PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN MODEL DISCOVERY LEARNING PADA MATERI GETARAN DAN GELOMBANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SMP

Elfira S.H Hadis, Mursalin Mursalin, Dewi Diana Paramata

Abstract


The purpose of this research is to produce science learning tools using the Discovery Learning model on vibration and wave material to improve student learning outcomes in junior high schools that are valid and suitable for theoretical use. The research method used is the development of a 4D model design which goes through 4 stages including the definition stage, the design stage, the development stage, and the dissemination stage. However, this research is only limited to the development stage. Data collection techniques are through expert validation sheets, practitioner validation sheets, and final semester students. According to the results of this research, it was obtained that implementation of learning by plan and teaching materials had a validity value of 0.85, while for student worksheets 0.87 and learning outcomes tests had a validity level of 0.84 with the criteria based on Aiken (V > 0.80). So that it can be concluded that theoretically it belongs to the very valid criteria and deserves to be tested by other researchers.

Keywords


Perangkat Pembelajaran, Discovery Learning

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Azizah, I. M. (2016). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Permainan Tradisional Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Materi Gaya di Kelas IV Min Ngronggot. Jurnal Dinamika Penelitian, 16(2), 279-308.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Damanik, W. J., & Syahputra, E. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa menggunakan Model Discovery Learning. Jurnal Inspiratif, 4(1), 2442-8876; 2528-0475.

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk SMA Kelas X. Jurnal Edu Sains, 4(2), 2338-4387.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kaniawati, D.S., Kaniawati, I., & Suwarma, I.R. (2015). Pengaruh Pengintegrasian Pendekatan STEM dalam Learning Cycle 5E Terhadap kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Seminar Nasional Fisika. Departemen Pendidikan FPMIPA, UPI Bandung.

Kurniawan, S. (2013). Pendidikan Karakter Konsepsi dan Implementasi Secara Terpadu di lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Parama Publishing.

Rismawati., Wahyuni, K. D., & Kartini. (2014). Penerapan Metode Eksperimen dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Energi Panas pada Siswa Kelas IV SDN No. 1 Balukang 2. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(1), 2354-614.

Trisiana, A., & Wartoyo. (2016). Desain Pengembangan Model Pembelajaran untuk Meningkatkan Karakter Mahasiswa di Universitas Slamet Riyadi di Surakarta. Jurnal Kependidikan, II(I), 313-330.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Intructional Development for Training Teachers of Expectional Children. Minneapolis. Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota.

Ulfah, M., Djudin, T., & Oktavianty, E. (2016). Pengembangan Tes Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Hukum Newton di SMP. Program Studi Pendidikan Fisika FKIP Untan Pontianak.

Yuliana, N. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam

Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 1858-4543, 2615-609.




DOI: https://doi.org/10.34312/jpj.v4i1.12991

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Alfira S.H Hadis, Mursalin, Dewi Diana Paramata

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.