Pengaruh Sertifikasi Guru Terhadap Profesionalisme Guru SMK Se-Kabupaten Boalemo Kabupaten Boalemo.

Nuslan Rajiku, Meyko Panigoro, Sudirman Sudirman, Roy Hasiru, Agil Bahsoan

Abstract


This study uses a quantitative approach. The data collection methods used in this research are observation, questionnaires and documentation. The population in this study were all vocational school teachers in Boalemo Regency, totaling 105 teachers, while the sample in this study was 27 students. The analytical method used is simple linear regression.  The research results show that there is a positive and significant influence between Teacher Certification and Teacher Professionalism. A comparison of the tcount value which is greater than the t table shows that the research has a positive and significant effect. Then the results of testing the coefficient of determination show a value of 0.559, which means 55.9% of the Teacher Professionalism variable which is explained by the Teacher Certification variable. In other words, the higher the teacher certification, the higher the teacher professionalism.


Full Text:

PDF

References


Alfiah, S., & Aliyyah, R. R. (2021). Uji Kompetensi Guru: Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Sertifikasi Guru Di Aceh.

AL-IZZAH, S. D. I. T. (n.d.). KAFFAH: Jurnal Pendidikan dan Sosio Keagamaan Vol. 2 No. 2 (2023) Page 165-174.

Hamid, A. (2017). Guru profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 17(2), 274–285.

Helmi, J. (2015). Kompetensi profesionalisme guru. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 7(2), 318–336

Isrokatun, I., Yulianti, U., & Nurfitriyana, Y. (2022). Analisis profesionalisme guru dalam pelaksanaan pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 454–462.

Latiana, L. (2019). Peran Sertifikasi guru dalam meningkatkan profesionalisme pendidik. Edukasi, 13(1).

Masengi, E. E., Lumingkewas, E., & Supit, B. F. (2023). Implementasi Kebijakan Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SMA Negeri 2 Tondano. Academy of Education Journal, 14(2), 1084–1095.

Muhson, A. (2004). Meningkatkan profesionalisme guru: sebuah harapan. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(2).

Munawir, M., Aisyah, A. N., & Rofi’ah, I. (2022). Peningkatan kemampuan guru melalui sertifikasi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 324–329.

Mustofa, M. (2007). Upaya pengembangan profesionalisme guru di indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 4(1), 17245.

Nawawi, M. S. (2022). Pengaruh Sertifikasi Guru terhadap Kompetensi, Motivasi dan Kesejahteraan Guru, Serta Pengaruh Ketiganya Terhadap Kinerja Guru (Suatu Kajian Studi Literatur Review Ilmu Manajemen Sumber Daya Manusia dan Manajemen Keuangan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 323–336.

Pramudya, A., Tanjung, A., Hasibuan, E., Salamah, I. A., Azzahrah, N., Khotima, N., & Harahap, T. S. A. (2022). Implementasi Profesionalisme Tenaga Pendidik Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(20), 190–200.

Rahmatika, A. (2021). KOMPETENSI DAN PROFESIONAL HARUS DIMILKI GURU. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(2).

Risdiany, H. (2021). Pengembangan profesionalisme guru dalam mewujudkan kualitas pendidikan di indonesia. Al-Hikmah (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 3(2), 194–202.

Ristianey, F., Harapan, E., & Destiniar, D. (2021). Pengaruh Sertifikasi Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 34–43.

Sastrawan, K. B. (2016). Profesionalisme guru dalam upaya meningkatkan mutu pembelajaran. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(2), 65–73.

Sudirman, S., & Bokingo, A. H. (2017). Kinerja Guru Pasca Sertifikasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 31(2), 98-104.

Syarafudin, H. M., & Ikawati, H. D. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi profesionalisme guru. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721-4796 (Online), 1(2), 47–51.

Widodo, W. (2018). Peranan organisasi pembelajaran dalam mengoptimalkan inovasi guru. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(3), 220.

Witarsa, R., & Alim, M. L. (2022). Kompetensi Profesional Guru pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5799–5807.

Wulandari, S. (2021a). Optimalisasi Penguasaan Materi Pelajaran dan Kemampuan Mengelola Kelas dalam Meningkatkan Kompetensi Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam. Chalim Journal of Teaching and Learning (CJoTL), 1(2), 129–137.

Wulandari, S. (2021b). Optimalisasi Penguasaan Materi Pelajaran dan Kemampuan Mengelola Kelas dalam Meningkatkan Kompetensi Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam. Chalim Journal of Teaching and Learning (CJoTL), 1(2), 129–137.

Yani, A., Taufiq, M. A., Yani, Y. A., & Putra, M. (2023). Manajemen Guru Non Keahlian Dalam Mengajar SMA Negeri 3 Sungai Penuh. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(1), 25–3

Zulkifli, M., Darmawan, A., & Sutrisno, E. (2014). Motivasi Kerja, Sertifikasi, Kesejahteraan dan Kinerja Guru. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02).




DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v2i3.25979

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
 

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


PUBLISHED BY :

Economic Education Study Program, Faculty of Economics

Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia

 

slot gacor slot gacor hari ini slot gacor 2025 demo slot pg slot gacor slot gacor