Pengembangan Media Evaluasi Wordwall Menggunakan Berbantuan Kecerdasan Buatan Dalam Pembelajaran Materi SIG, PJ Dan Pemetaan Kelas X IPS SMA Negeri 4 Gorontalo

Moh Andi H Nonci, Fitryane Lihawa, Rakhmat Jaya Lahay

Abstract


Development of Evaluation Media using Artificial Intelligence-Assisted Wordwall in Learning Geographic Information Systems, Remote Sensing and Mapping Materials for Class X IPS SMA Negeri 4 Gorontalo". This study aims to produce Evaluation Media using Artificial Intelligence-Assisted Wordwall in Learning Geographic Information Systems, Remote Sensing and Mapping Materials. This study uses a development research method with the ADDIE model as an approach in compiling learning media. In this study there are 5 (five) stages, namely the analysis stage, design stage, development stage, implementation stage, and evaluation stage. The results of the development research were obtained from the results of the validator's assessment which showed that this learning media was declared suitable for use and very valid


Keywords


Development, Evaluation, Media, Wordwall, ADDIE

Full Text:

PDF

References


Amelia, Z. Nursoha, & Meiliyanti, A. (2021). Pelaksanaan Asesmen Pembelajaran Remaja di BKB PAUD Gemilang Kebagusan, Jakarta Selatan. JMECE: Diary of Today Youth Schooling, 11(1), 34 39.http://ejournal.stkipmodernngawi.ac.id/index.php/JMECE/article/view/348/166

Arikunto, S. (2003). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.

Kuswanto, J. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Pada Mata Kuliah Rekayasa Perangkat Lunak. Jurnal Ilmiah Edutic : Pendidikan Dan Informatika, 8(1), 11–18. https://doi. org/10.21107/edutic. v8i1. 10470

L1, I. (2019). EVALUASI DALAM PROSES PEMBELAJARAN Idrus L1. Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran, 2, 920–935.

Musarwan, M. & Warsah, I. (2022). Evaluasi Pembelajaran (Konsep. Fungsi dan Tujuan) Sebuah Tinjauan Teoritis. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1, 186–199. https://doi. org/10. 58561/jkpi. v1i2. 35

Otoluwa, Y. Eraku, S. & Yusuf, D. (2019). Kemajuan Media Pembelajaran Berbasis Motivate Lectora Yang Dikoordinasikan Dengan Camtasia Studio Pada Materi Pelajaran Topografi Pada Kerangka Data Geografis. Buku Harian Instruksi Geo Jambura, 1(1), 01. 08.https://doi. org/10.34312/jgej.v1i1.4041Pradani, T. G. (2022). Tatsa+Galuh+Pradani. Educenter, 1(5), 452–457.

Purnawanti, S. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Lectora Inspire Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Tik Kelas Ix Smp Negeri 3 Semarang. Skripsi, 1–63.

Rahmi, M. N. & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sesuai dengan karakteristik Gaya Belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355 363.https://doi.org/10. 33487/edumaspul.v4i2.439

Suaib Nurhidayah. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran elektronik terhadap efektivitas pembelajaran peserta didik.

Sudarmaji, A., Smk, D. I., & Klaten, N. (2015). Peningkatan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Lectora Move Mata Pelajaran Kerangka Ac di Sekolah Profesi Negeri 2 Klaten.

Syaparuddin, S., dan Elihami, E. (2020). Memperluas Inspirasi Belajar Siswa Melalui Video Pembelajaran PKn di Sekolah Bundle C. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 187–200.




DOI: https://doi.org/10.37905/jrpi.v2i3.32672

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Mohamad Andi F Noci, Fitryane Lihawa, Fitryane Lihawa, Rahmat Lahay, Rahmat Lahay

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.