Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Kriya Pada Pengrajin Kaligrafi Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Toko Irjie Kaligrafi)

Fany Renaldy Harahap, Khairina Tambunan, Muhammad Lathief Ilhamy Nasution

Abstract


This research aims to find out the right strategy for developing the creative craft economy at the Irjie Calligraphy Shop from an Islamic economic perspective. This research approach method is qualitative descriptive research. The data collection methods used were interviews, observation and documentation. This research uses SOAR (Strengths, Opportunities, Aspirations, Results) and QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix) analysis in determining the matrix using the EFE, IFE, and EI matrices. After the analysis was carried out, the alternative strategy was concluded with the highest score of 2.020782. Renewing the design of calligraphy products that are more varied and innovative using quality raw materials using more modern manufacturing tools such as making embossed or 3D calligraphy which is carried out by human resources who have qualified skills. . The strategy for developing the creative craft economy at the Irjie Calligraphy shop from an Islamic economic perspective must be carried out by applying the characteristics of the Prophet Muhammad SAW, namely 1). Siddiq, 2). Be creative, brave and confident, 3). Tabligh, and 4). Istiqomah.


Keywords


Development Strategy, SOAR, QSPM.

Full Text:

PDF

References


Aida Ulviani Nst, Isnaini Harahap, R. A. H. (2023). Analisis Strategi Pengembangan Potensi Pariwisata Halal Dalam Meningkatkan. Ekonomi Bisnis Manajemen Dan Akuntansi (EBMA), 4(1), 2023.

Andiko, T. (2018). Signifikansi Implementasi Konsep Ekonomi Islam Dalam Transaksi Bisnis Di Era Modern. Jurnal Ilmiah Mizani: Wacana Hukum, Ekonomi Dan Keagamaan, 4(1), 9–22. https://doi.org/10.29300/mzn.v4i1.1004

Anissa Mayang Indri Astuti, S. R. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100). Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 58–70.

Anugrah, M. A., Praptono, I. B., & Sagita, H. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Pada Usaha Tahu Susu Chj Menggunakan Metode Swot Dan Quantitative Strategic Planning Matrix (Qspm) Marketing Strategy Analysis on Tahu Susu Chj Using Swot Method and Quantitative Strategic Planning Matrix (Qspm). E-Proceeding of Engineering, 6(2), 6186–6195.

Ardianto, K., Nuriska, F. P., & Nirawati, L. (2020). Pengaruh Kepercayaan Dan Ulasan Produk Terhadap Minat Beli Ulang Emina Pada Official Store Shopee Di Kota Surabaya. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 2(2), 62. https://doi.org/10.31599/jmu.v2i2.759

Arwani, A. (2017). Epistemologi Hukum Ekonomi Islam (Muamalah). Religia, 15(1). https://doi.org/10.28918/religia.v15i1.126

Bhinadi, A. (2017). Penanggulangan kemiskinan dan pemberdayaan masyarakat : studi kasus Daerah Istimewa Yogyakarta. In DEEPUBLISH Publisher (pp. 89–92). https://books.google.co.id/books?id=b8hEDwAAQBAJ&pg=PA9&dq=pengertian+kemiskinan&hl=id&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&sa=X&ved=2ahUKEwjWgpGMwMT6AhW8UWwGHV8iDQcQ6wF6BAgGEAU#v=onepage&q=pengertian kemiskinan&f=false%0Ahttps://books.google.c

Chiu, C. (2019). Analisis Strategi Soar Pt. Xyz Dalam Meningkatkan Penjualan Bahan Baku Kimia Untuk Industri Tekstil, Kayu, Pakaian Dan Deterjen. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 2(2), 120–127. https://doi.org/10.24912/jmbk.v2i2.4837

Daulay, Z. A. A. (2018). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Dengan Metode Triple Helix (Studi Pada UMKM Kreatif di Kota Medan). TANSIQ: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Islam, 1(2), 170–190. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.

Dayantri, Sri Ramadhani, M. S. (2023). Analisis Strategi Pengembangan Kepariwisataan Sejarah di Kota Medan Dengan Metode SOAR (Studi Kasus Museum Negeri Provinsi Sumatera Utara). 3(3), 31–41.

Evelyn. (2018). ANALISIS MANAJEMEN STRATEGI BERSAING DENGAN MATRIKS IE, MATRIKS SWOT DAN MATRIKS QSPM PADA PT. XYZ. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 02(04), 99–105.

Fuadi, A. (2020). Analisis Strategi SOAR Balai Diklat Aparatur Kementerian Kelautan dan Perikanan Menuju Corporate University. Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 4(2), 129–136.

Hasibuan, S., & Amela, F. (2019). Implementasi Quantitative Strategic Planning Matrix ( Qspm ) Dalam Merencanakan Strategi Pemasaran Pada Usaha Minuman Happy Bubble Drink Di Kota Binjai. Jurnal Bisnis Administrasi (BIS-A), 08(c), 26–36.

Imsar, I., Marliyah, M., & Harahap, F. H. (2021). Strategi Pemasaran Warung Kopi Di Kota Medan Dengan Game Theory. HUMAN FALAH: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 8(2), 20–32. https://doi.org/10.30829/hf.v8i2.9783

kemenparakraf. (2023). Siaran Pers: Menparekraf: Tenaga Kerja Sektor Ekonomi Kreatif Terbukti Lebih Cepat Pulih dari Pandemi. Jakarta, SIARAN PERS. https://kemenparekraf.go.id/berita/menparekraf-tenaga-kerja-sektor-ekonomi-kreatif-terbukti-lebih-cepat-pulih-dari-pandemi

Krisdayani, M., Ihsan Said Ahmad, M., & Rijal, S. (2020). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Ekonomi Kreatif (Studi Kasus Pada Sentra Kerajinan Tangan Anjoroku di Kabupaten Kepulauan Selayar). Indonesian Journal of Social and Educational Studies, 1(1), 38–47.

Nugraha, R. K., Novandi, T., Wardhana, W. A., Sembodho, G. B., & Santoso, S. (2022). Analisis Strategi Pengembangan Kain Tenun Ikat Sumba oleh Pelaku Kriya dan Komunitas. Jurnal Pengabdian Seni, 3(1), 73–82. https://doi.org/10.24821/jps.v3i1.5233

Pasaribu, A. B., & Suryasih, I. A. (2020). Identifikasi Peran UPT. Malioboro terhadap Penyandang difabel di Kawasan Malioboro, Yogyakarta (Analisis SOAR). Jurnal Destinasi Pariwisata, 8(2), 253. https://doi.org/10.24843/jdepar.2020.v08.i02.p13

Patriani, R. S. (2017). Pengaruh Sosiokultural Budaya Islam. Jurnal Buana Pendidikan, 13(23), 77–89.

Purnomo, R. A. (2020). Ekonomi Kreatif.

Qanita, A. (2020). Analisis Strategi Dengan Metode Swot Dan Qspm (Quantitative Strategic Planning Matrix): Studi Kasus Pada D’Gruz Caffe Di Kecamatan Bluto Sumenep. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 1(2), 11–24. https://doi.org/10.15575/jim.v1i2.10309

Rahmah, D. A., Ramadhan, M., & Nasution, J. (2023). Analisis Soar Dalam Penentuan Strategi Pengembangan Pemasaran Produk Tabungan iB Marhamah Martabe Mudharabah Pada Bank Sumut Syariah KCP HM. Joni. Jurnal Manajemen Akuntansi, 3(1), 1–23.

Sakinah, S., & Yusrizal, Y. (2023). Strategi Promosi Produk Asuransi Jiwadi PT Prudential Syariah Cabang Binjai. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 1015–1020. https://doi.org/10.37676/ekombis.v11i1.3335

Salbila, A. R., & Samanhudi, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran dengan Metode Soar Strategic dan Quantitative Strategic Planning Matrix (OPSM) pada CV. Laskin Beauty. Juminten, 3(1), 25–36. https://doi.org/10.33005/juminten.v3i1.362

Sari, R. A., & Handayani, T. (2021). CULINARY CREATIVE ECONOMY DEVELOPMENT THROUGH MARKETING MIX (Case Study of Rumah UKM Berkah Desa Resam Lapis). Kewirausahaan Dan Bisnis, 6(1), 1–7. http://www.ejournal.pelitaindonesia.ac.id/ojs32/index.php/KURS/index

Satoto, H. F., & Norhabiba, F. (2021). Perencanaan Strategi Pengembangan Usaha dengan Metode Quantitative Strategic Planning Matriks (Studi Kasus UD. Intansari Raya). Tiarsie, 18(4), 109–115.

Setiawan Hari Purnomo, Z. (2017). Manajemen Strategi: Sebuah Konsep Pengantar. Buku, 53(9), 1689–1699. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/8443/5/BAB II.pdf

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian. alfabeta.

Suryadi, S. (2016). Penerapan Analisis SOAR Dalam Strategi Pengembangan Bisnis Clothing Line Parasite Cloth. Universitas Brawijaya, 1–23.




DOI: https://doi.org/10.37479/jeej.v6i2.25026

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Fany Renaldy Harahap, Khairina Tambunan, Muhammad Lathief Ilhamy.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Jambura Economic Education Journal has been indexed:


PUBLISHED BY :

Prodi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi

Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia

 

 
Jambura Economic Education Journal (E-ISSN: 2656-4378)(P-ISSN: 2655-5689) by program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.