Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII SMP Negeri 8 Bolaang Mongondow Utara
Abstract
The research aimed to determine the Influence of Teachers’ Pedagogical Competence on Students’ Learning Outcomes in Integrated Social Sciences Subject in Class VIII of SMP Negeri 8 Bolaang Mongondow Utara. This research employed a quantitative approach using the descriptive verification research method. The data used were primary data obtained from distributing questionnaires to students in Class VIII of SMP Negeri 8 Bolaang Mongondow Utara with a sample of 50 respondents. In the meantime, the data analysis technique used in this research was simple linear regression. The findings indicated a positive and significant influence of teachers’ pedagogical competence on student’ learning outcomes in integrated social sciences subject in Class VIII of SMP Negeri 8 Bolaang Mongondow Utara. The coefficient of determination of the regression model previously obtained was 0.149, meaning that the taechers’ pedagogical competence variable explained 14.9% of the learning outcome variables. In other words, the higher the teachers’ pedagogical competence, the higher the students’ laerning outcomes. The remaining values influenced by other variables not examined in this research were 85.1%.
Full Text:
PDFReferences
Anunu, M. A., Moonti, U., Sudirman, S., Mahmud, M., & Hasiru, R. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa. JOURNAL of ECONOMIC and BUSINESS EDUCATION, 1(1), 196–202.
Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2001. Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.
Blongkod, R., Hafid, R., & Mahmud, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Buku Teks Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII Di SMP Cokroaminoto Solog Kabupaten Bolaang Mongondow. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 2131. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.2131-2140.2022
Departemen Pendidikan Nasional. 2004. Kurikulum Pendidikan Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Emzir. 2015. Metodelogi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Khalik, Firman. 2016. Hubungan Kompetensi Guru dengan Hasil Belajar Murid Sekolah Dasar Inpres Perumnas Antang II Kecamatan Manggala Kota Makassar. Skripsi. Makassar: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Mulyasa, E. 2007. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Moh Uzer. 2006. Menjadi Guru Profesional. PT Remaja Rosdakarya. Bandung.
Prasetyo, A. N., & Kusumantoro. (2015). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Dan Disiplin Belajar Melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening Terhadap Prestasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 4(1), 16–25.
Priansa, Donni Juni. 2015. Manajemen Peserta Didik dan Model Pembelajaran. Bandung: CV Alfabeta
Puspitasari, Rita. 2016. Hubungan Kompetensi Guru terhadap Prestasi Belajar Murid Kelas V SD Inpres Ampiri Desa Bacu-Bacu Kecamatan Pujananting Kabupaten Barru. Skripsi. Makassar: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Sardiman. 2012. Intraksi dan Motivasi Belaja Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Saryati. (2014). UPAYA PENINGKATAN KOMPETENSI PAEDAGOGIK GURU. Jurnal Administrasi Pendidikan FIP UNP, 2(1), 669–681.
Sholikhun, M., Zulfatus Soraya, Wafirah, Siswanto, & Wafirah, M. (n.d.). KATA KOMPETENSIPEDAGOGIS PENDIDIKAN PADA PT BELAJAR ONLINE DAN DAMPAKNYA TERHADAP SISWA HASIL BELAJAR.
Slameto. 2003. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung : Alfabeta
Sugiyono (2018). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung : Alfabeta
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alphabet
Sumantri, Mulyani. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Maulana.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Usman, O., & Office. (2018). THE EFFECT OF TEACHER COMPETENCE, LEARNING MOTIVATION, AND FAMILY ENVIRONMENT ON STUDENT LEARNING OUTCOMES OF SMK 31 JAKARTA. Grou, 23529(2), 1–45.
Usman, Wahab, Rahmalina. 2016. Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Wahyudi, I. (2012). Pengembangan Pendidikan Strategi Inovatif dan Kreatif dalam Mengelola Pendidikan Secara Komprehensif. PT. Prestasi Pustakaraya.
Wibowo, A., & Hamrin. (2012). Menjadi Guru Berkarakter. Pustaka Belajar.
Yaba. 2006. Ilmu Pengetahuan Sosial. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri. Makassar
DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v3i1.27102
Refbacks
- There are currently no refbacks.

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PUBLISHED BY :
Economic Education Study Program, Faculty of Economics
Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia
Â