Designing Geometry Teaching Materials Using Malay Batik Patterns on The Topic of Geometric Transformation

Yenita Roza, Leliyana Nurqolbi, Arisman Adnan, Tuti Alawiyah

Abstract


Many mathematics books presented in an abstract way and ended in student’s perception of difficult subject for mathematics. The goal of this research was to develop geometry learning instruction by using Malay batik patterns on the topic of transformation for junior high school students. The use of local context expect helping student in learning. The ADDIE model which consist of analysis, design, development, implementation, and evaluation is used in this R&D research. A validation sheet serves as the validity instrument, which evaluates the accuracy of the instructional materials.  The validity of teaching materials was determined with the average score was 3.57, which was considered to be valid. The practicality tool is a worksheet for utilising instructional resources. This study's implementation was carried out for a limited sample, the practicality percentage value is 89.61%, with a very practical category. The development of the research's end product has led to the creation of geometry transformation teaching materials for junior high school ninth graders that are both valid and practical and are based on Riau Malay batik themes.

Keywords


ADDIE Model; Geometry Transformation; Mathematics Learning; Malay Batik Patterns

Full Text:

PDF

References


Algani YMA. Role, need and benefits of mathematics in the development of society. J Math Educ Teach Pract 2022; 3: 23–29.

Hidayah M, Forgasz H. A comparison of mathematical tasks types used in Indonesian and Australian textbooks based on geometry contents. J Math Educ 2020; 11: 385–404.

Iqbal M, Hamdani H, Rustam R. Eksplorasi Etnomatematika Pekerja Bangunan dalam Membangun Rumah Etnis Melayu Ketapang. J Pendidik dan Pembelajaran 2018; 7: 1–15.

Heuvel-Panhuizen M Van den, Drijvers P. Realistic Mathematics Education. Encycl Math Educ 2020; 713–717.

Siregar R, Dewi I. Peran Matematika Dalam Kehidupan Sosial Masyarakat. J Pendidik Islam dan Multikulturianisme 2022; 4: 77–89.

Budarsini KP. Pengembangan bahan ajar berbasis etnomatematika dengan pendekatan multi representasi pada pokok bahasan tranformasi geometri untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa kelas IX SMP. Universitas Pendidikan Ganesha, 2020.

Maulani FI, Zanthy LS. Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Transformasi Geometri. Gammath J Ilm Progr Stud Pendidik Mat 2020; 5: 16–25.

Tunnisa M, Rizal M, Karniman TS. Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik pada Materi Transformasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas IXA SMPN 1 Tanantovea. J Elektron Pendidik Mat 2018; 5: 401–413.

Andriliani L, Amaliyah A, Putry Prikustini V, et al. Analisis Pembelajaran Matematika Pada Materi Geometri. SIBATIK J J Ilm Bid Sos Ekon Budaya, Teknol dan Pendidik 2022; 1: 1169–1178.

Rohmatul V. Eksplorasi Transformasi Geometri pada Motif Batik Belimbing Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2021.

Afnenda AB, Sugiarti T, Ambarwati R, et al. Analisis Keterampilan Geometri Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Transformasi Dan Kesebangunan Geometri Rumah Adat Osing. KadikmA 2021; 11: 29–39.

Destino MD, Bharata H, Caswita C. Pengembangan Bahan Ajar Transformasi Geometri Berorientasi pada Kemampuan Bepikir Kritis Peserta Didik. Kreano, J Mat Kreat 2019; 10: 57–67.

Suastika I ketut, Rahmawati A. Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Kontekstual. JPMI (Jurnal Pendidik Mat Indones 2019; 4: 58.

Ningrum IE, Suparman. Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Matematika Berpendekatan Kontekstual. Pros Semin Nas Etnomatnesia 2018; 698–701.

Baiti NN, Makmuri M, Wijayanti DA. Pengembangan Modul Matematika dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Program Linear untuk Siswa Kelas XI SMA. J Ris Pembelajaran Mat Sekol 2022; 6: 70–82.

Magdalena I, Sundari T, Nurkamilah S, et al. Analisis Bahan Ajar. J Pendidik dan Ilmu Sos 2020; 2: 311–326.

Susilawati, Anriani N, Hendrayana A. Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbabsis Kompetensi Abad 21 Untuk Guru Matematika SMP / MTs pada Materi Peluang. Pros Semin dan Disk Nas Pendidik Dasa 2018; 1–5.

Elpriska, Agung H, Bistari. Bahan Ajar Matematika Realistik Materi Kubus dan Balok untuk Sekolah Menengah Pertama. J Pendidik dan Pembelajaran; 7. Epub ahead of print 2018. DOI: 10.26418/jppk.v7i4.24776.

Haryonik Y, Bhakti YB. Pengembangan Bahan Ajar Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Matematika Realistik. MaPan 2018; 6: 40–55.

Maryati M, Suparman S. Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama. Pros Semin Nas Mat Dan Pendidik Mat "Integrasi Budaya, Psikol Dan Teknol Dalam Membangun Pendidik Karakter Melalui Mat Dan Pembelajarannya 2018; 4: 384–387.

Hilaliyah N, Sudiana R, Pamungkas AS. Pengembangan Modul Realistic Mathematics Education Bernilai Budaya Banten untuk Mengembangkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa. J Didakt Mat 2019; 6: 121–135.

Roza Y, Siregar SN, Solfitri T. Ethnomathematics: Design mathematics learning at secondary schools by using the traditional game of Melayu Riau. J Phys Conf Ser; 1470. Epub ahead of print 2020. DOI: 10.1088/1742-6596/1470/1/012051.

Hakim LM. Batik Sebagai Warisan Budaya Bangsa dan Nation Brand Indonesia. J Int Stud 2018; 1: 60–89.

Trixie AA. Filosofi Motif Batik sebagai Identitas Bangsa Indonesia. Folio 2020; 1: 1–9.

Putra AANK, Suparta W. Analisis Efektivitas Aplikasi e-Batik Dalam Upaya Memperkenalkan Batik Indonesia Kepada Dunia. Widyakala J 2019; 6: 156–162.

Noerhasmalina, Khasanah BA. The geometric contents and the values of local batik in Indonesia. J Elem 2023; 9: 211–226.

Marium A, Astuti HP, Umayah Y. Pendekatan Realistic Mathematics Education Terhadap Self Concept Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis. J Authentic Res Math Educ 2019; 1: 139–148.

Aini EP, Masykur R, Komarudin K. Handout Matematika berbantuan Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal. Desimal J Mat 2018; 1: 73.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Alfabeta, 2019.

Babakr ZH, Mohamedamin P, Kakamad K. Piaget’s Cognitive Developmental Theory: Critical Review. Educ Q Rev 2019; 2: 517–524.

Sintiya MW, Astuti EP, Purwoko RY. Pengembangan E -modul Berbasis Etnomatematika Motif Batik Adi Purwo untuk Siswa SMP. J Pendidik Mat Raflesia 2021; 06: 1–15.

Matondang AR. Pengembangan Modul Matematika Berbasis Budaya Mandailing Dengan Pendekatan Matematika Realistik (Pmr) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik. AXIOM J Pendidik dan Mat 2020; 9: 26.

Azmi N. Penerapan Realistic Mathematics Education Berbasis Budaya Aceh Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Dan Aktivitas Siswa. J Ilm Pendidik Mat Al Qalasadi 2020; 4: 37–43.

Setyadi A, Saefudin AA. Pengembangan modul matematika dengan model pembelajaran berbasis masalah untuk siswa kelas VII SMP. Pythagoras J Pendidik Mat 2019; 14: 12–22.

Muslimah M, Fadila A, Farida. Buku Saku Geometri Transformasi Dengan Motif. Semin Nas Mat dan Pendidik Mat 2018; 533–542.

Dahlan JA, Permatasari R. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama. JNPM (Jurnal Nas Pendidik Mat 2018; 2: 133–150.

Mulyani S, Novikasari I, Zaen MAF. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VIII Madrasah Wustho Karangsuci Kabupaten Banyumas. Pros Santika 2 Semin Nas Tadris Mat Uin KH Abrurrahman Wahid Pekalongan 2021; 422–438.

Marten R, Asfar A, Asfar A, et al. Integrasi Etnomatematika Melalui Budaya Singkeru Agara Dalam Pembelajaran Matematika. Pros Semin Nas Penelit Pengabdi Kpd Masy 2019 2019; 2019: 209–214.

Fauzi LM, Hayati N, Satriawan R, et al. Perceptions of geometry and cultural values on traditional woven fabric motifs of the Sasak people. J Elem 2023; 9: 153–167.




DOI: https://doi.org/10.37905/jmathedu.v5i2.25427

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jambura Journal of Mathematics Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Jambura Journal of Mathematics Education has been indexed by:


                         EDITORIAL OFFICE OF JAMBURA JOURNAL OF MATHEMATICS EDUCATION

 Department of Mathematics, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Kabupaten Bone Bolango, Gorontalo 96554, Indonesia
 Email: matematika@ung.ac.id
 +6285255745923 (Call/SMS/WA)
 Jambura Journal of Mathematics Education (JMathEdu | eISSN: 2721-7477) by Department of Mathematics Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.  Powered by Public Knowledge Project OJS.