Implementasi Pembelajaran IPS Dengan Penguatan Profil Pelajar Pancasila DalamKurikulum Merdeka Di Sekolah Menegah Pertama Negeri Kabila Tahun Pelajaran 2023/2024

Ahmad Rizki Husain, Meyko Panigoro, Agil Bahsoan

Abstract


This study aims to examine and understand the planning, implementation, and challenges in implementing the Merdeka Curriculum, focusing on strengthening the Pancasila Student Profile in Social Science subject at SMP Negeri 1 Kabila. This research employs a descriptive research design with a qualitative approach, using real-world field observations as research material to describe the activities and processes involved. The findings indicate that the school has implemented the Merdeka Curriculum effectively in its instructional practices, although some challenges remain. The implementation of the Merdeka Curriculum in Social Science subject has proceeded smoothly, leading to notable achievements. In conclusion, the planning and implementation of the Merdeka Curriculum with the Project to Strengthen Pancasila Student Profile in Social Science subject at SMP Negeri 1 Kabila by Social Science teachers has been executed effectively, fostering success in the learning process with the curriculum's integration of Pancasila values.


Full Text:

XML

References


Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research.

Berkamsyah, Eka Prasetya. (2021). Relevansi Pemikiran Ki Hajar Dewantara Dengan Konsep Merdeka Belajar Nadhim Makarim. Skripsi Sarjana Pendidikan, Surabaya: Digilib Uinsby.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Rosdiana, S. P., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21 Sanskara Pendidikan dan Pengajaran.

Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Dimyati dan Mudjiono. 2022. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Cetakan 5.

Direktorat PAUD, Dikdas dan Dikmen. (2021). Buku Saku Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. Jakarta : Sekretariat Jenderal Kemendikbudristek.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2020. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis. Jakarta: PT Rineka Cipta. Cetakan II

Fazal Akmal Musyarri, "Anotasi Atas Peraturan Presiden Nomor 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter", Jurnal Hukum Lex Generalis, Vol. 1. No. 7.

Haryati, Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara: Studi Tentang Sistem Among Dalam Proses Pendidikan (Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia, 2019).

Hawati, D. M. S., Anisa, S. N., & Rustini, T. (2023). Kesiapan Guru pada Pembelajaran IPS di SD Kelas Awal terhadap Pelaksanaan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan

Ismail, R. (2021). Wawasan Kebinekaan Global Pada Anak Usia Dini di Ternate. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Article 4.

Jamaludin., Dkk, "Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar", Jurnal Cakrawala Pendas.

Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021, May). Pendidikan karakter sebagai upaya wujudkan Pelajar Pancasila. In Prosiding seminar nasional program pascasarjana universitas PGRI Palembang.

Manalu, J. B., Sitohang, P., & Henrika, N. H. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran kurikulum merdeka belajar. Prosiding Pendidikan Dasar.

Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi peserta didik dalam proyek penguatan profil pelajar pancasila. Jurnal Basicedu.

Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.

Pat Kurniati, Dkk., "Model Proses Inovasi Kurikulum Merdeka Implikasinya Bagi Siswa Dan Guru Abad 21", Jurnal Citizenship Virtues, Vol.2, No. 2.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal basicedu.

Rahmatika, D., Muriani, M., & Setiawati, M. (2022). Peran Guru Dalam Memberikan Motivasi Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran IPS Di SMPN 9 Kubung. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial.

Sabanil, S., Sarifah, I., & Imaningtyas, I. (2022). Peran Guru dalam Pelaksanaan Hidden Curriculum untuk Menumbuhkan Karakter Kebhinekaan Global Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Article 4.

Sari, W. N., & Faizin, A. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar pada Kurikulum Merdeka. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan ( Pendekatan Kualitatif Dan R&D). Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., & Sultan, H. (2022). Penerapan Pembelajaran IPS Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka Belajar. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN.

Wijayanti, I., & Ekantini, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS MI/SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.

Yuniar, R. H., & Umami, N. R. (2023). Implementasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka SMP Negeri 1 Rejotangan. Armada: Jurnal Penelitian Multidisiplin [email protected]. Avi Budi Setiawan




DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v3i2.29852

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
 

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


PUBLISHED BY :

Economic Education Study Program, Faculty of Economics

Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia