Menggali Potensi Calon Guru Penggerak Melalui Kegiatan Lokakarya

Herman Wijaya, Titin Ernawati, Khirjan Nahdi, Ramlah H. Gani, Nunung Supratmi

Abstract


The Assistance of candidate Teacher Mover is a forum for developing the competence of leader learning in driving the educational ecosystem, encouraging learning innovation, and strengthening teacher commitment and motivation. The workshop activity aims to identify and explore the potential of candidate teacher mover through Junior High School (SMPN) 1 Selong workshop activities. The devotional method is evaluation and collaboration between practical teacher and candidate teacher mover. The assistance results showed that the workshop activities at SMPN 1 Selong effectively explored the potential of teacher mover. During these activities, the candidate teacher mover is challenged to work in groups, lead discussions, and manage projects individually so that this activity develops leadership skills, teamwork, creativity, and problem-solving. In addition, through these workshop activities, students also better-understood education and the role of a teacher. They can observe how teachers facilitate the learning process, face a problem in teaching, and interact with students. Through this activity, the candidate teacher mover can develop leadership skills and practical knowledge needed in the teacher profession. Hopefully, this approach can be widely applied in other schools to support improving the quality of education in the digital era.

Keywords


Potential; Teacher Mover; Workshop

Full Text:

PDF

References


Arlina, A., Arlina, R., Anggraini, N., Maulana, A. A., & Rahmaini, S. (2021). Persepsi Mahasiswa Sebagai Calon Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Menghadapi Tantangan Era Digital (Studi Pada Mahasiswa Program Studi PAI UIN Sumatera Utara). Asatiza: Jurnal Pendidikan.

Dowansiba, N., & Hermanto, H. (2022). Strategi Kepala Sekolah Menengah Atas dalam Menyiapkan Sekolah Penggerak. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(2), 125–137.

Gani, R. H. A., Supratmi, N., & Wijaya, H. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Meningkatkan Kemampuan Bermain Drama Pada Siswa Kelas Xii Sma 4 Mataram Tahun Pelajaran 2019/2020. KOLONI, 1(1), 348–360.

Gani, R. H. A., & Wijaya, H. (2023). Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Kuliah Keterampilan Berbicara Pada Mahasiswa Disibilitas Tuna Daksa. ALINEA: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 3(1), 263–271.

Hamzah, R. A. (2023). Pendampingan Kepala Sekolah Dan Guru SD Pada Lokakarya Kurikulum 2 Projek Penguatan “Profil Pelajar Pancasila” Tahun Kedua Di Kabupaten Soppeng. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 2(1), 62–70.

Imron, I., Pramono, S. E., Rusilowati, A., & Sulhadi, S. (2023). Program Literasi dan Numerasi dalam Perspektif Pendidikan Guru Penggerak. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 6(1), 1131–1139.

Khasanah, B. A., Septiana, E., & Astuti, R. (2023). Penyusunan Rencana Program Pengembangan Sekolah Berdasarkan Alur Bagja Bagi Calon Guru Penggerak Angkatan 7 Kabupaten Lampung Tengah. Bagimu Negeri: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 91–97.

Kusumah, W., & Alawiyah, T. (2021). Guru Penggerak: Mendorong Gerak Maju Pendidikan Nasional. Penerbit Andi.

Lubis, S. H. H., Milfayetti, S., Lubis, M. J., & Purba, S. (2022). Peningkatan Sumber Daya Manusia Guru Melalui Program Guru Penggerak. Jurnal Syntax Admiration, 3(6), 823–832.

Madjid, A. (2016). Pengembangan Kinerja Guru Melalui: Kompetensi, Komitmen dan Motivasi Kerja. Samudra Biru.

Manalu, J. (2022). Program Pendidikan Guru Penggerak: Pijakan Kurikulum Merdeka Sebagai Implementasi Merdeka Belajar. PENDAR: Jurnal Pengajaran Dan Riset, 2(1), 129–138.

Masruroh, M., Pambudi, M. R., Aris, A. P., Ninasafitri, N., & Permana, A. P. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Sd Melalui Kearifan Lokal. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 1(2), 52–57.

Milaini, L. R., Hasibuan, W. F., Novita, E., Tan, T., & Noer, R. M. (2023). Catatan Penggerak Merdeka Belajar. Stiletto Book.

Qulsum, D. U. (2022). Peran Guru Penggerak Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Ketahanan Pendidikan Karakter Abad 21. Jurnal Ketahanan Nasional, 28(3).

Sawan, F., Nurhattati, M. P., & Karnati, N. (2021). Knowledge Sharing: Strategi Penguatan Perilaku Berbagi Pengetahuan Guru Dalam Perspektif Servant Leadership. Nas Media Pustaka.

Sodik, N., Oviyanti, F., & Afghani, M. W. (2022). Strategi Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Program Guru Penggerak. Studia Manageria, 4(2), 107–120.

Somad, A. (2022). Minat Guru Sejarah Terhadap Program Pendidikan Guru Penggerak Di Provinsi Banten. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 8(2).

Susiani, S., Syukurman, S., Adam, A., Arwiah, A., Yanti, D. N., Istiqomah, N., Ningsih, H. W., Simajuntak, L., Jamilah, A. S., & Nurhidayati, S. (2023). Peran Fasilitator Dalam Upaya Peningkatan Keterampilan Calon Guru Penggerak (CGP) Di Kalimantan Timur Dalam Memahami Inkuiri Apresiatif Bagja Pada Modul 1.3. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(1), 257–264.




DOI: https://doi.org/10.34312/ljpmt.v2i2.21087

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Herman Wijaya, Titin Ernawati, Khirjan Nahdi, Ramlah H. Gani, Nunung Supratmi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.