Pengaruh Kedisiplinan Guru Terhadap Pendidikan Karakter Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Tapa
Abstract
This research aims to observe the influence of teacher discipline on the character education of XI grade students at SMA Negeri 1 Tapa. This research uses a quantitative approach with a descrpyive method. The data in this research are primary data that is obtained by distributing quetionnaires to XI grade students at SMA Negeri 1 Tapa. The sample size is 65 respondents, consisting of all XI grade students. The data in this research are analyzed by using a simple linear regression alongside with the utilization of IBM SPSS 21.0 software. The results of this research show a positive and significant influence of teacher discipline on the character education of XI grade students at SMA Negeri 1 Tapa. The partial results indicate that the teacher discipline variable has a positive influence on the students character education, with an R Square determination coefficient value of 0.311 or 31,1%, which means that the independent variable could explain the dependent variable (Character education). In comparison, the remaining 69,9% is influenced by other variables that are not analyzed in this research.
Full Text:
PDFReferences
Ahmady Farmasnyah, Syarifuddin Cn. Sida, & Abdul Hamid Mattone. (2023). Peranan Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Di SDN 123 Banti Kecamatan Baraka Kabupaten Enrekang. KENDALI: Economics and Social Humanities, 2(1), 20–27. https://doi.org/10.58738/kendali.v2i1.231
Laosoh, L. S. N., Usman, M., Sudirman;, S., & Melizubaida, M. (2022). Pengaruh Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Camat Una-Una Kabupaten Tojo Una-Una Provinsi Sulawasi Tengah. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1615. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1615-1620.2022
Alawiyah, F. (2018). Kebijakan dan Pengembangan Pembangunan Karakter Melalui Pendidikan di Indonesia. Aspirasi, 3(1), 87–101.
Diana, P., & Novita, N. (2022). Pembelajaran Fisika Di Sekolah Menengah Atas. 109–116.
Depdiknas .2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.
Elsinar Girsang, Meningkatkan Kedisiplinan Guru Dan Kinerja Guru pada Sd Negero 007 Teluk Sebong Kecamatan Teluk Sebong. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan Vol. 4 No.2, Oktober 2020 – Maret 2021
Ertiana (2019) Pengaruh Kedispilinan Guru Terhadap Karakter Siswa Dalam Belajar di Kelas X SMAN Sei Kanan Sampean KAB.Labuhan Batu Selatan, Sumatera Utara :jurnal Teknologi Pendidikan
Gunawan, H. (2022). Pendidikan karakter: Konsep dan implementasi (Vol. 1, No. 1). Cv. Alfabeta.
Hadari Nawawi. (1989). Organisasi Sekolah dan Pengelolaan Kelas. Jakarta: PT. Haji Mas Agung.
Ibrahim Aris Sumantri, (2019). Pengaruh Budaya Disiplin Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di SMA Dhrama Karya UT Pondok Cabe, Jakarta Fakultas Ilmu Tarbiyah Keguruan UIN Syarif Hidayatulah
Kemendiknas, Panduan Pendidikan Karakter, Jakarta: Pusat Kurikulum dan Kebukuan Kemendiknas, (2011).
Mulyasa. (2007). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Mulyasa. 2010. Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan). Bandung Rosda. Cetakan kesembilan.
Maruya, S. (2016). Pengaruh Kedisiplinan Guru Mengajar Terhadap Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Aqidah DI MIN 1 KOTA BENGKULU. Jurnal Al-Bahtsu, 1(2), 249.
Marzuki, S., Kistoro, H. C. A., & Ru’iya, S. (2021). Kedisplinan Sholat Siswa Di Smk Muhammadiyah 2 Sleman Ditinjau Dari Pengaruh Penggunaan Gadget. Tarbiyatuna : Kajian Pendidikan Islam, 5(1), 027. https://doi.org/10.29062/tarbiyatuna.v5i1.378
Mukarromah, Z. (2023). Efektivitas Kedisiplinan Guru Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Miftahul Huda Kalirejo Sukorejo Pasuruan. Impressive: Journal of Education, 1(2), 71–81. https://journal.satriajaya.com/index.php/ijoe/article/view/13%0Ahttps://journal.satriajaya.com/index.php/ijoe/article/download/13/9
Nashrullah, (2021).Pembentukan Karakter Islami Siswa Berkebutuhan Khusus Melalui Metode Pembiasaan. Journal of Education and Religious Studies, Vol. 01 No. 03 Desember 2021
Onde, Dkk, Mitrakasih La Ode. “Integrasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Era 4.0 Pada Pembelajaran Berbasis Tematik Integratif Di Sekolah Dasar,”Jurnal Basicedu, Vol. 4 tidak. 2 tahun 2020.
Pendidikan, J., Penelitian, A., Gayamsari, S. D. N., Gayamsari, S. D. N., Gayamsari, S. D. N., & Kunci, K. (2019). PENERAPAN PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI KEGIATAN KEDISIPLINAN SISWA Septi Wahyu Utami Universitas PGRI Semarang. 04, 63–66.
Pramana, M. E. A., & Trihantoyo, S. (2021). Pembentukan Karakter Siswa melalui Budaya Sekolah di jenjang Sekolah Dasar. Inspirasi Management Pendidikan, 9(3), 765. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/40032
Prasetya, Y. (2019). Pembentukan Karakter Mandiri Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka. Basic Education, 8(8), 804. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/15032
Putri, D. E., Moonti, U., Maruwae, A., Mahmud, M., & Hasiru, R. (2023). Pengaruh Pendidikan Karakter Terhadap Disiplin Belajar Siswa Kelas XI di SMA Negeri 2 Kota Gorontalo. Journal on Teacher Education, 5(1), 497–502
Rianto Khusuma, (2022). Pengaruh Keteladanan dan Kedisiplinan Guru Terhadap Pembentukan Karakter Santri Pondok Moderen Darusalam Gontor Kampus 7 Kailiandan Lampung Selatan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.
Sjarkawi. 2020. Pembentuk Kepribadian Anak. (Jakarta: Bumi Aksara
Srinawati, R., & Achmad, F. (2020). Pengaruh Kedisiplinan Guru Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Labakkang. MOMENTUM : Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 9(1), 121–149. https://doi.org/10.29062/mmt.v9i1.77
Sudirman, S., & Bokingo, A. H. (2017). Kinerja Guru Pasca Sertifikasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 31(2), 98–104. https://doi.org/10.21009/pip.312.5
Sudirman, S. (2019). The 21st-Century Teacher: Teacher’s Competence Within the Character Education Framework Towards A Cultural-Oriented Development and Promoting Tolerance. International Education Studies, 12(8), 21. https://doi.org/10.5539/ies.v12n8p21
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.Bandung : Alphabet.
Supraptiningrum dan Agustini. 2015.Membangun Karakter Siswa melalui Budaya Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakteroleh Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LPPM - UNY)
Susanti, S., Canon, S., Ardiansyah, A., Panigoro, M., & Maruwae, A. (2023). Pengaruh Pengelolaan Kelas, Keterampilan Guru, Kedisiplinan Belajar Terhadap Keaktifan Belajar Siswa. Journal of Economic and Business Education, 1(3), 70–82. https://doi.org/10.37479/jebe.v1i3.21672
Syaeful Ulum, M., Nurjamilah, L., & Syamsiyati, S. (n.d.). PENGARUH KEDISIPLINAN GURU TERHADAP KARAKTER PESERTA DIDIK.
Syarifa Aini, (2017). Pengaruh Kedisiplinan Guru Terhadap Karakter Siswa Dalam Belajar Di Madrasa Tsanawiyah Al-Washaliya Ismailia No 82 Medan. Sumatera Jurnal Pendidikan
Tatoe, H. (2020). Peningkatan Kedisiplinan Guru Dalam Kehadiran Mengajar Di Kelas Melalui Supervisi Kepala Sekolah Pada SMA Negeri 2 Bangko Kabupaten Rokan Hilir. Perspektif Pendidikan dan Keguruan, 11(1), 31-38.
(Tefa & Tanggur, 2021)Julaiha, S. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. Dinamika Ilmu, 14(2), 226–239. https://doi.org/10.21093/di.v14i2.15
Tefa, A., & Tanggur, F. S. (2021). PENGARUH KEDISIPLINAN GURU TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA KELAS II SDI BAKUNASE I KOTA KUPANG (Vol. 2, Issue 1).
TulusTu‟u, Peranan Disiplin Dalam Perilaku Dan Prestasi Siswa, (Jakarta: Grasindo, 2004),
Zubaedi. 2019. Desain Pendidikan Karakter Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.
DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v2i3.25836
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PUBLISHED BY :
Economic Education Study Program, Faculty of Economics
Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia