Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa

Tisa Puspita Anggraini, Nurhayati Abbas, Franky Alfrits Oroh, Khardiyawan A.Y. Pauweni

Abstract


This article discusses the influence of emotional intelligence and learning motivation on students' mathematics learning outcomes with the aim of knowing: 1) the positive direct effect of emotional intelligence on students' mathematics learning outcomes, 2) the positive direct influence of learning motivation on students' mathematics learning outcomes, 3) direct influence positive emotional intelligence on learning motivation. The method used is a survey method using a path analysis model. The sampling technique used is simple random sampling. The collection of data on emotional intelligence and learning motivation was carried out using a questionnaire and data on mathematics learning outcomes using an objective test. The results showed that: 1) there was a positive direct effect of emotional intelligence on students' mathematics learning outcomes of 68.60%, (2) there was a direct positive influence of learning motivation on students' mathematics learning outcomes of 30.90%, (3) there was a direct influence positive emotional intelligence on motivation to learn by 81.60%.

Keywords


Emotional Intelligence; Motivation to Learn; Math Learning Results

Full Text:

PDF

References


A. Pane and M. D. Dasopang, “Belajar dan Pembelajaran,” Fitrah Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman., vol. 3, no. 2, 2017.

R. Resmawan, “Hubungan antara Pesepsi Mahasiswa terhadap Keterampilan Dosen dalam Mengelola Kelas dengan Hasil Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika”, J. Euler, vol. 2, no.2, pp. 129-134, 2014.

E. N. Thaib, “ Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional,” Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran., Vol. 13, no. 2, 2013.

D. Goleman, Emotional Intelligence Kecerdasan Emosional, cetakan ke-23. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2017

O. Hamalik, Kurikulum Dan Pembelajaran, cetakan ke-15. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2015.

L. Lomu and S. A Widodo, “Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa,” in prosiding seminar nasional pendidikan matematika etnomatnesia, 2018.

A. A. Setyawan and D. Simbolon, “ Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMA Kansai Pekanbaaru,” JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika)., vol. 11, no.1 , 2018.

S. Julita, D. Herawati, and S. A. Gusri, ”Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Self Efficacy Terhadap Kinerja Guru Matematika,” JUPITEK jurnal pendidikan matematika., vol. 2, no. 1, 2019.

P. Sulistianingsih, ”Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Matematika,” Jurnal Kajian Pendidikan Matematika., vol. 2, no. 1, 2016.

W. Lestari, “Pengaruh Kemampuan Awal Matematika Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika,” Jurnal Analisa Prodi Pendidikan Matematika., vol. 3, no. 1, 2017.

I. M. Purnama, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Di SMAN Jakarta Selatan,” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA., vol. 6, no. 3, 2016.

L. M. Eva and M. Kusrini, "Hubungan Kecerdasan Emosional Dan Berfikir Kreatif Terhadap Prestasi Belajar Matematika," Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA., vol. 5, no. 3, 2015.

L. Lomu and S. A Widodo, “Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa,” in prosiding seminar nasional pendidikan matematika etnomatnesia, 2018.

D. K. Dewi, S. S. Khodijah, and W. Setiawan, “Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa SMA Bingkai Cendekia Cicilin Berbatuan Aplikasi Geogebra Pada Materi Transformasi Geometri,” JPMI Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif., vol. 3, no.1, 2020.

S. Romlah, N. Nugraha, S. Nurjanah, and W. Setiawan, “Analisis Motivasi Belajar Siswa SD Albarokah 448 Bandung Dengan Menggunakan Media ICT Berbasis For VBA Pada Materi Garis Bilangan,” jurnal cendekia: jurnal pendidikan matematika., vol. 3, no. 1, 2019.

D. H. Supriyanto, “Analisis Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Proses Berfikir Siswa Kelas IV Dalam Memecahkan Masalah Matematika,” Jurnal Pendidikan Modern., Vol. 6, no. 2, 2021.

N. A. Maftukhah, “Analisis Kecerdasan Emosional Terhadap Kemampuan Problem Solving Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama,” Jurnal: Kependidikan Dan Syariah., vol. 6, no. 2, 2018.

N. Abbas, "Bahan Ajar Statistika Penelitian" PPs UNG Gorontalo, 2012.

A. K. Masaong and A. A. Tilome, Kepemimpinan Berbasis Multiple Intelligence, cetakan ke-2, Bandung: Alfabeta, 2011.

R. Yulika, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SMP Negeri 1 Sengkang,” Jurnal inspiratif pendidikan., vol. 8, no. 2, 2019.

H. B. Uno, Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran, cetakan ke-5, jakarta: PT Bumi Aksara, 2012.




DOI: https://doi.org/10.34312/jmathedu.v3i1.11807

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jambura Journal of Mathematics Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Jambura Journal of Mathematics Education has been indexed by:


                         EDITORIAL OFFICE OF JAMBURA JOURNAL OF MATHEMATICS EDUCATION

 Department of Mathematics, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Kabupaten Bone Bolango, Gorontalo 96554, Indonesia
 Email: matematika@ung.ac.id
 +6285255745923 (Call/SMS/WA)
 Jambura Journal of Mathematics Education (JMathEdu | eISSN: 2721-7477) by Department of Mathematics Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.  Powered by Public Knowledge Project OJS.

slot gacor slot gacor hari ini slot gacor 2025 demo slot pg slot gacor slot gacor