Hubungan Gaya Kognitif Siswa Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika

Adrian Patingki, Abdul Djabar Mohidin, Resmawan Resmawan

Abstract


This article discusses the relationship between students' cognitive style and mathematical problem-solving abilities in the number pattern material carried out at SMP Negeri 1 Botupingge in the odd semester of the 2021/2022 academic year. The research method used is a survey method with a correlational approach, with a questionnaire instrument to determine students' cognitive style and problem-solving tests to measure students' mathematical problem-solving abilities. The results showed that the correlation coefficient between students' cognitive styles and mathematical problem-solving abilities was 0.60, which means that there is a relationship between students' cognitive styles and mathematical problem-solving abilities at a high level. The coefficient of determination of 0.36 indicates that 36% of the contribution of cognitive style to the improvement of mathematical problem-solving abilities, and the remaining 64% is determined by other factors.


Keywords


Cognitif Style; Mathematical Problem-Solving Ability; Number Pattern

Full Text:

PDF

References


I. M. Azhil, A. Ernawati, and M. Lutfianto, “Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif,” J. Review Pemb. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 60-68, 2017.

T. R. Ningsih, and H. Bharata, “Analisis Kemampian Berfikir Logis Matematis Peserta Didik SMA Dalam Memecahkan Masalah Matematika Pada Materi Geometri Ruang Dalam Pemebelajaran Jarak Jauh Di Tengah Pandemi Covid-19” JMES J. Eduk. Mat. dan sain., vol. 9, no. 2, pp. 457-468, 2021.

D. Usdiyana, T. Purniati, K. Yulianti, and E. Harningsih, “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Matematika Realistik ,” J. pengaja. MIPA J. of Math. and Scie. Teac., vol. 13, no. 1, pp. 1–14, Apr. 2009.

H. Imbron, S. Somakim, and E. Susanti, “Desain Pembelajaran Fungsi Menggunakan Reciept Pembayaran Listrik Di Kelas VIII ,” J. Pend. Mat., vol. 9, no. 2, pp. 1–14, 2015.

N. Mahfiroh, M. Mustangin, and T. C. Wulandari, “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif,” LAPLACE J. Pend. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 63–74, Mar. 2021.

V. T. Kadir, N. nurwan, S. Zakiya, and A. D. Mohidin, “Deskripsi Kesulitan Belajar Matematika Siswa pada Pokok Bahasan Bilangan Berpangkat di SMP Negeri 1 Biluhu,” Jambura J. Math. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 38–47, Mar. 2022, doi: 10.34312/jmathedu.v3i1.13279.

H. Ulya, “Hubungan Gaya Kognitif Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa” J. Konseling GUSJIGANG., vol. 1, no. 2, Nop. 2015.

H. E. Nurmutia, “Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa,” Edumatika J. Ris. Pend. Mat., vol. 2, no. 2, pp. 98-103, 2019.

P. I. Sulistiyono, P. Zakaria, K. Usman, and A. W. Abdullah, “Deskripsi Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Gorontalo,” Laplace J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 2, pp. 226–233, 2021.

A. A. Diu, A. D. Mohidin, N. Bito, S. Ismail, and R. Resmawan, “Deskripsi Penggunaan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Matematika Bangun Ruang Sisi Lengkung Tabung,” Jambura J. Math. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 83–89, Oct. 2020, doi: 10.34312/jmathedu.v1i2.7613.

H. A. Kue, S. Q. Badu, R. Resmawan, and S. Zakiyah, “Deskripsi Hasil Belajar Matematika Siswa di SMP Muhammadiyah Tolangohula,” Res. Math. Nat. Sci., vol. 1, no. 1, pp. 39–46, Mar. 2022, doi: 10.55657/rmns.v1i1.8.

B. Susanto, “Peningkatan Kemampuan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Bentuk Cerita Melalui Pendekatan Scientific Terintegrasi Pada Problem Based Learning (PBL) (PTK pada Siswa Kelas VIIE Semester Genap di SMP Negeri 2 Sawit Tahun Ajaran 2014/2015),” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2015.

P. C. Jena, “Cognitive Styles and Problem Solving Ability of Under Graduate Students,” Interna. J. of Educ. and Psycho. Resear. (IJEPR)., vol. 3, no. 2, pp. 71–76, 2014.

H. E. Nurmutia, “Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa,” Edumatika J. Ris. Pend. Mat., vol. 2, no. 2, pp. 98-103, 2019.

S. Arifin, A. Rahman, and A. Asdar, “Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif dan Efektifitas Diri Pada Siswa Kelas VIII Unggulan SMPN 1 Watampone,” J. Daya Mat., vol. 3, no. 1, pp. 20–29, Mar. 2015.

A. P. Wijaya, “Gaya Kognitif Field Dependent dan Tingkat Pemahaman Konsep Matematis Antara Pembelajaran Langsung dan STAD ,” J. Derivat. ., vol. 3, no. 2, pp. 1–16, Des. 2015.

B. Hasan, “Proses Kognitif Siswa Field Independent Dan Field Dependent Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika,” JPMI J. Pem. Mat. Inov.,vol. 3, no. 4, pp. 323-332, 2020.

S. Hajar, H. Bernard, and N. Djam’an, “Karakteristik Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa,” Issues in Math. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 92-99, Mar. 2018.

A. Fauzi, A. Puspitorini, and A. Mustafa, “Hubungan Gaya Kognitif Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPS,” JIPM, vol. 3 no. 1, pp. 16-24, Okt. 2021.

M. Una, “Hubungan AntaraGaya Kognitif Siswa Dengan Hasil Belajar Matematika (suatu Penelitian Survei dengan Pendekatan Korelasional pada Siswa VIII di SMP Negeri 1 Tilong Kabila Tahun Ajaran 2012/2013),” Universitas Negeri Gorontalo, 2013.

H. Hendriana, E. E. Rohaeti, and U. Sumarmo, Hard Skills dan Soft Skills Matematika Siswa, Refika Aditama : 2017.

S. Suratmi, and A. S. Purnami, “Pengaruh Strategi Metakognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Persepsi Siswa terhadap Pemebelajaran Matematika,” UNION J. Ilm. Pend. Mat., vol. 5, no. 2, 2017.

F. Andayani, and A. N. Lathifah, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial,” Jurnal Cendekia : J. Pend. Mat., vol. 3, no. 1, pp. 1-10, 2019.

J. Hermaini, and E. Nurdin, “Bagaimana kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dari Perspektif Minat Belajar?,” JURING J. for Resea. in Math. Lear., vol. 3, no. 2, pp. 141-148, 2020.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung : Alfabeta, 2016.

H. Ulya, “Hubungan Gaya Kognitif Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa” J. Konseling GUSJIGANG., vol. 1, no. 2, Nop. 2015.




DOI: https://doi.org/10.34312/jmathedu.v3i2.15412

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jambura Journal of Mathematics Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Jambura Journal of Mathematics Education has been indexed by:


                         EDITORIAL OFFICE OF JAMBURA JOURNAL OF MATHEMATICS EDUCATION

 Department of Mathematics, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Kabupaten Bone Bolango, Gorontalo 96554, Indonesia
 Email: matematika@ung.ac.id
 +6285255745923 (Call/SMS/WA)
 Jambura Journal of Mathematics Education (JMathEdu | eISSN: 2721-7477) by Department of Mathematics Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.  Powered by Public Knowledge Project OJS.