Desain Media Pembelajaran Berbasis Digital Flipbook Pada Mata Pelajaran Geografi Materi Keanekaragaman Hayati

Haerunnisa Pakaya, Sri Maryati, Moch Rio Pambudi

Abstract


Education is a vital aspect in addressing the challenges of the 21st century. With the rapid development of globalization, the industrial revolution 4.0, and social changes, education becomes the key to preparing individuals to succeed and remain relevant in the modern era. One crucial aspect of 21st-century education is the ability to adapt to rapid changes. The integration of technology in learning, especially through the use of digital Flipbooks, provides an innovative approach to delivering educational content. Digital Flipbooks serve as interactive teaching media that enhance students’ understanding and motivation. This study focuses on designing and developing a digital Flipbook for teaching biodiversity in geography, aligned with the Merdeka Curriculum. The Flipbook incorporates multimedia elements such as text, images, videos, animations, and interactive quizzes to create a meaningful and effective learning experience. The findings suggest that the Flipbook significantly enhances students' comprehension and engagement in learning biodiversity topics.


Keywords


Flipbook; Geography Learning; Biodiversity

Full Text:

PDF

References


Amalia, S. N., & Fathurrahman, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.

Apriyani, S. D., & Meitasari, I. (2023). Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Geografi Melalui Materi Penelitian Geografi. Jurnal Educatio, 9(4), 2192-2199.

https://doi.org/10.XXXXX/educatio

Ardiansyah. (2017). "Jenis-Jenis Ekosistem di Indonesia." Jurnal Lingkungan, 5(2), 67-75.

Fatria, Fita. (2017). "Penerapan Media Pembelajaran Google Drive Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia". Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra.

Hakeu, F., Pakaya, I. I., Djahuno, R., Zakarina, U., & Tangkudung, M. (2023). Workshop Media Pembelajaran Digital Bagi Guru Dengan Teknologi AI (Artificial Intelligence). Mohuyula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 1–14.

Hidayatullah, M. S., & Rakhmawati, L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flip Book Maker pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar di SMK Negeri 1 Sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 83–88.

Husain, S., Eraku, S. S., & Koem, S. (2024). Pengembangan Modul Digital Berbasis Story MAP Pada Pokok Bahasan Flora dan Fauna. Jurnal Swarnabhumi, 9(1), 11–18. https://doi.org/10.31851/swarnabhumi.v9i1.9631

Intan, A., Yuniar, S., Putra, G. A., & Purwati, N. E. (2021). HITARI (Historical-archaeology Heritage Riddle ): Pemanfaatan Wordwall sebagai Media Ajar Indonesia Zaman Prasejarah di Sekolah Menengah Atas. 1(11), 1182–1190. https://doi.org/10.17977/um063v1i11 2021p1182-1190

Kusmana, C., & Hikmat, A. (2015). Keanekaragaman Hayati Flora di Indonesia. Jurnal Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan, 5(2), 187-198. https://doi.org/10.19081/jpsl.5.2.187

Mohamad, M., Palani, K., Nathan, L. S., Sandhakumarin, Y., Indira, R., & Jamila, E. (2023). Educational Challenges in the 21st Century: A Literature Review. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 12(2). https://doi.org/10.6007/IJARPED/V12-I2/16865

Nurulhusna, E. F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Kehati Berorientasi dalam Penguasaan Konsep Keanekaragaman Hayati (Skripsi Sarjana). Universitas Negeri Jakarta, Jakarta.

Pratama, A., Fazera, D., Fortunata, L. A., & Fadilah, R. (2024). Analisis Kebutuhan dan Perencanaan Pembelajaran Geografi Berbasis Teknologi Iinformasi di Era Digital Pada Kurikulum Merdeka. Arsen: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(2), 93–101. https://doi.org/10.30822/arsen.v1i2.2974

Pratama, M Iqbal Liayong Et Al. 2024. “Pengembangan Suplemen Bahan Ajar Geografi Kebencanaan Berbasis Flip Book.†Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual 8(4): 651–63.

Putrawangsa, S. (2018). Desain pembelajaran: Design research sebagai pendekatan desain pembelajaran. CV. Reka Karya Amerta.

Putri, D. A., Irianto, D. M., & Furnamasari, Y. F. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Google Sites Berbasis Aplikasi pada Mata Pelajaran PPKn Materi Hak dan Kewajiban Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11381–11391. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.14091

Rokhmanuk, H. O., & Goncharenko, S. M. (2023). Innovations and Education. Grail of Science, 28, 406–407. https://doi.org/10.36074/GRAIL-OF-SCIENCE.09.06.2023.65

Silfia, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Berbasis Literasi Sains untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar (Skripsi Sarjana). Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, Jakarta.

Suryana, I. G. P. E., & Antara, I. G. M. Y. (2021). Pengembangan Teknologi Informasi Geografi sebagai Media Eksplorasi Keanekaragaman Hayati (Biodiversitas) di Indonesia. Jurnal Sistem Informasi dan Komputer Terapan Indonesia (JSIKTI), 3(4), 46-55. https://doi.org/10.22146/jsikti

Widya, M.Pd. (2021). "Pentingnya Bahan Ajar Digital dalam Pembelajaran." Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(3), 45-58.

Winda Widyaningrum, & Sondari, E. (2021). Penerapan Literasi Digital Untuk Membuat Desain Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva. De_Jounal (Dharmas Education Journal), 2(2), 321–328. https://doi.org/10.56667/dejournal.v2i2.512

Zhou, L. (2023). How to Develop 21st Century Skills in Students: The Role of LEGO Education. Science Insights Education Frontiers, 15(2), 2281–2283. https://doi.org/10.15354/SIEF.23.CO066




DOI: https://doi.org/10.37905/jrpi.v2i1.29889

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Haerunnisa Pakaya, Sri Maryati, Moch Rio Pambudi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.