Sosial Media Dalam Pengembangan Usaha Biapong Coklat 17 Di Kota Gorontalo

Siti Nurhaliza Paloa, Radia Hafid, Andi Juanna, Sudirman Sudirman, Rierind Koniyo

Abstract


This is a quantitative study using a questionnaire technicue. The subject is 30 business actors of Biapong Coklat 17 in Gorontalo City, taken by using a purposive sampling technique with a 5% significance level. The data analysis technique uses the prerequisite analysis test and is followed by a simple regression test. The finding shows that there is a positive and significant ifluence between social media variable on business development, with the Rcount  (0.701) is greater than the Rsquare (0.605). so the correlation is positive. Furthemore, the value of Tcount (4.586) is greater than the value of  Ttable (2.048), so it can be concluded that there is an influence of using social media on business development

Full Text:

PDF

References


Agustina, Tin dkk. 2016. “Kajian Tentang Faktor Internal Dan Eksternal Yang Mendukung Pengembangan Usaha Produk Unggulan Lokal Sulam Dan Bordir Kabupaten Malang”. ISBN 978-602-6428-04-2.

Anoraga Pandji. (2017). Pengantar Bisnis Dalam Era Globalisasi. Rineka Cipta.

Ariani & Muhammad Nur. (2015). “kajian Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Di Kota” Jurnal organisai dan manajeme Volume 13, Nomor 2, September 2017, 99-118.

Arif Ardianto. 2018. Analisis Penggunaan Media Sosial Dalam Pengembangan Usaha di Desa Kemasan Kecamatan Sawit kabupaten Boyolali. Skripsi diTerbitkan. Boyolali. Iain Surakarta.

Arikunto. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Arniti, N. (2019). Pengaruh Kompetensi Wirausaha, Kreativitas Dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Perkembangan Usaha Kerajinan Batu Padas Banjar Silakarang, Gianyar. 13(11), 1753–1762.

Arum Wahyuni Purbohastuti. 2017. Efektivitas Media sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Tirtayasa Ekonomika,12(2), h. 230.

Badan Pusat Statistik. 2008. Jakarta Pusat: Badan Pusat Statistik.

Christiana, Yully, Pradhanawati, A., & Hidayat, W. (2014). Pengaruh Kompetensi Wirausaha, Pembinaan Usaha Dan Inovasi Produk Terhadap Perkembangan Usaha. Diponegoro Journal of Social And Politic, 3(4), 1–10.

Dedi dkk. 2017. Pengaruh Sosial Media Dan Kreativitas Terhadap Pengembangan Usaha di Perkampungan Industri Kecil Pulogadung Jakarta Timur. Jurnal Ilmiah Econosains, Vol. 14 No. 1.

Dewi, G. C. 2019. Pengaruh Pemakaian Media Sosial Terhadap Perkembangan Usaha Makanan Kaki Lima. Jurnal Manajemen dan Kearifan Lokal Indonesia Vol. 3, No. 1.

Ina Primiana. 2012. Menggerakan Sektor Riil UKM dan Industri. Bandung: Alfabeta.

Juanna, Andi dan Bokingo, Agus Hakri. 2020. Apakah Pemasaran Internal Berkontribusi Terhadap Kepuasan Pelanggan?. Jurnal Aplikasi Manajemen, Volume 18, Nomor 4, Halaman 783–796. Gorontalo: Universitas Negeri Gorontalo.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial : Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.

Nitisusantro, M. (2010). Kewirausahaan dan Manajemen Kecil. Alfabeta.

Nurwahida. (2018). Pengaruh Pembiayaan Mikro Dengan Akad Murabahah Terhadap Perkembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Pada Bank Bri Syariah Kc Denpasar-Bali. Journal of Chemical Information and Modeling, 53, 39–53.

Praditya, A. (2019). Pengaruh Media Sosial Dan Komunikasi Bisnis Terhadap Perkembangan Bisnis Online Shop. Jurnal Semarak, 2(1), 31–43.

Puntoadi, D. (2011). Menciptakan Penjualan Melalui Media Sosial. PT. Elex Komputindo.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfa Beta.

Tambunan, T. 2012.”Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah di Indonesia: Isuisu Penting”. Jakarta: LP3ES

Undang Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro, Kecil dan Menengah.




DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v2i1.23695

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
 

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


PUBLISHED BY :

Economic Education Study Program, Faculty of Economics

Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia