Farmer’s Share, Margin dan Efisiensi Pemasaran Telur Ayam Ras

Stevy P Pangemanan, Inggriet D R Lumenta, Theresa Maliangkay

Abstract


The purpose of this study was to determine the farmers' share and marketing efficiency of purebred chicken eggs. This research was conducted in January 2023. The research method used is the survey method. The sampling technique was purposive sampling with the Snow Ball Sampling technique. Data analysis includes marketing costs, marketing margins, farmer's share, profit and cost ratios and marketing efficiency of each marketing channel. The results of this study show that the largest farmer's share is 81.66%, the ratio of benefits and costs is the largest, namely 11.47. The smallest farmer's share is 69.04%, the smallest profit and cost ratio is 5.86, and the biggest marketing cost is IDR 4,705. Level I and level II channels of marketing of purebred chicken eggs in Talawaan District are efficient with a value < 1.


Keywords


purebred chicken eggs; marketing; efficiency

Full Text:

PDF

References


Ardhiana, Y. M., B. A., Nugroho, dan B. Hartono. 2014. Efisiensi Pemasaran Telur Ayam Ras Di Kecamatan Ringinrejo Kabupaten Kediri. Jurnal Ilmu Peternakan Fakultas Peternakan Universitas Brawijaya, Malang.

Asmarantaka, R. W. 2012. Pemasaran Agribisnis (Agrimarketing). Departemen Agribisnis FEM-IPB. Bogor.

Badan Pusat Statistik. 2021. Populasi Ternak Ayam Ras Petelur Di Sulawesi Utara Menurut Kabupaten/Kota. Minahasa Utara Dalam Angka.

Budiartini, D., dan I. Isnaini. 2019. Efektivitas Peranan Saluran, Distribusi dan

Hubungannya Terhadap Peningkatan Volume Penjualan Minyak Goreng Cap Sendok Pada PT. Astra Agro Lestari Tbk. Medan. Wahana Inovasi, 8(2): 13-20.

Downey, W. D., dan Erickson, S. P. 1992. Manajemen Agribisnis. Edisi II. Alih Bahasa R. Ganda S. dan A. Sirait. Erlangga. Jakarta.

Duungan, I. N. A. 2014. Analisis Efisiensi Pemasaran Sapi Bali di Kabupaten Bangli, E-Jurnal, Journal of Tropical Animal Science Vol. 2(3) : 338-350.

Emmam, A.A. 2011. Evaluating Marketing Efficiency of Tomato in Khartoum State Sudan. Journal of Agriculture and Social Science. 7(1) : 21–24.

Favan, A .R. 2020. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Sektor Informal di Pasar Legi. Blitar.

Firdausa dan Arianti. 2013. Pengaruh Modal Awal, Lama Usaha, dan Jam kerja

Terhadap Pendapatan Pedagang Kios di Pasar Bintaro Demak

Diponegoro. Journal Of Economy. Vol. 2 (1).

Hastang dan Asnawi. 2015. Saluran, Margin, dan Keuntungan Lembaga Pemasaran Sapi Potong di Kabupaten Bone Kota Makassar. E-Jurnal, Jurnal Ilmu dan Teknologi Peternakan Vol. 4(1) : 35-43.

Jumiati. 2013. Analisis Pemasaran dan Margin Pemasaran Kelapa

di Daerah Perbatasan Kalimantan Timur. Jurnal Agrifor Vol.7(1). Fakultas Pertanian. Universitas Borneo. Tarakan.

Lumenta, I. D., Osak, R. E. M. F., Rambulangi, V., & Pangemanan, S. P. (2022). ANALISIS PENDAPATAN USAHA PETERNAKAN AYAM PETELUR “GOLDEN PANIKI PS”. Jambura Journal of Animal Science, 4(2), 117-125.

Marlina, Y. 2013. Analisis Strategi Pemasaran Telur pada Peternakan Ayam Ras di Kecamatan Bermani Ulu Raya Kabupaten Rejang Lebong.

Nawawi, Arif Muhamad, Sri Ayu Andayani, Dinar. 2017. Analisis Usaha Peternakan Ayam Petelur (Studi Kasus Pada Peternakan Ayam petelur Cihaur, Maja, Majalengka, Jawa Barat). Jurnal Ilmu Pertanian dan Peternakan 5(1).

Ningsih U. W, B. Hartono, Dan E. Nugroho (2017). Analisis Pemasaran Sapi Potong Melalui Analisis Marjin, Transmisi Harga, Struktur Pemasaran, Perilaku Pemasaran Dan Kinerja Pemasaran. Jurnal Ilmu Peternakan, Fakultas Peternakan Universitas Brawijaya.

Nurdiani, N. 2014. Teknik Sampling Snow Ball Dalam Penelitian Lapangan. Jurnal Comtech Vol.5 (2) : 1110-1118.

Putritamara, J.A., Z. Fanani, H.D Utami. 2013. Efisiensi Pemasaran Telur Ayam di Kecamatan Kanigoro Kabupaten Blitar. Fakultas Peternakan Universitas Brawijaya

Prasetyo D, A. I. Sari, S. Emawati, E. T. Rahayu dan S. H. Purnomo. 2015. Analisis Pemasaran Ternak Sapi Potong di Kecamatan Sawangan Kabupaten Magelang. Jurnal Sains Peternakan 13(2) : 65-72.

Saleh, L. 2017. Efisiensi Pemasaran Komoditas Lada di Kabupaten Konawe Ditinjau dari Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Studi Ekonomi dan Bisnis Islam, 2(1




DOI: https://doi.org/10.35900/jjas.v5i2.19480

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.