PENGARUH PENGGUNAAN MODUL AJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII PADA MATA PELAJARAN IPS TERPADU DI SMP NEGERI 1 BUALEMO SULAWESI TENGAH

Asriyani Ambuasi, Meyko Panigoro, Risca Marsanti Halid, Frahmawati Bumulo, Ardiansyah Ardiansyah

Abstract



This study aimed to determine the effect of the teaching module usage on the learning outcomes of grade VIII students in Integrated Social Sciences subjects at SMP Negeri 1 Bualemo, Central Sulawesi. This study used a quantitative approach with the ex-post facto method. This study`s data was collected through observation, documentation, and questionnaires on 56 student (sampel). This study used simple regression analysis. Based on the analysis and the hypothesis test, the teaching module usage significantly and positively influenced student learning outcomes in the integrated social sciences subject in grade VIII at SMP Negeri 1 Bualemo. Thus, the improvement of student learning outcomes due to the use of teaching modules can be accepted in this study; the better the use of the teaching modules, the higher the student learning outcomes.


Full Text:

XML

References


Blongkod, R., Hafid, R., & Mahmud, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Buku Teks Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII Di SMP Cokroaminoto Solog Kabupaten Bolaang Mongondow. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 2131.

Gustarie, C., Hidayat, A., & Suherman, F. (2019). Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Modul terhadap Ketuntasan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi. JP2EA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 5(1), 21-

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66-79.

Indriyana, E. (2017). Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Leaflet Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII DI SMP PGRI 6 Bandar Lampung. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 168-169.

Islami, H., & Armiati, A. (2020). Efektivitas Penggunaan Modul Pembelajaran Berbasis Kontekstual Pada Bidang Keahlian Bisnis Dan Manajemen Di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK): Literature Review. Jurnal Ecogen, 3(4), 498. https://doi.org/10.24036/jmpe.v3i4.10502

Kosim, M. (2021). Pengantar Ilmu Pendidikan Mohammad Kosim (pp. 1-124).

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 2(1), 659.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9-16.

Nasution. (2008). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurrita, T. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. 03, 171-187.

Nuryana, N., & Aprismayanti, E. (2013).Pengaruh Penggunaan Modul Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 8 Kota Cirebon t. JEduMa; Math Educ Learn Teach, 2(1), 1-18.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.

Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Metode PAKEM. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 350-361.

Tjiptiany, E. N., As'ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Inkuiri Untuk Membantu Siswa SMA Kelas X dalam Memahami Materi Peluang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(10), 1938-1942.




DOI: https://doi.org/10.37479/jebe.v3i2.29738

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
 

Journal of Economic and Business Education (E-ISSN: 2963-508X, P-ISSN: 2963-5160) by Economic Education Study Program, Faculty of Economics, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


PUBLISHED BY :

Economic Education Study Program, Faculty of Economics

Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia