Pengaruh Metode Pemberian Tugas Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu di SMP Negeri 2 Kabila

Nuralwiyah Sania Sakum, Meyko Panigoro, Sudirman Sudirman, Rosman Ilato, Abdurahim Maruwae

Abstract


This research employed a quantitative approach. The data were collected through observation, questionnaires, and documentation. The populations in this research were all SMP Negeri 2 Kabila students, totaling 61 students, while the samples were 40 students. The anaysis method employed Simple Linear Regression. The results indicated that the assignment method positively affected student learning outcomes in the Integrated Social Studies subject at SMP Negeri 2 Kabila, Bone Bolango Regency. From the calculation of the coefficient of determination, it indicated an R-square of 0,313, which meant that 31,3% of the variability of student learning outcomes in the Integrated Social Studies subject at SMP Negeri 2 Kabila, Bone Bolango Regency could be explained by the assignment method, while other variables explained the remaining 68,7%.


Full Text:

PDF

References


Aqib, Z., & Murtadlo, A. (2016). Kumpulan metode pembelajaran kreatif dan inovatif. Bandung: Satu Nusa.

Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariyanto, M. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 134-140.

Ayuwanti, I. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Di SMK Tuma’ninah Yasin Metro. Jurnal Susunan Artikel Pendidikan (SAP), 1(2), 105-114.

Azrawati, Asriati, N., & Supriadi. (2014). Pengaruh Metode Pemberian Tugas Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(5), 1-14.

Darmawan, D. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Dimyati, Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Djamarah, S. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Asdi. Mahasatya.

Djamarah, S., & Zain, A. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Ghozali, I. (2015). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS19. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Halek dkk. (2020). Pengaruh Metode Pemberian Tugas Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan Matematika, 2(1), 11-20.

Majid, A. (2015). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Majid, A., & Rochman, C. (2015). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mufarrokah, A. (2009). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Teras.

Muin, A., & Ulfah, R. M. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Dengan Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Moodle. Jurnal Pythagoras. 7(1), 73-82.

Patonah, R. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pemberian Tugas (Resitasi) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi. Jurnal Ilmiah Edukasi, 4(4), 419-422.

Purba, F. J. (2019). Pengaruh Metode Pemberian Tugas terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika (INPAFI), 7(1), 15-18.

Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ramayulis. (2008). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Roestiyah. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan

Profesionalisme Guru. Bandung: Alfabeta.

Sagala, S. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sari, F, F., & Aisyah, S. (2021). Pengaruh Metode Pemberian Tugas terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 1(2), 84-98.

Slameto. (2015). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2013). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suharsimi, A. (2009). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudirman & Agus Hakri Bokingo. (2017). Kinerja Guru Pasca Sertifikasi Universitas Negeri Gorontalo. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 31(2), 98–104.

Supardi. (2014). Aplikasi Statistika Dalam Penelitian: Konsep Statistika yang Lebih Komprehensif. Jakarta: Change Publication.

Suryosubroto. (2003). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Widoyoko, E. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran: Panduan Praktis Bagi

Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zainul, A., & Nasution, N. (2001). Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.




DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v1i2.19290

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
 

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


PUBLISHED BY :

Economic Education Study Program, Faculty of Economics

Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia

Â