Analisis Kebiasaan cara belajar siswa berprestasi pada mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VII di SMP Negeri 2 Boalaang Mongondow Utara.
Abstract
This research aims to describe (1) the learning habits of high-achieving students in Integrated Social Science subject for Class VII of SMP Negeri 2 Bolaang Mongondow Utara, and (2) the factors influencing the learning habits of high- achieving students. The research method employs qualitative research, and utilizes observation, interviews, and documentation as data collection methods. The subjects of this research include one key informant and four supporting informants, consisting of the school principal of SMP Negeri 2 Bolaang Mongondow Utara, teachers of Integrated Social Science subject, and Class VII B students. The results indicate that: (1) students have various learning habits; they are highly active during lessons, particularly enjoying reading and writing activities. They take notes when the teacher explains, prefer listening to the teacher, and actively participate in answering questions. High-achieving students effectively manage their study time. (2) Factors influencing students learning habits include physiological factor, where students' health conditions upon arriving at school affect their learning habits. Meanwhile, it also includes psychological factor en which can impact learning habits and social environment factor motivation
Full Text:
PDFReferences
Albarado, A. P., & Eminita, V. (2020). Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Mts Khazanah Kebajikan. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 167.
Andriani, A. (2014). Kecerdasan Emosional ( Emotional Quotient ) Dalam Peningkatan Prestasi Belajar. Edukasi : Jurnal Pendidikan Islam (E-Journal), 2(1), 459-472.
Ansori, I., Endang, B., & Yusuf, A. (2016). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Prestasi Belajar Pada Siswa Kelas Viii Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(10), 1-10.
Aqsha, T. (2018). Kebiasaan Belajar Siswa Berprestasi Studi Kasus Di Sekolah Dasar.
Jurnal: Pgsd Fkip Universitas Jambi, 5(1), 1-12.
Anju Verma (2016) "A study of academic achievement among high school students in ralation to study habits" : international jurnal of research in vol 4
Burhanuddin. (2017). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Inspiratif Pendidikan, 6(2), 305.
Damayanti, A. D., & Wahyumiani, N. (2020). Hubungan Antara Aktivitas Belajar Di Lingkungan Kelas Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp N 1 Kasihan Tahun Ajaran 2019/2020. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1)
Darmanita, A. R., & Khair, A. (2017). Hubungan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Sd. Pedagogpi: Jurnal Pendidikan Dasar, 001(1).
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.
Done, S., Priyanto, W. J., & Amin, F. (2019). Analisis Cara Belajar Siswa Berprestasi Dan Tidak Berprestasi Dalam Pembelajaran Ips. Repository Stkip Pgri Sidoarjo.
Hildawati Ilham, S. N. (2023). Analisis Gaya Belajar Peserta Didik Pada Mata
Pelajaran Ips Di Smp Negeri 2 Rambipuji Jember Tahun Ajaran 2022/2023 (Doctoral Dissertation, Uin Khas Jember).
Istiqomah, F. (2021). Analisis Sikap Belajar Siswa Dalam Memahami Materi Mata Pelajaran Ips Terpadu Kelas Ix Di Smp Negeri 04 Kota Pasuruan (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Lase, S. (2018). Hubungan Antara Motivasi Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Smp Oleh : Sadiana Lase Abstrak. Jurnal Warta Edisi, 56(April).
Moleong, Lexy J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Edis Revisi. Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Nurfadila, Ananda, R., & Aprinawati, I. (2021). Analisis Kebiasaan Belajar Siswa Berprestasi Di Sd Negeri 013 Muara Jalai. Jurnal Review Pendidikan: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(3), 194-197.
Prastika, N., Sudarman, S., & Haidar, K. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas Xi Sman 13 Samarinda. Jurnal Prospek: Pendidikan Ilmu Sosial Dan Ekonomi, 1(2), 19-29.
Purwanto, M. N. (2013). Psikologi Pendidikan. Pt Remaja Rosdakarya.
Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh Minat Belajar Siswa Dan Persepsi Atas Upaya Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smp Di Depok. Sap (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 206-216.
Ramadania, A., & Agung Rimba, K. (2015). Cara Belajar Siswa Berprestasi. Jurnal: Pgsd Fkip Universitas Jambi, 5(2).
Rosidah, T., Winaryati, E., & Kusumaningrum, W. I. (2016). Pengaruh Kecerdasan Intelektual Terhadap Kesulitan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia. Seminar Nasional Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 382-390.
Sariningsih, S., Yusuf, A. E., Sutisna, E., & Laihad, G. H. (2019). Pengembangan Model Resiprocal, Example Non Example, Dan Mind Mapping(Rexmind) Untuk Mengoptimalisasi Hasil Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Di Kelas Vii. Jurnal: Manajemen Pendidikan, 7(2), 1-23.
Sitorus, J., Ndona, Y., & Saragi, D. (2022). Analisis Kebiasaan Belajar Siswa Berprestasi Di Sd Negeri 107955 Lubuk Pakam. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(03), 477-481.
Sintala, M., Nugraha, F., & Mahendra, H. H. (2023). Analisis Cara Belajar Siswa Berprestasi Tinggi Di Sdn 2 Karangsambung. An-Nahdliyyah: Jurnal Studi Keislaman, 2(1), 1-11.
Slameto. (2013). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, N. (2013). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algresindo.
Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung:
Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprianto, M. (2018). Upaya-Upaya Strategis Peningkatan Kualitas Guru Pendidikan Agama Islam Dan Prestasi Belajar Siswa Di Smp It Al-Qalam Manna Bengkulu Selatan. Annizom: Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 282.
Syam, U. (2018). Perbandingan Penggunaan Modul Alur Cerita Dan Modul Bergambar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pernapasan Kelas Viii Smp Negeri 5 Maiwa. Jurnal: Uin Alauddin Makassar, 5(8).
Turang, F., & Murwantini, S. (2014). Pengaruh Model Student Facilitator And Explaining Pada Materi Baterai Terhadapnilai Siswa Smk Karsa Mulya. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan Balanga, 2(2), 33-40.
Tutut Nani, P. (2018). Pengaruh Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Inggris Pada Program Studi Teknik Mesin Itn Malang. Jurnal Flywheel: Institut Teknologi Nasional Malang, 9(1), 18.
Warsih, & Fauzi, R. (2021). Pengaruh Kreativitas Guru Dan Prestasi Belajar Siswa Terhadap Kinerja Lulusan Di Dunia Kerja Bagi Smk Swasta Di Kabupaten Tuban. Jurnal Magister, 8(19), 1-9.
Zainul Arifin, M. (2022). Strategi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di SMP Ma'arif Nu Garum Blitar. Jurnal Al-Hikmah, 10(1), 33.
Sri Agustina Kasim, M. P., & Sudirman, S. (2023). The Effect of Distance Learning on the Learning Outcomes. 1(1), 1-6.
DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v2i3.26398
Refbacks
- There are currently no refbacks.

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PUBLISHED BY :
Economic Education Study Program, Faculty of Economics
Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia