Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Game Edukasi Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI di SMA Negeri 1 Kota Gorontalo

Fadlia Pakaya, Radia Hafid, Maya Novrita Dama, Roy Hasiru, Sudirman Sudirman

Abstract


The purpose of this study was to determine the Effect of the Use of Quizizz Educational Game Learning Media on Students' Interest in Learning Economics Class XI at State Senior High Schools in Gorontalo City. This study used the Ex-post facto research method. The research sample was 62 respondents, namely Students in the Economics Class XI at State Senior High Schools in Gorontalo City. The data analysis technique used was simple linear regression. The results showed that there was an Effect of the Use of Quizizz Educational Game Learning Media on Students' Interest in Learning Economics Class XI at State Senior High Schools in Gorontalo City. The magnitude of the influence of the use of Quizizz Educational Game Learning Media on Students' Interest in Learning is 31.5%. With a t-value of 5.247 and a significance value of 0.000.


Full Text:

PDF

References


Azizah, S. N., Mashuri, K., & Novianti, Y. (2023). Pengaruh Aplikasi Quizizz terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII2 SMP Swasta PAB 7 Tandam Hilir. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6470-6475.

Dityaningsih, Destyan., Arlin A., Viarti E. (2020). Pengaruh Game Edukasi Quizizz Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Universitas Muhammadiyah Jakarta: Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ

Khoerotunnisak, D. S. (2023). Eksperimentasi Penggunaan Media Pembelajaran berbasis Game Edukasi Quizizz terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X SMAN 1 Kedungadem (Doctoral dissertation, IKIP PGRI BOJONEGORO).

Nurjannah, I., Arifin, B. S., Al-Arief, M. H. M., & Muhammad, M. (2023). Use of the Quizizz Application on Student Learning Interest at MTsN 2 Pelalawan. Jurnal Smart: Sosial Ekonomi Kerakyatan, 1(2), 56-65.

Purwianto, A. F., & Fahyuni, E. F. (2021). Pengaruh aplikasi Quizizz PAI dalam meningkatkan minat belajar siswa pada masa pandemi COVID-19. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(4), 551-568.

Sagala, Indah Cahya. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Online Akuntansi. Universitas Medan: Journal on Education.

Saragih, E. D. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Game Edukasi Quizizz Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi SPLDV Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Panei Tahun Ajaran 2023/2024.

Setiawan, A., Wigati, S., & Sulistyaningsih, D. (2019). Implementasi media game edukasi Quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika materi sistem persamaan linear tiga variabel kelas x ipa 7 sma negeri 15 semarang tahun pelajaran 2019/2020. EDUSAINTEK, 3.

Suharto, S. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Secara Online Terhadap Tingkat Konsentrasi Dan Interaksi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas XI IPS SMAN 3 Nganjuk. Dharma Pendidikan, 16(3), 153-164.

Yolanda, Siska dan Septi Fitri Meilana. (2021). Pengaruh Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Prof.Dr. Hamka: Jurnal Educatio.

Yolviansyah, F., Suryanti, S., Rini, E. F. S., Matondang, M. M., & Wahyuni, S. (2021). Hubungan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Fisika di SMAN 3 Muaro Jambi. Tunjuk Ajar J. Penelit. Ilmu Pendidik, 4(1), 16-2




DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v3i1.28971

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
 

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


PUBLISHED BY :

Economic Education Study Program, Faculty of Economics

Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia

Â