Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Melalui Media Pembelajaran Interaktif Articulate Storyline Pada Materi Peluang

Fregita Habuke, Evi Hulukati, Khardiyawan A.Y Pauweni

Abstract


This study aims to improve students' mathematical problem-solving ability using articulate storyline interactive learning media in SMP N 2 Telaga Biru. This research is a Classroom Action Research. The subjects are grade VIII students consisting of 20 students. The data collection techniques include observation and test. The data analysis includes data analysis of teacher observations, student observations, and analysis of problem-solving ability test results. The research procedure includes action planning, implementation, observation, and reflection. This research was conducted in stages with two cycles, namely cycle I and cycle II. The tests and observations obtained from the two cycles showed that students' mathematical problem-solving ability increased in cycle II.


Keywords


Problem Solving Ability; Interactive Learning Media; Articulate Storyline

Full Text:

PDF

References


K. A. Y. Pauweni and M. E. B. Iskandar, “Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Problem Based Learning Pada Materi Bilangan Pecahan,” Euler J. Ilm. Mat. Sains dan Teknol., vol. 8, no. 1, pp. 23–28, Apr. 2021, doi: 10.34312/euler.v8i1.10372.

T. S. Sumartini, “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 5, no. 2, pp. 148–158, Aug. 2018, doi: 10.31980/mosharafa.v5i2.270.

T. Y. E. Siswono, Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2018.

Y. Damiyanti and L. Zanthy, “Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMK Pada Sistem Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Dua Variabel dengan Pendekatan Problem Based Learning”, joe, vol. 1, no. 3, pp. 147-154, Apr. 2019.

E. Rima, Ragam Media Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena, 2016.

N. D. Shalikhah, “Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire sebagai Inovasi Pembelajaran,” War. LPM, vol. 20, no. 1, pp. 9–16, Jun. 2017, doi: 10.23917/warta.v19i3.2842.

A. A. Diu, A. D. Mohidin, N. Bito, S. Ismail, and R. Resmawan, “Deskripsi Penggunaan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Matematika Bangun Ruang Sisi Lengkung Tabung,” Jambura J. Math. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 83–89, Oct. 2020, doi: 10.34312/jmathedu.v1i2.7613.

K. Kadaruddin, Mahir Desain Slide Presentasi dan Multimedia Pembelajaran berbasis Poweroint. Yogyakarta : Deepublish, 2018.

W. Sanjaya, Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Kencana, 2016.

S. S. Arikunto dan Supardi, Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2015.

I. M. Indra dan I. Cahyaningrum, Cara Mudah Memahami Metodologi Penelitian. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2019.

I. Kurniasih dan B. Sani, Teknik dan Cara Mudah Membuat Penelitian Tindakan Kelas untuk Pengembangan Profesi Guru. Yogyakarta: Kata Pena, 2014.

B. Bungin, Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta : Kencana, 2017.

S. Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara, 2021.

E. A. Shafitrhy, Asessmen Teknik Tes dan Non Tes. Malang: CV IRDH, 2018.

S. Sudjana, Metode Statistika. Bandung: Tarsito, 2005.

R. Sundayana, Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2015.

R. Ananda dan T. Rafida, Pengantar Evaluasi Program Pendidikan. Medan: Perdana Publishing, 2017.

S. Sugiyono, Statistika Nonparametrris untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta, 2015.

S. Siyoto, Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing, 2015.




DOI: https://doi.org/10.34312/euler.v10i1.14496

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Fregita Habuke, Evi Hulukati, Khardiyawan A.Y Pauweni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi has been indexed by:


                         EDITORIAL OFFICE OF EULER : JURNAL ILMIAH MATEMATIKA, SAINS, DAN TEKNOLOGI

 Department of Mathematics, Faculty of Mathematics and Natural Science, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Tilongkabila, Kabupaten Bone Bolango 96554, Gorontalo, Indonesia
 Email: euler@ung.ac.id
 +62-852-55230451 (Call/SMS/WA)
 Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi (p-ISSN: 2087-9393 | e-ISSN:2776-3706) by Department of Mathematics Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.  Powered by Public Knowledge Project OJS.