194/isprsarchives-XLI-B5-931-2016

Elmunsyah, H., Kustono, D., P. (2022). Persepsi dosen dan mahasiswa terhadap efektivitas penggunaan teknologi Augmented Reality (AR) pada perangkat seluler dalam industri arsitektur dan jasa konstruksi. Edu Komputika Journal, 9(1), 44–52. https://journal.unnes.ac.id/sju/edukom/article/view/56586

Elshafey, A., Saar, C. C., Aminudin, E. B., Gheisari, M., & Usmani, A. (2020). Technology acceptance model for augmented reality and building information modeling integration in the construction industry. Journal of Information Technology in Construction, 25(August 2018), 161–172. doi: 10.36680/j.itcon.2020.010

Fauzan, M. N., & Kautsar, M. (2023). Literatur review augmented reality sebagai media promosi dengan metode marker based tracking. Nuansa Informatika, 17(2), 83–93. doi:10.25134/ilkom.v17i2.16

Lôbo, J. E. A., Correia, W. F. M., Teixeira, J. M., Siqueira, J. E. de M., & Roberto, R. A. (2023). WebAR as a mediation tool focused on reading and understanding of technical drawings regarding tailor-made Proyeks for the scenographic industry. Applied Sciences, 13(22), 12295. doi: 10.3390/app132212295

Nugroho, R. A., & Kalifia, A. D. (2023). Aplikasi pemandu wisata pada candi plaosan berbasis augmented reality. Jurnal Komputer Dan Informatika, 5(2), 351–359. https://ioinformatic.org/index.php/JUKI/article/view/411

Pambudi, P., Nurhayati, O. D., & Prasetijo, A. B. (2023). Implementasi web augmented reality sebagai alternatif edukasi sistem tata surya menggunakan Google Model Viewer dan Javascript. Jurnal Ilmu Teknik Dan Komputer, 07(01), 64–74. doi: 10.22441/jitkom.2023.v7i1.009

Pangestu, G. Y. P., Mandenni, N. M. I. M., & Rusjayanthi, N. K. D. (2017). Aplikasi web augmented reality villa. Jurnal Ilmiah Merpati (Menara Penelitian Akademika Teknologi Informasi), 5(1), 29. doi: 10.24843/jim.2017.v05.i01.p04

Rohman, A., Rinaldi, A., & Hidayat, F. (2022). Pembuatan augmented reality berbasis titik untuk mendukung building information modelling (BIM). Jurnal Inovasi Konstruksi, April, 19–24. doi: 10.56911/jik.v1i1.13

Setyawati, R. A., Wathoni, M., Adriansyah, A. F., & Ramadi, R. (2023). Implementasi augmented reality sebagai global positioning system untuk pengenalan kampus A Universitas Muhammadiyah Jakarta. Indo Green Journal, 1(4), 177–182. doi: 10.31004/green.v1i4.35

Ayunestina, N. T., Purwantoro, S., & Fitrisia, Y. (2020). Implementasi Augmented Reality dalam bentuk Location Based Service (LBS) pada hotel di Kota Pekanbaru berbasis Android. Jurnal Komputer Terapan, 6(2), 119–128. doi: 10.35143/jkt.v6i2.3585

Wahyuni, I., Mahrawi, & Dwi, R. (2022). Development of AR (Augmented Reality) Mangrove Based on Website on. 3(1), 1–8.

Zainuddin, Z., Areni, I. S., & Wirawan, R. (2016). Aplikasi Augmented Reality pada Sistem Informasi Smart Building. Jurnal Nasional Teknik Elektro dan Teknologi Informasi (JNTETI), 5(3), 1–6. doi: 10.22146/jnteti.v5i3.258




DOI: https://doi.org/10.37905/jji.v6i2.25194

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JJIhas been indexed by:
Sinta Crossref Scholar Garuda
Base Dimension ROAD SIS
ASCI







Editorial Office

Department of Informatics Engineering, Universitas Negeri Gorontalo
Engineering Faculty Building, 1st Floor
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Bone Bolango, Gorontalo, 96119, Indonesia. Whatsapp: +6281314270499Email: jji.ft@ung.ac.id


Creative Commons Licence
Jambura Journal of Informatics (JJi), is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

slot gacor slot gacor hari ini slot gacor 2025 demo slot pg slot gacor slot gacor