Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Tugas Proyek pada Materi Bilangan Bulat di SMP Negeri 1 Limboto

Isnarianti Sumba, Abdul Djabar Mohidin, Siti Zakiyah

Abstract


This research is a quantitative descriptive study that aims to describe students' mathematical problem-solving abilities through project assignments on integer material. This research was conducted at SMP Negeri 1 Limboto in the even semester of the 2021/2022 academic year. The subjects in this study were class VII students, totalling 26 students. Data collection was obtained from test results in the form of project assignments and interviews were conducted to add to the information obtained. The results showed that the average achievement for students' abilities in completing project assignments was still moderate, namely 70%. This is indicated by the achievement of indicators understanding the problem by 90%, indicators planning a solution by 72%, indicators solving problems by 62% and indicators re-examining the results obtained by 52%.

Keywords


Problem Solving; Integers; Project Assignments

Full Text:

PDF

References


Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (PERMENDIKNAS) Republik Indonesia No. 22 tahun 2010.

Kamarullah “Pendidikan Matematika Disekolah Kita” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, vol. 1, no. 1, pp. 21-32, 2017.

P. E. Irawan, I. G. P. Suharta, I. N. Suparta “Faktor-faktor yang mempengaruhi kemampuan pemecahan masalah matematika: pengetahuan awal, apresiasi matematika, dan kecerdasan logis matematika” in Prosiding Seminar Nasional MIPA, 2016, pp. 69-73.

N. Agung dan L.F.Zanthy “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear” Journal On Education, vol. 1, no. 2, pp. 179-187, 2019

R. H. Azzahra dan H. Pujiastuti “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel” Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, vol. 4, no. 1, pp. 154-162, 2020.

E. Siregar, M. Arifin dan S. S. Lubis “ Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dengan Penggunaan Microsoft Exel Madrasah Aliyah Nahdlaltul Ulama Batang Toru” Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran , vol. 4, no. 1, pp. 52-57, 2021.

U. Hernaeny, L. Simanora dan S. Prastiwi “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMK Pada Materia Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Melalui Google Form” Jurnal Education, vol. 7, no. 4, pp, 1791-1797, 2021

N. Indrawati dan Nurafni “ Penerapan Model Problem Based Learning Dengan pemberian Tugas Proyek Terhadap Hasil Belajar Matematika” Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, vol. 1, no. 2, pp. 81-88, 2021.

A. Amir “Peningkatan Kemampuan Investigasi Matematika Melalui Pemberian Proyek Matematika Pada Siswa Kelas XI IPA 1 SMA NEGERI 2 WATAMPONE” Jurnal Ilmiah Matematika dan Pembelajarannya, vol. 6, no. 1, pp. 2, 2019.

I. Anugraheni “Analisis Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Bilangan Bulat Berbasis Media Realistik” Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, vol. 9, no. 3, pp. 276-283, 2019.

M. Rio dan H. Pujiastuti “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Pada Materi Bilangan Bulat” Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, vol 11, no 1, pp. 70-81, 2020

A. Tatu, S. Ismail, R. Resmawan, I. Djakaria, K. Usman, and D. R. Isa, “Kemampuan Siswa dalam Mengaitkan Objek Matematika pada Soal Pola Bilangan,” Euler J. Ilm. Mat. Sains dan Teknol., vol. 9, no. 2, pp. 141–151, Dec. 2021, doi: 10.34312/euler.v9i2.12505.

S. Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.




DOI: https://doi.org/10.34312/euler.v10i1.12952

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Isnarianti Sumba, Abdul Djabar Mohidin, Siti Zakiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi has been indexed by:


                         EDITORIAL OFFICE OF EULER : JURNAL ILMIAH MATEMATIKA, SAINS, DAN TEKNOLOGI

 Department of Mathematics, Faculty of Mathematics and Natural Science, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Tilongkabila, Kabupaten Bone Bolango 96554, Gorontalo, Indonesia
 Email: euler@ung.ac.id
 +6287743200854 (Call/SMS/WA)
 Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi (p-ISSN: 2087-9393 | e-ISSN:2776-3706) by Department of Mathematics Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.  Powered by Public Knowledge Project OJS.