Pengaruh Religiusitas, Kemudahan, Keamanan, Dan Media Sosial Terhadap Minat Menggunakan Platform Crowdfunding Melalui Kitabisa.Com
Abstract
This study aims to examine the effect of religiosity, convenience, security and social media on interest in using the Kitabisa.com Crowdfunding Platform. This research uses a quantitative approach. The data in this study were obtained from a questionnaire with a total of 100 respondents from sampling using nonprobability sampling with the determination of sample members, namely Purposive sampling. The data analysis technique uses Structural Equation Modeling-Partial Last square (SEM-PLS). The results of this study state that religiosity has a positive and significant effect on interest in using the Kitabisa.com crowdfunding platform. Convenience has no significant effect on interest in using the Kitabisa.com crowdfunding platform. Security has a positive and significant effect on interest in using the Kitabisa.com crowdfunding platform. Social media has a positive and significant effect on interest in using the Kitabisa.com crowdfunding platform. This study recommends that Kitabisa.com improve the security of the donation system, simplify the process of using the platform, optimize marketing strategies through social media, and strengthen religious values in crowdfunding campaigns to increase user interest and participation.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aji, M. H., Imsar, I., & Daulay, A. N. (2024). The Impact Of Investment, Inflation, And Productive Zakat On The Welfare Of People In Medan. Quantitative Economics And Management …, 5(5).
Al Amin, H., Soemitra, A., Harianto, S., Halim, A., & Hasibuan, A. F. H. (2022). Literature Study On Product Innovation Barriers In Sharia Banking Industry In Indonesia. The Seybold Report Journal, 17(6), 1903–1911. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.6787901
Amalina, A. R. (2021). Sosial Terhadap Minat Masyarakat Berdonasi Via Platform Crowdfunding Kitabisa . Com ( Studi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Brawijaya ) Skripsi Disusun Oleh : Raisa Athirah Amalina.
Ardiansyah Novi Ardiansyah, M. (2020). Analisis Bentuk Karakter Dalam Penggunaan Media Sosial Pada Siswa Smp Kota Pontianak (Studi Kasus Di Smp Negeri Dan Swasta). Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 11, 57–63.
Bps Sumatera Barat. (2023). Jumlah Penduduk Menurut Kelompok Umur Dan Jenis Kelamin Di Provinsi Sumatera Barat. January 26, 2023, 4(1), 88–100.
Br Tarigan Febi Cornelya. (2022). Pengaruh Privasi Dan Keamanan Terhadap Niat Nasabah Dalam Menggunakan Mobile Banking Pada Bank Bni Kcp Kabanjahe.
Desvronita. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Menggunakan Sistem Pembayaran E-Wallet Menggunakan Technology Acceptance Model Desvronita.
Devina, M. (2021). Pengaruh Media Sosial Baru Crowdfunding Kitabisa.Com Dalam Meningkatkan Minat Bersedekah. In Pharmacognosy Magazine (Vol. 75, Issue 17).
Dian, O. :, & Fadila, N. (N.D.). Determinan Perilaku Konsumtif Mahasiswa Febi Uin Syahada Padangsidimpuan Skripsi Diajukan Sebagai Syarat Memperoleh Gelar Serjana Ekonomi Dalam Bidang Ekonomi Syariah.
Dwi Silviani Tifani. (2021). Efektivitas Konten Instagram @Kitabisacom Terhadap Minat Berdonasi Mahasiswa Di Surabaya Skripsi.
Fazli, M. (2022). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan Dan Kualitas Informasi Terhadap Minat Pengguna Jasa Pengiriman Jne Pada Desa Sei Apung Kabupaten Asahan.
Febriansyah, R. R. (2024). Pengaruh Kewajiban Moral, Religiusitas, Dan Sikap Terhadap Intensi Berdonasi Crowdfundin. 4(1), 1–23.
Hakim, L., & Rahmawati, J. (2023). Pengaruh Herding Behaviour, Risk Tolerance Dan Iklan Proyek Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi Pada Crowdfunding Syariah Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(3), 2730–2749. Https://Doi.Org/10.47467/Alkharaj.V6i3.4672
Hamidah Vidairotul. (2021). Pengaruh Total Quality Of Work Life Terhadap Kinerja.
Hamka, J. (2021). Kementerian Agama Republik Indonesia Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam.
Imsar, Nurhayati, & Harahap, I. (2023). Analysis Of Digital Education Interactions , Education Openness , Islamic Human Development Index ( I-Hdi ) And Indonesia ’ S Gde Growth. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(01), 753–772. Https://Doi.Org/10.30868/Ei.V12i01.4265
Irawan, D., Puspitasari, A. A., Wibawani, S., Astuti, W., & Widyastuti, A. (2022). Persepsi Keamanan, Kepercayaan, Dan Akuntabilitas Perusahaan Terhadap Niat Berdonasi Melalui Fintech Crowdfunding (Vol. 6, Issue 1).
Japlani, A., Suwarto, S., & Ali, K. (2020). Pengaruh Konflik Peran Ganda Dan Job Stress Terhadap Kinerja Perawat (Studi Pada Rumah Sakit Di Kota Metro). Jurnal Fokus Manajemen Bisnis, 10(2), 133. Https://Doi.Org/10.12928/Fokus.V10i2.2184
Karyawan, K., Pada, S., Kantor, K., Agama, K., & Padang, K. (2022). Pengaruh Religiusitas, Kecerdasan Spiritual, Dan Perceived Organizational Support (Pos) Terhadap.
Khairina Nabila, M. I. H. , N. Y. (2024). Pengaruh Persepsi Pengetahuan, Kemudahan Penggunaan, Dan Kemanfaatan Terhadap Minat Menggunakan Layanan Dompet Digital Bagi Generasi X Di Medan.
Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Minahasa Tenggara.
Maristi Bela. (2024). Pengaruh Kemudahan, Keamanan Dan Transparansi Terhadap Minat Mengeluarkan Infaq Dan Sadaqah Melalui Kitabisa.Com.
Maulidya, N. (2023). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Risiko Dan Efektivitas Terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Platform Crowdfunding Berbasis Qr Code. Journal Of Comprehensive Islamic Studies, 1(2), 325–354. Https://Doi.Org/10.56436/Jocis.V1i2.146
Mufti Prasetiyo, S., Gustiawan, R., & Rizzel Albani, F. (2024). Biikma : Buletin Ilmiah Ilmu Komputer Dan Multimedia Analisis Pertumbuhan Pengguna Internet Di Indonesia. 2(1).
Nabila Khairina, Muhammad Ikhsan Harahap, N. Y. (N.D.). Pengaruh Persepsi Pengetahuan, Kemudahan Penggunaan, Dan Kemanfaatan Terhadap Minat Menggunakan Layanan Dompet Digital Bagi Generasi X Di Medan.
Nuraeni, Y., Nasution, F. A., & Maulana, Z. (2021). Mengukur Dampak Pelatihan Terhadap Implementasi Budaya Kerja Produktif Dalam Rangka Peningkatan Produktivitas Menggunakan Smartpls. Barekeng: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 15(4), 675–686. Https://Doi.Org/10.30598/Barekengvol15iss4pp675-686
Nurbaiti, N., Asmuni, A., Soemitra, A., Imsar, I., & Aisyah, S. (2023). Jppi (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia) Behavior Analysis Of Msmes In Indonesia Using Fintech Lending Comparative Study Between Sharia Fintech Lending And Conventional Fintech Lending-Nc-Sa License (Https://Creativecommons.Org/Licenses/By-Nc-Sa/4.0). Jppi (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 9(4), 92–99.
Pramana, H. Y. (2023). Pengaruh Brand Image, Keamanan, Kepercayaan, Dan Kemudahan Penggunaan Sistem Terhadap Kepuasan Berdonasi Secara Online Pada Platform Crowdfunding. 1–118.
Puspitasari, R., & Aprileny, I. (2020). Pengaruh Kemudahan Penggunaan Aplikasi, Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Minat Beli Ulang (Studi Kasus Pada Konsumen Pelanggan Aplikasi Grab Di Pt. Sidomuncul Kebon Jeruk). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia, 1–15.
Rachma Indrarini Andini, A. P. (2024). Volume 7 Nomor 2 , Tahun 2024 Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan , Religiusitas , 1 . Pendahuluan Indonesia Saat Ini Menghadapi Revolusi Industri 4 . 0 ( Darmawan Et Al ., 2023 ). Akibat Dari Revolusi Industri 4 . 0 Perkembangan Teknologi Semakin Pesa. 7, 158–171.
Saftari, M., & Sinta, S. (2022). Analisis Faktor Peserta, Pelatih, Prasarana, Serta Materi Pelatihan Yang Mempengaruhi Efektifitas Pelatihan Menggunakan Smart-Pls. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(2), 86–98. Https://Doi.Org/10.31851/Indiktika.V4i2.7677
Sharon Claresta Eunike Lario. (2023). Kolerasi Persepsi Manfaat, Kemudahan Penggunaan, Dan Keamanan Terhadap Minat Menggunakan Fintech Crowdfunding Dalam Berdonasi.
Suryadi, B., & Hayat, B. (2021). Religiusitas : Konsep, Pengukuran, Dan Implementasi Di Indonesia. Bibliosmia Karya Indonesia.
Syifa Alhusna, Yenni Samri Juliati Nasution, & Nurwani Nurwani. (2024). Pengaruh Manfaat Dan Resiko Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet Dana Di Uinsu. Trending: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi, 2(2), 237–250. Https://Doi.Org/10.30640/Trending.V2i2.2311
Wijayanti, R. (2021). Pengaruh Transparansi, Kepercayaan, Religiusitas Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Generasi Milenial Berdonasi Secara Online Pada Platform Crowdfunding Kitabisa.Com. 1–23.
DOI: https://doi.org/10.37479/jeej.v7i2.31258
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Sri Mutia Fazira, Imsar Imsar, Muhammad Ikhsan Harahap

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jambura Economic Education Journal has been indexed:
PUBLISHED BY :
Prodi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi
Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia
