Meningkatkan Hasil Belajar Senam Lantai Roll Depan Melalui Metode Pembelajaran Koperatif Tipe Jigsaw Kelas VIII-A SMP Negeri 3 Gorontalo

Moh Padel Alamri, Rahmad Bantahali, Adriyanto Dama, Kasmir Rusman, Joni Taufik Hidayat, Haerul Ikhsan, Al Ilham

Abstract


His study aims to improve the results of floor gymnastics learning for front rolls through the cooperative learning method of the jigsaw type for eighth-grade students in class VIII-A at SMP Negeri 3 Gorontalo. The method used in this research is Classroom Action Research (CAR). The research design involves a procedural framework in a classroom action research conducted in stages. The data analysis results show that in cycle I, the average student achievement score is 66.94, categorized as good. After implementing corrective actions in cycle II, there was a significant improvement with an average score reaching 80.56, categorized as very good or optimal. These findings indicate that using the jigsaw type of cooperative learning method in teaching has an impact on improving the learning outcomes of floor gymnastics for front rolls.

 


Keywords


Learning Outcomes; Front Roll; Floor Gymnastics Learning; Jigsaw

Full Text:

PDF

References


Anam, Fatkul. 2019. Penelitian Tindakan Kelas. Unusida Press

Ande Agung Permana, M. Fransazeli Makorohim. 2023. Upaya Meningkatkan Keterampilan Teknik Dasar Senam Lantai Roll Depan Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas 3a Sd Negeri 015 Sumber Sari Kecamatan Tapung Hulu. Vol.2

Aprizan, Dkk. 2020. Penelitian Tindakan Kelas. Lakeisha

Dadang Aditia. 2023. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Modelling The Way Dan Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Senam Lantai Roll Depan Di Sma Negeri 1.

Eka Fratiwi, Herman Syah, Muhsan. 2021. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Senam Lantai Roll Depan. Vol.1

Enofrijon Edi. 2023. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Senam Lantai Roll Depan Dan Roll Belakang Melalui Penggunaan Media Audio Visual Di Kelas Vii.1 Smp Negeri 2 Parungpanjang Kabupaten Bogor Tahun Pelajaran 2022/2023. Vol. 4

Fauhah, H., & Rosy. B. (2020). Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321-334. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p321-334

Hartono Hadjarati, Arief Ibnu Haryanto. Motivasi Untuk Hasil Pembelajaran Senam Lantai. Vol.19

Ilmansyah, F. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Gerak Roll Depan Melalui Alat Bantu Pada Siswa Kelas Vii Smp Iba Palembang. Jurnal Penjaskesrek, 5(April), 1-10.

Indra Darma Sitepu, Alfian Sandi. 2022. Pengembangan Alat Matras Multifungsi Untuk Membantu Teknik Roll Depan Dan Roll Belakang Senam Artistic Pada Atlet Junior Persani Kota Medan Tahun 2022. Vol.10

Jalaludin. (2016). Penelitian Tindakan Kelas (Prinsip dan Praktik Instrumen Pengumpulan Data). 1–23.

Muhamad Zidan Syahdilla Islami Tefa, Abduloh, Feby Kurniawan. 2023. Pengaruh Model Pembelajaran Direct Intruction Terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Senam Lantai Di Sman 1 Klari. Vol.9

Mustopa Aripin. 2020. Upaya Meningkatkan Kemampuan Senam Lantai Roll Depan Pada Siswa Melalui Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Vol. 1

Selvianus San , Emilianus Jehadus, Silfanus Jelatu. 2019. Efek Pembelajaran Cooperative Tipe Jigsaw Berbantuan Lembar Kerja Siswa terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Vol.10

Setiawan. 2020. Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Keterampilan Roll Depan Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Vol.7




DOI: https://doi.org/10.37905/jrpi.v2i3.31809

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Moh Padel Alamri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.