Pengaruh Manajemen Berbasis Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Di Mts Muhammadiyah Kota Gorontalo
Abstract
The research aims to determine the influence of school-based management on the learning outcomes of VIII grade students in Integrated Social Science subject at MTS Muhammadiyah Kota Gorontalo. This research employs a quantitative correlational approach with a sample size of 32 VIII Grade students. The data collection Techniques used in this research include observation. questionnaires, documentaxion and data analysis through simple linier regression. The research findings indicate a positive and significant influence of achool-based management on student learning outcomes. The coefficient of determination obtained from the regression model is 0.498 or 49.8% while the remaining 50.2% is influenced by other variabels not examined in this research.
Full Text:
PDFReferences
* Nugraha, S. A., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV [Study of the Effect of Online Learning on Grade IV Maths Learning Outcomes]. Jurnal Inovasi Penelitian [Journal of Research Innovation], 1(3), 265–276.
Ahmad, R., Hafid1, R., Bahsoan1, A., Ilato2, R., Sudirman1, S., & Damiti1, F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Meningkatkan. 1(1), 2963–5160. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JEBE/index
Anunu, M. A., Moonti, U., Sudirman, S., Mahmud, M., & Hasiru, R. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Economic and Business Education, 1(1), 196–202. https://doi.org/10.37479/jebe.v1i1.18716
Blongkod, R., Hafid, R., & Mahmud, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Buku Teks Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII Di SMP Cokroaminoto Solog Kabupaten Bolaang Mongondow. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 2131. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.2131-2140.2022
Fay, D. L. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Angewandte Chemie International, 34. http://repositori.unsil.ac.id/615/7/8. BAB III.pdf
Ghozali 2016. (2017). Desain Penelitian Kuantitatif & Kualitatif. 32–42.
Gianistika, C., Ajeng Arini, D., & Ari Sulistia, L. (2020). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ips Di Kelas Iv Sdn Sukaluyu Iii Kecamatan Telukjambe Timur. Jurnal Tahsinia, 2(1), 26–36. https://doi.org/10.57171/jt.v2i1.274
Gumohung, A. M., Moonti, U., & Bahsoan, A. (2021). Pengaruh Keterampilan Menjelaskan Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.37479/jeej.v3i1.8312
Mulyasa. (2020). Pengaruh Manajemen Berbasis Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Lulusan Sekolah Menengah Kejuruan.
Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematik. 19.
Nanang, F. (2012). Landasan Manajemen Pendidikan. Uppublisher.
Pamella, K. E. (2014). Pengaruh Perilaku Kewirausahaan Terhadap Pendapatan Pengusaha Rajut Di Sentra Industri Rajut Binong Jati Kota Bandung. Pengaruh Perilaku Kewirausahaan Terhadap Pendapatan Pengusaha Rajut Di Sentra Industri Rajut Binong Jati Kota Bandung.
Soares, A. P. (2013). Pengarug Manajemen Perubahan dan Organisasi Pembelajaran Terhadap Kinerja Pegawai. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Tanjung, L. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantu Praktik Jual Beli Meningkatkan Aktivitas Belajar Artmatika Sosial di SMP 1Kudus. Jurnal Bhakti Pendidikan Indonesia, 2(3), 58–75. https://www.jurnal.pbgkudus.or.id/index.php/jbpi/article/view/21
Utami, A. A. I. A. C. P., Winayana, I. K., & Prabawati, N. P. A. (2021). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Dalam Perspektif Manajemen Berbasis Sekolah Di SMP Negeri 5 Denpasar. Administrasi Publik, 1(1).
Wahyuni, N., & Fitriani, W. (2022). Relevansi Teori Belajar Sosial Albert Bandura dan Metode Pendidikan Keluarga dalam Islam. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan, 11(2), 60–66. https://doi.org/10.33506/jq.v11i2.2060
Witri. (2015). Efektifitas Strategi Pembelajarandan Motivasi Belajarterhadap Hasil Belajar. Jurnal Formatif, 2(3), 170–181.
Wulandari. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran, Fasilitas dan Lingkungan belajar Terhadap Hasil Belajar Selama Pandemi Covid19. 19.
DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v3i1.28130
Refbacks
- There are currently no refbacks.

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PUBLISHED BY :
Economic Education Study Program, Faculty of Economics
Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia
Â