PERILAKU KONSUMEN DAGING AYAM BROILER DI PASAR TRADISIONAL DAN MODERN

Franky N.S Oroh, Stevy P Pangemanan

Abstract


The purpose of this study was are to describe consumer behavior in buying broiler meat at the traditional and Modern Market. This research was conducted September-Oktober in Sorong City, West Papua. The sampling method used accidental sampling, and used descriptive data analysis. Variables namely Quality, Location, Price, and product information. The results of the study were obtained. First, broiler meat distribution channels at Saga supermarkets, namely from breeders to retailers and to consumers. Supermarker Saga as a Retail Merchant. The behavior of broiler meat consumers based on the quality of the meat in the Warmon market was 64%, because consumers prefer the freshness of traditional market meat. Based on location, consumers prefer Saga supermarkets as much as 74% because of complete facilities and convenience. Based on the price of broiler meat, the percentage of supermarket saga is 66% because this place sells meat according to the wishes of consumers in the form of cuts of meat at the right price. Based on information from Saga supermarkets, there were 78% due to more information on products to consumers through sosial media.

Keywords


consumer behavior; distribution channels; broiler meat; markets and supermarkets

Full Text:

PDF

References


Asribestari, R., dan J. S. Setyono. 2013. Pengaruh Daya Tarik Pasar Tradisional dan Pasar Modern Terhadap Preferensi Konsumen (Studi Komparasi Pasar Karangayu dan Giant Superdome). Teknik PWK (Perencanaan Wilayah Kota), 2 (3), 539-548.

Achmad, D. C., A, Asnawi. dan V, Tenrisanna. 2018. Preferensi Konsumen Dalam Membeli Daging Ayam Broiler Di Pasar Tradisional. Jurnal Kebijakan Pembangunan Peternakan Vol, 1 (1), 42-47.

Badan Pusat Statistik. 2019. Direktori Perusahaan Pertanian Peternakan. Badan Pusat Statistik. Jakarta

Badan Pusat Statistik Provinsi Papua Barat. 2020. Provinsi Papua Barat dalam Angka 2020. Manokwari (Indonesia): Badan Pusat Statistik Provinsi Papua Barat.

Dewi W dan D. Ari, 2014. Variasi Resep Praktis untuk Menu Sehari Hari Masakan Ayam. F Media.

Fauzi, N. A., dan W, Wijaya. 2021. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Daging Ayam Broiler Di Pasar Celancang. Agrijati Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Pertanian, 34(1), 69-72.

Gusti, I. N. Y. P., M. Sudarma dan A. A. Wulandira. 2015. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Membeli Daging Ayam Broiler di Kabupaten Bangli. E. Jurnal Agribisnis dan Agrowisata. 4 (1):47-55.

Ismanto, A., T, Julianda. dan Mursidah. 2018. Analisis Sikap dan Kepuasan Konsumen Terhadap Atribut Produk Karkas Ayam Pedaging Segar di Pasar Tradisional Kota Samarinda, Jurnal Ilmu Peternakan dan Veteriner Tropis, 8(2), 71–82.

Jaelani, A., S, Dharmawati., dan Wanda. 2014. Berbagai Lama Penyimpanan Daging Ayam Broiler Segar Dalam Kemasan Plastik pada Lemari Es (suhu 4°C) Dan Pengaruhnya Terhadap Sifat Fisik Dan Organoleptik. J Ziraa’ah. 39:119-128.

Kusumaningrum A. P, Widiyaningrum I, Mubarok. 2013. Penurunan Total Bakteri Daging Ayam dengan Perlakuan Perendaman Infusa Daun Salam (Syzygium polyanthum). J MIPA. 36:14-19.

Kusumayana, P., dan S, Seftiani. 2017. Analisis Perilaku Konsumen dalam Pembelian Daging Ayam Ras Pedaging di Pasar Tradisional Amuntai. Rawa Sains: Jurnal Sains STIPER Amuntai,7(2), 78;85.

Lumenta, I. D., Osak, R. E. M. F., Rambulangi, V., & Pangemanan, S. P. (2022). ANALISIS PENDAPATAN USAHA PETERNAKAN AYAM PETELUR “GOLDEN PANIKI PS”. Jambura Journal of Animal Science, 4(2), 117-125.

Nazir, M. 2013. Metode Penelitian. Penerbit Ghalia Indonesia. Bogor.

Osak, R. A. F,. V.V.J., Paneleween,. J, Pandey.,dan I. D. R, Lumenta. 2014. Pengaruh Pendapatan Rumah Tangga Terhadap Konsumsi Daging (Sapi, Babi Dan Ayam ) di Desa Sea I Kecamatan Pineleng. Jurnal Zootek, 34(2), 10–17.

Pandelaki, K., S. J. K. Umboh., dan E, Wantasen,. J. C. Loing,. 2017. An Analysis on The Demand of Broiler’s in The City of Manado, North Sulawesi Province- Indonesian. J Agric Vet Sci. 10 : 14-19.

Prihantini, C. I. 2015. Efisiensi Saluran Pemasaran Garam Rakyat Di Desa Padelengan Kecamatan Pademawu Kabupaten Pamekasan Madura Jawa Timur. Skripsi. Institut Pertanian Bogor, Bogor.

Putri Anna Nadia. 2017. Preferensi Konsumen terhadap Daging Sapi di Pasar Tradisional Kota Padang. Skripsi. Fakultas Peternakan. Universitas Andalas.

Putro, S. W.2014. Pengaruh Kualitas Layanan dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas Konsumen Restoran Happy Garden. Jurnal Strategi Pemasaran, 2(1), 1-9.

Setyo, P. E. 2017. Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Kepuasan. Konsumen Auto Autoworks. Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 1(6), 755-764.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kualitatif Kuantitaf dan R&D. Alfabeta. Bandung.

Tatipikilawan, J. M. 2012. Analisis Produktivitas Tenaga Kerja Keluarga Pada Usaha Peternakan Kerbau di Pulau Moa Kabupaten Maluku Barat Daya. Jurnal Agroforestri, 7(1),9-10.




DOI: https://doi.org/10.35900/jjas.v5i2.19443

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.