DEVELOPMENT OF MECHANICAL ENERGY TEACHING AIDS BASED ON ARDUINO UNO MICROCONTROLLER ASSISTED ULTRASONIC SENSORS AND LOAD CELLS

Matsun Matsun, Boisandi Boisandi, Ira Nofita Sari, Soka Hadiati, Deden Hidayat

Abstract


The study aims to produce a mechanical energy prop by worthy using an Arduino Uno microcontroller assisted by an ultrasonic sensor and a load cell. The research method uses research and development design according to the ADDIE model which consists of 5 stages by analysis, design, development, implementation, and evaluation. The feasibility of mechanical energy props is determined according to experts. The research was carried out in 2021, a limited trial was carried out on students at SMA Negeri 3 Sungai Kakap. Research subjects' responses to the props are also known to use response questionnaires. The validation results of mechanical energy props based on the Arduino Uno microcontroller by two media experts obtained an average score of 95% in the excellent category and by two material expert validators, an average percentage of 97.21% was obtained in the excellent category. The response of research subjects to mechanical energy teaching aids based on the Arduino Uno microcontroller obtained an average score of 87.72% with an excellent category. Overall, mechanical energy teaching aids based on the Arduino Uno microcontroller assisted by an ultrasonic sensor and a load cell have been produced.

Keywords


Development; Mechanical energy props; Arduino Uno; Ultrasonic Sensors; Load Cell Sensors

Full Text:

PDF

References


ADI, N. S. (2017). Pengembangan Alat Peraga Gerak Jatuh Bebas Sebagai Penunjang Kegiatan Pembelajaran Fisika Materi Gerak Jatuh Bebas. Inovasi Pendidikan Fisika, 6(2), 23-26 DOI: https://doi.org/10.26740/ipf.v6n2

Alarifin, D. H. (2014). Penerapan Permainan Dalam Pembelajaran Pada Mata Kuliah Fisika Permainan Untuk Menghilangkan Kesan Kaku Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(2). 22-26 DOI : 10.24127/jpf.v2i2.120

Aminulloh, A. M., & Widodo, W. 2018. Keefektifan Alat Peraga Bunyi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa. PENSA E-JURNAL: PENDIDIKAN SAINS, 6(02).

Anas, M. 2014. Alat Peraga dan Media Pembelajaran. Jakarta: Pustaka Education.

Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Android pada Materi Fluida Statis. Indonesian Journal of Science and Matematics Education, 1(1), 63-70 DOI: 10.24042/ijsme.v1i1.2476

Farasdaq, M. H. (2019). Pengembangan Alat Peraga Bandul Matematis Berbasis Mikrokontroler Arduino Untuk Melatih Keterampilan Proses Sains Siswa SMA. In Thesis. FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Masyruhan, M., Pratiwi, U., & Al Hakim, Y. 2020. Perancangan Alat Peraga Hukum Hooke Berbasis Mikrokontroler Arduino Sebagai Media Pembelajaran Fisika. Spektra: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(2), 134-145 DOI: http://dx.doi.org/10.32699/spektra.v6i2.145

Nurjanah, S., Hakim, Y. A., & Kurniawan, E. S. (2017). Pengembangan Alat Peraga Kalor Jenis pada Pokok Bahasan Suhu Dan Kalor Berbasis Arduino. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 10(1), 11-17. DOI: https://doi.org/10.37729/radiasi.v10i1

Pambudi & Bayu. (2018). Pengembangan Alat Peraga IPA dari Barang Bekas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2018, 2.2: 28-33. DOI: https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15097

Permatasari, A. (2019). Pengembangan Alat Peraga Lampu Sensor Berbasis Arduino Uno Pada Materi Energi. In Dissertation, UIN Raden Intan Lampung.

Pribadi, B. A. 2015. Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi: Impelemntasi Model ADDIE. Jakarta: Prenada Media Group

Saputri, Y., Al Hakim, Y., & Fatmaryanti, S. D. (2017). Pengembangan Alat Pengukur Energi Mekanik Pada Pokok Bahasan Usaha Dan Energi Berbasis Mikrokontroler Arduino Uno Untuk Meningkatkan Aspek Psikomotorik Siswa. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 10(1), 29-34. DOI: https://doi.org/10.37729/radiasi.v10i1

Sari, N. A. (2019). Pengembangan Alat Percobaan Tumbukan Sebagai Penunjang Pembelajaran Fisika Materi Momentum Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains. Inovasi Pendidikan Fisika, 8(2). 722-726.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syahwil, M. (2013). Panduan Mudah Simulasi dan Praktik. Mikrokontroler Arduino. Yogyakarta: Andi Publisher

Wahyuningsih, F. T., Al Hakim, Y., & Ashari, A. 2019. Pengembangan Alat Peraga Pengukur Debit Air Menggunakan Sensor Flow Berbasis Arduino Sebagai Media Pembelajaran Fluida. RADIASI: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 12(1), 38-45. DOI: https://doi.org/10.37729/radiasi.v12i1.31




DOI: https://doi.org/10.34312/jpj.v3i2.11703

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Matsun Matsun, Boisandi Boisandi, Ira Nofita Sari, Soka Hadiati, Deden Hidayat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.