Pengaruh Model Pembelajaran Expilicit Intruction Terhadap Kemampuan Guling Depan Senam Lantai
Abstract
This study was conducted with the aim of knowing the effect of the Explicit Instruction Learning Model on Front Roll Ability in Class VIII Students of SMP Negeri 1 Tilango. The method used in this research is an experimental method with a One-Group Pretest-Posttest Design research design. The independent variable is the Explicit Instruction Learning Model and the dependent variable is the Front Roll Ability. The sample amounted to 24 students from class VIII with the sampling technique using purposive sampling. The results of the study obtained an average pre-test value of 38.09 and an average post-test value of 43.88. The results of hypothesis testing obtained tcount > ttable, namely -22.548 > 1.71. Thus the hypothesis that reads “There is an Effect of Expilicit Instruction Learning Model on Front Roll Ability (research study on SMP Negeri I Tilango students), can be accepted. Based on the results of this study, it can be concluded that the Expilicit Instruction Learning Model affects the Front Roll Ability of SMP Negeri I Tilango students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aan, Sunjata, Wisahati., & Teguh, Santosa. (2010). Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan
Untuk SMP/MTs Kelas VIII Pusat Perbukuan Kementerian Pendidikan Nasional.
Aris, Shoimn. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta: Ar-Ruzz
Media.
Dini, Rosdiani. (2012). Model Pembelajaran Langsung Dalam Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan.
Bandung: Alfabeta.
Fadillah. (2014). Pengaruh metode problem solving terhadap hasil belajar matematika siswa kelas IV
SD Negeri 10. Metro timur: Universitas Lampung
Husdarta
Dan Yudha,2013, Belajar Dan Pembelajaran, Pendidikan Jasmani Dan
Kesehatan.Bandung:Cv.Alfabeta.
Kula Ginting 2014 skripsi peningkatan hasil belajar guling depan dalam pembelajaran senam lantai
melalui metode mengajar problem solving (pemecahan masalah) pada siswa kelas VII MTs
Negeri Bahorok:Universitas Terbuka Medan
Majid, 2015, skripsi pengaruh metode problem solving terhadap hasil belajar matematika siswa kelas
IV SD Negeri 10 metro timur: Universitas Lampung
Mia, Kusumawati. 2014, Penelitian Pendidikan penjasorkes,Pendidikan Jasmani,Olahraga,Dan
Kesehatan.Bandung:Alfabeta
Muhajir dan Budi Sutrisno, 2013, buku guru pendidikan jasmani,olahraga, dan kesehatan.Smp/Mts
kelas VII: Politeknik Negeri Media Kreatif,Jakarta
Muhajir dan Budi Sutrisno, 2014, buku guru pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan. Smp/Mts
kelas VII : Pusat Kurikulum dan Perbukuan,Balitbang,Kemdikbud
Nanang, Hanafiah, Cueu, Suhana. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran.Bandung:PT Refika Aditama
Ridwan Abdullah Sani,2013,Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Pt. Bumi Aksara. Ridwan dan Akdon
, Rumus dan Data dalam Analisis Statistika, untuk penelitian. Bandung:Alfabeta.
Roestiyah,2012,Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Siti Nurjanah, 2012, skripsi peningkatan pembelajaran guling depan melalui permainan pada siswa
kelas IV SD Negeri Nganggrung :Universitas Negeri Yogyakarta
Sry wahyuni dkk, 2010, pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan untuk Smp/Mts kelas VIII:PT
Wangsa Jatra Lestari.
Sugiono,2014,Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Cv.Alfabeta
Syarifudin Dkk, 2011, Skripsi Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Diadit Media.Syaiful Bahri Dan
Aswan Zain,2013, Strategi Belajar Mengajar. Jakarta :Rineka Analisis Statistika, untuk
penelitian. Bandung: Alfabeta.
Tugimin. (2012). Skripsi Upaya meningkatkan hasil belajar guling depan pada pembelajaran senam
lantai melalui model permainan pada kelas VSD N I Mergasana Kecamatan Kertanegara
Kabupaten Purbalingga : Universitas Negeri Semarang
Zainal, Aqib. (2013). Model-Model, Media, Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovati). Bandung:
Yrama Widya.
DOI: https://doi.org/10.37905/jrpi.v2i3.31737
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Rinaldy M Mateley, Moh Aril Hamzah, Selviyan Djau, Sabrun Husain, Joni Taufik Hidayat, Hairul Ikhsan, Al Ilham

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.