Media-Media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh

Dewasni Hasiru, Syamsu Qamar Badu, Hamzah B. Uno

Abstract


The study is done with the goal of providing a glimpse of what media is effectively used in assisting remote math. The method used in the study is a qualitative approach with a library study type (library research). Retrieval with a documentary technique that is, locate appropriate literature sources through books, research journals and other sources of information relating to effective long-range learning media in mathematics. To see the effectiveness of media using media indicators in the long-range learning system: (1) create motivation, (2) increase learning yields, (3) make learners remember old knowledge, (4) learners capable of applying the knowledge learned. Research shows the media that can be used in long-distance math study is google classroom, learning video, Whatsapp, and zoom. However, effective media used in long-distance math study is google classroom and learning videos, Whatsapp and zoom is still less effective in the long-distance mathematical learning process


Keywords


Distance Learning Media; Effective Learning Medi; Mathematics Learning

Full Text:

PDF [INDONESIA]

References


Y. Yuliyana, “Corona Virus Disease (covid-19),” Jurnal Welleness and Healthy Magazine., vol. 2, no. 1, pp. 187. 2020.

R. N. Auliya, “Kecemasan matematika dan pemahaman matematis,”Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA., vol. 6, no. 1, pp. 12-22, 2016.

R. Susilana and R. Cepy, Media Pembelajaran, Bandung: CV Wacana Prima, 2009.

P. M. Ammy, ”Analisis Motivasi Belajar Mahasiswa Menggunakan Video Pembelajaran Sebagai Alternatif Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ),” Jurnal Mathematic Paedogogic., vol. 5, no. 1, pp. 27-35, 2020.

A. W. Abdullah, D. R. Isa, and N. F. Podungge, “Analisis Hasil Balajar Matematika Siswa pada Meteri Matriks melalui Pembelajaran Berbasis E-Learning,” Euler J. Ilm. Mat. Sains dan Teknol., vol. 9, no. 1, pp. 1–5, Apr. 2021, doi: 10.34312/euler.v9i1.10325.

I. I. F. Shodiq and H. S. Zainiyati, ”Pemanfaatan Media Pembelajaran E-learning Meggunakan Whatsapp sebagai Solusi Ditengah Penyebaran Covid-19 di MI Nurulhuda Jelu,” Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman., vol. 6, no. 2, pp. 144-159, 2020.

R. D. Sasanti, “Pengajuan Masalah Berbantuan Edmodo Sebagai Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa di Era Pandemi Covid-19,” Euler J. Ilm. Mat. Sains dan Teknol., vol. 8, no. 2, pp. 60–69, Dec. 2020, doi: 10.34312/euler.v8i2.10417.

S. K. Bulukaya, Y. Ismail, and S. Zakiyah, “Pengembangan Pembelajaran Berbasis Web pada Materi Tingkat Bunga Sederhana dan Tingkat Bunga Majemuk,” Euler J. Ilm. Mat. Sains dan Teknol., vol. 8, no. 2, pp. 70–82, Dec. 2020, doi: 10.34312/euler.v8i2.10426.

S. A. Hapsari and H. Pamungkas, ”Pemanfaatan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Online di Universitas Dian Nuswantoro,” WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi., vol. 18, no. 2, pp. 225-233, 2019.

J. Monica and D. Fitriawati, ”Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom sebagai Media Pembelajaran Online Pada Mahasiswa Saat Pandemi Covid-19,” Jurnal Ilmu Komunikasi., vol. 9, no. 2, pp. 1630-1640, 2020.

M. Mustakim, ”Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika,” Al-Asma: Jurnal Of Islamic Education., vol. 2, no. 1, pp. 1-12, 2020.

A. N. Muthy and H. Pujiastuti, ”Analisis Media Pembelajaran E-Learning melalui Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Matematika di Rumah sebagai dampak 2019-nCoV,” Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika., vol. 6, no. 1, pp. 94-103, 2020.

T. T. Wijaya, ”How Chinese Students Learn Mathematics During The Coronavirus Pandemic,” IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation., vol. 15, pp. 1-16, 2021.

R. Husna, ”Efektivitas Pembelajaran Turunan pada Masa Pandemi Covid-19 Melalui Media Mobile Learning Ditinjau dari Hasil Belajar Mahasiswa,” Numeracy., vol. 7, no. 2, pp. 324-333, 2020.

R. A. Apsari, S. Sripatmi, M. A. Maulyda, and N. H. Salsabila, ”Pembelajaran Matematika Dengan Media Obrolan Kelompok Multi-Arah Sebagai Alternatif Kelas Jarak Jauh,” Jurnal Elemen., vol. 6, no. 2, pp. 318-332, 2020.

D. Padmo, and B. Pribadi, ”Media dalam Pendidikan terbuka jarak jauh,” Setij adi Ma.,pp. 36, 2002.

P. Mudamayanti, ”Efektivitas Penggunaan Aplikasi Google Classroom untuk Mengukur Pencapaian Indikator Terhadap Pembelajaran Matematika Materi Pengolahan Data Kelas V Sd di Tengah Situasi Lockdown Akibat Virus Covid-19,” Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar., vol. 8, no. 3, 2020.

Y. Darmawan, ”Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas X IPS 3 SMA Batik 2 Surakarta, ” Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta, 2019.

H. H. Batubara, Media Pembelajaran Efektif, Semarang: Fatwa Publishing, 2020.

E. Susanti and M. Halima, ”Desain Video Pembelajaran yang Efektif pada Pendidikan Jarak Jauh Studi di Universitas Terbuka,” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan., vol. 3, no. 2, pp. 167-185, 2018.

F.P.P. Krisna and M. H. P. Marga, ”Pemanfaatan Video untuk Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Kontekstual pada Topik Aljabar,” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Mtematika Etnomatnesia. 2018.

E. Nurdin, A. Ma’aruf, Z. Amir, R. Risnawati, N. Noviarni, and M. P. Azmi, ”Pemanfaatan Video Pembelajaran Berbasis Geogebra untuk meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMK,” Jurnal Riset Pendidikan Matematika., vol. 6, no. 1, pp. 87-98, 2019.

I. Baharuddin, ”Efektivitas Penggunaan Media Video Tutorial sebagai Pendukung Pembelajaran Matematika terhadap Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Bajo Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan,” Jurnal Nalar Pendidikan., vol. 2, no. 2, 2014.

B. Choki, ”The Effectiveness of Whatsapp Mobile Learning Activities Guided by Activity Theory on Students Knowledge Mangement,” Contemporary Educational Technology., vol. 6, no. 3, pp. 221-238, 2015.

N. A. Yensy, ”Efektifitas Pembelajaran Statistika Matematika Melalui Media Whatsapp Group Ditinjau dari Hasil Belajar Mahasiswa (Masa Pandemik Covid 19),” Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia., vol. 6, no. 2, pp. 65-74, 2020.

H. Kiayimodjo, ”Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Dalam Pembelajaran Daring Dengan Menggunakan Media Whatsapp sebagai Sarana Pembelajaran di MTs Negeri 1 Bolaang Mongondow Timur,” Universitas Negeri Gorontalo, 2020.

J. W. Kusuma, and H. Hamidah, ”Perbandingan Hasil Belajar Matematika Dengan Penggunaan Platform Whatsapp Group dan Webinar Zoom dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemik Covid 19,” JIPMat, vol. 5, no. 1, 2020.




DOI: https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10587

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jambura Journal of Mathematics Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Jambura Journal of Mathematics Education has been indexed by:


                         EDITORIAL OFFICE OF JAMBURA JOURNAL OF MATHEMATICS EDUCATION

 Department of Mathematics, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Kabupaten Bone Bolango, Gorontalo 96119, Indonesia
 Email: matematika@ung.ac.id
 +6285255745923 (Call/SMS/WA)
 Jambura Journal of Mathematics Education (JMathEdu | eISSN: 2721-7477) by Department of Mathematics Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.  Powered by Public Knowledge Project OJS.