Pengaruh Displin Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI di SMA Negeri 2 Gorontalo
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of learning discipline on learning outcomes in class XI economic subjects at SMA Negeri 2 Gorontalo City. This research uses a quantitative approach, with the Expost-Facto research method. The data used is primary data obtained from distributing questionnaires to Class XI students at SMA Negeri 2 Gorontalo City. The number of sample withdrawals in this study amounted to 35 respondents. Data analysis techniques using simple linear regression. The results showed that there was an influence of learning discipline on the results of economics subjects in class XI at SMA Negeri 2 Gorontalo City. The magnitude of the effect of Learning Discipline on Learning Outcomes is 24% while the remaining 76% is influenced by variables not examined.
Full Text:
PDFReferences
Amri, S. (2013). Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Prestasi Pustaka Publisher.
Aprilia, W. (2018). Hubungan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar mata pelajaran Ekonomi pada siswa IPS SMA Negeri 20 Bandung Tahun ajaran 2017/2018. Universitas Pasundan.
Asep, J., & Haris. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Multi Pressindo.
Astriany, N. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Penggunaan Mind Map Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Bekasi Utara. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 177. https://doi.org/10.21009/jpd.061.15
Budimansyah, D. (2013). Model Pembelajaran Berbasis Portofolio Pendidikan Agama Islam. Ganesindo.
Daryanto, & Darmiatun, S. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Gava Media.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2013). Strategi Belajar Mengajar. PT. Rineka Cipta.
Djamarah, S. bahri. (2018). Prestasi Belajar Dan Kompetensi Guru. Usaha Nasional.
Dzulhija, G. S. (2019). Pengaruh Pembelajaran Lintas Minat Ekonomi Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI MIA di SMAN 29 Jakarta. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Hapsari, A. U. D. (2019). Hubungan Perhatian Orang Tua dan Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar PPKN Siswa Kelas IV SD Gugus TUgu Muda Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang.
Hasoloan, J. (2016). Pengantar Ilmu Ekonomi. Deeppublish.
Hidayanto. (2015). Pengembangan Pembelajaran IPS Berbasis Component Display Theory (CDT). Rajawali Pers.
Laosoh, L. S. N., Usman, M., Sudirman;, S., & Melizubaida, M. (2022). Pengaruh Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Camat Una-Una Kabupaten Tojo Una-Una Provinsi Sulawasi Tengah. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1615. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1615-1620.2022
Lisman, F., Sari, D. Y., Mesin, J. T., Teknik, F., Padang, U. N., & Tawar, K. A. (2021). Kelebihan Dan Kekurangan Sistem Pembelajaran Daring Dari Perspektif Guru Dan Siswa Di Smk Negeri 2 Payakumbuh Advantages and Conditions of the Network Learning System From. Jurnal Vomek, 3(1), 72–76.
Marlina, D. (2017). Pengaruh Pemahaman Pembelajaran Ekonomi terhadap Minat Berwirausaha Siswa di Sekolah menengah Tas Negeri 1 Tambang Kabupaten Kampar. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru.
Misnawati, A., & Widodo, J. (2017). Pengaruh Sosial Ekonomi Keluarga Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pengantar Ekonomi Kelas X SMK Widya Praja Ungaran. Economic Education Analysis Journal, 6(1), 96–109.
Mulyawati, Y., Sumardi, S., & Elvira, S. (2019). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 01–14. https://doi.org/10.33751/pedagog.v3i1.980
Munir. (2012). Pembelajaran Jarak Jauh berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Alfabeta.
Oktavia, S. (2020). Pengaruh Kedisplinan belajar terhadap hasil belajar Siswa Kelas X IPS pada mata Pelajaran Ekonomi di SMA Pasundan 1 Bandung Tahun Ajaran 2019/2020. Universitas Pasundan Bandung.
Prahara, R. S., & Jamil, A. S. (2018). Konsep Pembelajaran Ekonomi Berbasis Ekonomi Kreatif. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 1(1), 7–18. https://doi.org/10.31538/iijse.v1i1.68
Rohman, F. (2018). Peran Pendidik dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah / Madrasah. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1), 72–94.
Siregar, E., & Nara, H. (2019). Teori Belajar dan Pembelajaran. Galia Indonesia.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. PT. Rineka Cipta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, CV.
Sulistyowati, A. (2018). Pengaruh Kemandirian dan Lingkungan Belajar Siswa Kelas III di SDIT Nurul Fikri Kedungwaru Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018. Institut Agama Islam Negeri (IAIN).
Suprihatiningrum, J. (2016). Strategi Pembelajaran. AR-Ruzz Media.
Surat Edaran Mendikbud Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19) (2020).
Tonge, I., Panigoro, M., ..., & Meliyana. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Animasi terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa. Journal on …, 5, 582–592. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jote/article/view/20036
Utami, F., Witarsa, & Warneri. (2017). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS SMA Negeri 10 Pontianak Tahun Ajaran 2015/2016 (Vol. 87, Issue 1,2). Universitas Tanjungpura.
Widiarti, E. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kesiapan Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X Ilmu-Ilmu Sosial di SMA Negeri 2 Banguntapan, Bantul. Universitas Negeri Yogyakarta.
Wulandari, L. D., & Hapsari, S. (2017). Pengaruh Kedisiplinan terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI pada SMA Negeri 4 Depok. Jurnal Pendidikan Unsika, 5(2), 148–151.
DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v2i3.25251
Refbacks
- There are currently no refbacks.

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PUBLISHED BY :
Economic Education Study Program, Faculty of Economics
Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia
Â