Deskripsi Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Pada Materi Teorema Pythagoras

Arya Aurellio Yusuf, Nursiya Bito, Nurwan Nurwan, Perry Zakaria

Abstract


This article discusses the description of students' mathematical connection abilities in solving mathematics on the Pythagorean theorem material. This descriptive research was conducted at SMP Negeri 1 Bolaang Uki in the odd semester of the 2019/2020 school year. The technique of data collection is done by test. Description test to obtain mathematical connection ability data. The results showed that the students' mathematical connection ability to recognize and use connections between mathematical ideas was 45.14%, the indicator of understanding how mathematical ideas were connected and built on one another to produce a coherent whole was 29.63%, and indicators of the introduction and application of mathematics in daily life by 23.61%.

Keywords


Mathematical Connection ability; Pythagorean Theorem

Full Text:

PDF

References


D. P. A. Laknasa, A. W. Abdullah, K. A. Y. Pauweni, K. Usman, and A. Kaluku, “Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Multimedia Interaktif dengan Model Discovery Learning,” Euler J. Ilm. Mat. Sains dan Teknol., vol. 9, no. 2, pp. 103–108, Dec. 2021, doi: 10.34312/euler.v9i2.11100.

S. L. Mahmud, A. D. Mohidin, N. Bito, and S. Zakiyah, “Pengaruh Model Penemuan Terbimbing terhadap Hasil Belajar pada Materi Prisma dan Limas di SMP Negeri I Talaga Jaya,” Euler J. Ilm. Mat. Sains dan Teknol., vol. 9, no. 2, pp. 122–133, Dec. 2021, doi: 10.34312/euler.v9i2.11941.

A. A. Diu, A. D. Mohidin, N. Bito, S. Ismail, and R. Resmawan, “Deskripsi Penggunaan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Matematika Bangun Ruang Sisi Lengkung Tabung,” Jambura J. Math. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 83–89, Oct. 2020, doi: 10.34312/jmathedu.v1i2.7613.

D. Wungguli and L. Yahya, “Pengaruh Penggunaan Media Berbasis Information and Communication Technology (ICT) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Dimensi Tiga,” Jambura J. Math. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 41–47, Mar. 2020, doi: 10.34312/jmathedu.v1i1.5376.

S. Khadijah, S. Ismail, and R. Resmawan, “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Penalaran pada Materi Sudut Pusat dan Sudut Keliling Lingkaran,” Al-Khwarizmi J. Pendidik. Mat. dan Ilmu Pengetah. Alam, vol. 8, no. 1, pp. 1–12, Apr. 2020, doi: 10.24256/jpmipa.v8i1.838.

R. Resmawan, "Hubungan antara Pesepsi Mahasiswa terhadap Keterampilan Dosen dalam Mengelola Kelas dengan Hasil Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika," J. Euler, Vol. 2, No. 2, pp. 129-134, 2014.

A. T. Fatimah and A. Amam, “Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Kejuruan,” Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika., vol. 11, no. 2, pp. 77-90, 2018.

T. Yuwono, E. G. Londar, and V. Suwanti, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematika dalam Pemecahan Masalah Segitiga,” JRPM (Jurnal Reniew Pembelajaran Matematika., vol..5, no. 2, pp. 111-123, 2020.

M. Zainudin and A. D. Utami, “Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Peluang Ditinjau Dari Koneksi Matematis,” Suska Jurnal of Mathematics Education, vol. 7, no. 1, pp. 41-48, 2019.

M. Romli, “Profil koneksi matematis siswa perempuan sma dengan kemampuan matematika tinggi dalam menyelesaikan masalah matematika,” JIPMat, vol. 1, no. 2, pp. 145-157, 2016.

M. Bernard and E. Senjayawati, “Developing the students’ Ability in Understanding Mathematics and Self-confidence with VBA for Excel,” JRE. Math.Edu., vol. 1, no. 1, pp. 45-56, 2019.

Y. Nurhayati, N. E. Zakiah, and A. Amam, “Integrasi Contextual Teaching Learning (CTL) dengan Geogebra: Dapatkah Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa,” Teorema: Teori dan Riset Matematika., vol. .5, no. 1, pp. 27-34, 2020.

R. Romiyansah, K. Karim, and S. Mawaddah, “Kemampuan Koneksi Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Ingkuiri Terbimbing,” Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika., vol..8, no. 1, pp. 89-95, 2020.

Z. N. Faizah, “Analisis Miskonsepsi pada Materi Teorema Pythagoras Ditinjau dari Kemampuan Prasyarat Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Jaten TahunAjaran 2019/2020,” Universitas Sebelas Maret, Surakarta, 2020.

V. A. Sholeha, “Analisis Kesulitan Belajar matematika Siswa SMPN 2 Batang Tuaka Materi Teorema Pythagoras Ditinjau dari Kemampuan Koneksi Matematis Siswa,” Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim, Riau, 2021.

S. Widyawati, “Pengaruh Kemampuan Koneksi Matematis Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Siswa Kelas IX SMP di Kota Metro,” Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan., vol. 1, no. 1, pp. 47-68, 2016.

A. D. Angriani, N. Nursalam and T. Batari, “Pengembangan Instrumen Tes Untuk Mengukur Kemampuan Koneksi Matematis,” Alauddin: Jurnal Pendidikan Dasar Islam., vol. 5, no. 1, pp. 1–12, 2018.

K. N. Aini, P. Purwanto, and C. Sa’dijah, “Proses Koneksi Matematika Siswa Berkemampuan Tinggi dan Rendah Dalam Memecahkan Masalah Bangun Datar,” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, vol. 1, no. 3, pp. 377-388, 2016.

W. Khadillah, “Proses koneksi matematis siswa Madrasah Ibtidaiyah dalam pemecahan masalah matematika,” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2020.




DOI: https://doi.org/10.34312/jmathedu.v3i1.11028

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jambura Journal of Mathematics Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Jambura Journal of Mathematics Education has been indexed by:


                         EDITORIAL OFFICE OF JAMBURA JOURNAL OF MATHEMATICS EDUCATION

 Department of Mathematics, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Kabupaten Bone Bolango, Gorontalo 96554, Indonesia
 Email: matematika@ung.ac.id
 +6285255745923 (Call/SMS/WA)
 Jambura Journal of Mathematics Education (JMathEdu | eISSN: 2721-7477) by Department of Mathematics Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.  Powered by Public Knowledge Project OJS.