Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Berbasis Aplikasi Prezi Di SMA Negeri 1 Suwawa Provinsi Gorontalo

Nur Fakriya Puluhulawa, Sri Maryati, Daud Yusuf

Abstract


Development of Prezi Application-Based Learning Media in Geography Subjects, Material on Diversity of Indonesian Flora and Fauna." This research aims to develop Prezi-based application media in geography subjects, material on Diversity of Indonesian Flora and Fauna, class XI IPS at SMA Negeri 1 Suwawa. The Prezi application-based learning media was developed using the ADDIE development model, which consists of 5 stages, namely the analysis stage, planning stage, development stage, implementation stage and evaluation stage. Based on the research results, the validation value from product design experts received a value of 81.5% (very valid), validation from material/content experts with a value of 81.3% (very valid). Meanwhile, the validation value from subject experts was 88% (very valid). Results Evaluation of student responses (limited scale) in understanding the material presented reached 84.3%. Student responses (general scale) were 83.6% for learning media based on the Prezi application in the geography subject, Diversity of Indonesian Flora and Fauna at SMA Negeri 1 Suwawa, was declared to meet the requirements of good (Good) or suitable for use.


Keywords


Prezi, Flora Fauna, ADDIE

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, D. (2011). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Ips Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri Sekaran 01 Semarang. Jurnal Kreatif : Jurnal Kependidikan Dasar, 1(2).

Asiyah, A. S., Sumardi, S., & Umamah, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis Prezi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Menggunakan Model Assure. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(1). https://doi.org/10.17977/um0330v5i1p77-86

Fitriyanti, I., & Suprijono, A. (2016). Pengaruh penggunaan media Prezi terhadap hasil belajar siswa dalam mata pelajaran sejarah kelas XI IPS di SMAN 1 Tarik Sidoarjo. Avatara E-Journal Pendidikan Sejarah, 4(3).

Hadiyanti, A. H. D. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Digital Berbasis Flipbook Untuk Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 4(2). https://doi.org/10.31949/jee.v4i2.3344

Indaryati, I., & Jailani, J. (2015). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1). https://doi.org/10.21831/jpe.v3i1.4067

Kaol, W. A. (2017). Model Pembelajaran Addie Integrasi Pedati Di Smk Pgri Karisma Bangsa Sebagai Pengganti Praktek Kerja Lapangan Dimasa Pandemi Covid-19. Ekp, 13(3).

Karim, M., & Agung, Y. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi Pada Mata Pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Kelas Xi Di Smk Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 07(02).

Khoirin, L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Attanwir : Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(2). https://doi.org/10.53915/jurnalkeislamandanpendidikan.v14i2.435

Kurniawati, I. D., & Nita, S.-. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 1(2). https://doi.org/10.25273/doubleclick.v1i2.1540

Otoluwa, Y., Eraku, S., & Yusuf, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Lectora Inspire Yang Diintegrasikan Dengan Camtasia Studio Pada Mata Pelajaran Geografi Materi Sistem Informasi Geografi. Jambura Geo Education Journal, 1(1). https://doi.org/10.34312/jgej.v1i1.4041

Riduwan, M., & Buditjahjanto, I. G. P. A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Visual Basic untuk Mengajar Teknik Pemrograman di Kelas X Teknik Elektronika SMK Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(3).

Rifa Hanifa Mardhiyah, Sekar Nurul Fajriyah Aldriani, Febyana Chitta, & Muhamad Rizal Zulfikar. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan, 12(1). https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813

Ripai, I., & Ropiah, O. (2023). Media Pembelajaran Digital Berbasis Prezi pada Matakuliah E Commerce terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi STKIP Muhammadiyah Kuningan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(2). https://doi.org/10.24269/dpp.v11i2.6205

Roni, W., Suntoro, I., & Sowiyah. (2020). The Effectiveness of Strengthening Character Education In Boarding School. … Journal of Research and …, IV(Xi).

Pratama, M. I. L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Sebagai Sarana Edukasi Kesiap-Siagaan Bencana Tsunami Pada Anak. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1600-1609. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.

Sukmanasa, E., Kurnia, D., Muhajang, T., Hadad, M., Guru, P., Dasar, S., Pakuan, U., & Dasar, S. (2023). Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Pada Pembuatan Bahan Ajar Berbasis Aplikasi Prezi Di Kota Bogor. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 3(2).

Sukmowati, D., Winarno, & Suryono, H. (2017). Perbedaan Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Prezi Dan Power Point Terhadap Minat Belajar Siswa (Studi Siswa Kelas X IPS di SMA Negeri 1 Teras Boyolali Tahun Ajaran 2016/2017). Diponegoro Journal of Accounting, 2(1).

Supriyatno, T., Susilawati, S., & Hassan, A. (2020). E-learning development in improving students’ critical thinking ability. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(5). https://doi.org/10.18844/cjes.v15i5.5154

Syamsurizal, Epinur, & Marzelina, D. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Non Eksperimen Untuk Materi kesetimbangan Kimia Kelas XI IPA SMA N 8 Muaro Jambi. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 6(2).

Widiyoko, S. E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian (Delapan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 15(1).

Wyman, O., Wang, C., Zhang, M., Sesunan, A., & Yolanda, L. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan di Indonesia. Kemdikbud, 4(2).




DOI: https://doi.org/10.37905/jrpi.v1i1.29081

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nur Fakriya Puluhulawa, Sri Maryati, Daud Yusuf

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.