Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Terhadap Pelayanan Kefarmasian Di Instalasi Farmasi Rumah Sakit Langit Golden Medika Sarolangun

Medi Andriani, Santi Perawati, Siti Nurhaliza

Abstract


Patient or customer satisfaction is the level of consumer feelings after comparing what he received and his expectations. The purpose of this study was to determine the level of satisfaction of outpatients with respect to pharmaceutical services at the pharmacy installation of Langit Golden Medika Sarolangun Hospital using 5 (five) dimensions of service quality, Reliability, Responsiveness, Assurance, Empathy, and Tangible Evidence This type of research is a descriptive non-experimental research. Observational data collection techniques with the criteria of outpatients and patients' families who redeem prescriptions, patients who can communicate well, and patients who can read and write. The results of these 5 (five) dimensions state patient satisfaction at a hospital pharmacy installation. This study was conducted by means of patients filling out questionnaires and then calculating the percentage of patient satisfaction with the indicators studied. Based on the calculation of the level of patient satisfaction on the Reliability indicator of 78.43%, the Responsiveness indicator of 80.13%, the Assurance indicator of 79.24%, the Empathy indicator of 80.76%, the Direct Evidence indicator of 79.22%.


Keywords


Tingkat kepuasan;pelayanan kefarmasian;lima dimensi kualitas pelayanan.

Full Text:

PDF

References


Bustani N, M., Ratu A, J & Saerang J, S. (2015) , Analisis Lama Waktu Tunggu Pelayanan Pasien Rawat Jalan Di Balai Kesehatan Mata Masyarakat Provinsi Sulawesi Utara. Journal e-biomedik. Vol. 3, No (3), 872-883

Indahsari, Meithiana. (2019). Buku Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Unitomo Press

Kamil Hajjul. (2014). Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Mutu Pelayanan Kesehatan Di Rsudza Banda Aceh. Idea Nursing Journal, 5(3), 90–100.

Kuntoro, W., & Istiono, W. (2017). Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Puskesmas Kretek Bantul Yogyakarta. Jurnal Kesehatan Vokasional, 2(1), 140.

Listiyono, R. A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Kuaitas Pelayanan di Rumah Sakit Umum Dr. Wahidin Sudiro Husodo Kota Mojokerto Pasca Menjadi Rumah Sakit Tipe B. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik, 1(1), 2–7.

Maharani, D. N., & Mukaddas, A. (2016). Analisis Pengaruh Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan Resep Di Apotek Instalasi Farmasi Badan Rumah Sakit Daerah Luwuk Kabupaten Banggai.Galenika Journal of Pharmacy. Vol.2No(2), 111–117.

Menkes RI. (2014). Peraturan Menteri Kesehatan RI No.56 tahun 2014 tentang klasifikasi dan perizinan rumah sakit. jakarta: kementrian Kesehatan Republik Indonesia. Research Policy, Vol.9 No(2), 155–162.

Nisa Khairun, J. P., Yulianto, M.(2021). Gambaran Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Tanjungrejo Kabupaten Kudus.Vol 8 No (1), 55–69.

Novaryatiin, S., Ardhany, S. D., Aliyah, S., Science, H., Palangkaraya, U. M., Milono, R. T. A., Km, S., & Raya, P. (2018). Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kefarmasian Di Rsud Dr . Murjani Sampit. Borneo Journal Of Pharmacy.Vol.1 No (1), 22–26.

Noviana, H. . S. (2011). Hubungan Mutu Pelayan Pendaftaran dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit PKU Muhammadiah Karanganyar. Jurnal Kesehatan, Vol.5 No(1), 90–106.

Permenkes RI. (2016a). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 72 Tahun 2016 Tentang Standar Pelayanan Kefarmasian. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 72 Tahun 2016, May, 31–48.

Permenkes RI. (2016b). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 11 Tahun 2016 Tentang Penyelenggaraan Pelayanan Rawat Jalan Eksekutif Di Rumah Sakit. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia No 11 Tahun 2016

Prastika Claudia Ella, E. R. (2017). Analisis Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Instalasi Farmasi Rawat Jalan Di Rumah Sakit Jogja Periode Januari-Maret 2017. Naskah Publikasi Skripsi.

Prihartini, N., Yuniar, Y., Susyanty, A. L., & Raharni, R. (2020). Kepuasan Pasien Rawat Jalan terhadap Pelayanan Kefarmasian di Rumah Sakit dan Puskesmas di 11 Provinsi di Indonesia. Jurnal Kefarmasian Indonesia, Vol.10 No (1), 42-49

Rahmawati, I. N., & Wahyuningsih, S. S. (2016). Faktor Pelayanan Kefarmasian Dalam Peningkatan Kepuasan Pasien Di Pelayanan Kesehatan. Vol. 3 No (1).

Rivai, H., Hijrahwati, N., & Arifin, H. (2017). Analysis of Outpatient Satisfaction on the Quality of Pharmaceutical Services at Major General Haji Ahmad Thalib Hospital , Kerinci , Jambi Province , Indonesia.Journal of Pharmaceutical Sciences and Medicine (IJPSM)Vol. 2, 1–11.

Suratri, M. A. L., Suryati, T., & Edwin, V. A. (2018). Kepuasan Pasien terhadap Kualitas Pelayanan Pasien Rawat Jalan Rumah Sakit di 7 Provinsi di Indonesia. Institut Kesehatan Indonesia, Vol. 46 No (4), 239–246.

Yuliani, N. N., Sambara, J., & Hermanus, I. (2015). Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Terhadap Pelayanan Kefarmasian Di Instalasi Farmasi RSI Di Kota Kupang Tahun 2015. Journal, 394–404.




DOI: https://doi.org/10.37311/ijpe.v2i1.13247

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Medi Andriani, Santi Perawati, Siti Nurhaliza

Creative Commons License
Indonesian Journal of Pharmaceutical Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.