Development Of Digital Book Learning Media On The Subject Geography Environmental Material Geosphere: Atmospheric Dynamics
Abstract
Research into the development of digital book learning media is essential because it can increase learning effectiveness, accommodate diverse learning styles, facilitate understanding of concepts, encourage student involvement, and facilitate learning evaluation. Developing learning media in digital books aims to produce products and analyze the feasibility of developing digital book learning media for students. This Research is a type of development research using the ADDIE development model, which consists of 5 stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The results obtained from the Research show that the assessment obtained from material experts was 93.33%, which was included in the Very Appropriate criteria, the media expert's assessment was 85%, which was included in the Very Appropriate criteria, the assessment from subject teachers reached 94.07%, which was including the Very Eligible criteria, and for student assessment on the limited test, 84.7% was obtained including the Very Eligible criteria. The general test results obtained were 88.6% with very feasible criteria. Based on the validation and trials results, digital book media is suitable to be a digital book media in geography subjects with atmospheric dynamics material.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amalia, F. (2020). Pengembangan Buku Digital Interaktif Pada Mata Pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Di SMKN 1 Jabon. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 09(01).
Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Bakoban, F. I., Syahputra, E., & Khairani, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Digital dengan Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di SMPN 13 Medan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2962–2971. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1645
Istiqlal, A. (2018). Manfaat Media Pembelajaran Dalam Proses. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 3(2).
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1). https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778
Mahendri, R. P., Amanda, M., & Latifah, U. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Flipbook sebagai Media Pembelajaran Distance Learning. J-HyTEL: Journal of Hypermedia & Technology-Enhanced Learning, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.58536/j-hytel.v1i1.18
Mawarni, S., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan digital book interaktif mata kuliah pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk mahasiswa teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 84. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.10114
Mardiana, R., & Harti, H. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SMK pada Materi Hubungan dengan Pelanggan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4). https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.2946
Mawarni, S., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan digital book interaktif mata kuliah pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk mahasiswa teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.10114
Reza, M. (2021). Ciri-ciri Media Pembelajaran Menurut Gerlach dan Ely. 23 Februasri 2021.
Rofi’ah, R. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Sejarah Kebudayaaan Islam Melalui Metode Pembelajaran Mind Mapping. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 33–40. https://doi.org/10.54069/attadrib.v3i2.109
Pratama, M. I. L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Sebagai Sarana Edukasi Kesiap-Siagaan Bencana Tsunami Pada Anak. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b). https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.782
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. In Nusa Media.
Saski, N. H., & Sudarwanto, T. (2021). Kelayakan Media Pembelajaran Market Learning Berbasis Digital Pada Mata Kuliah Strategi Pemasaran. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1).
Setiawan, H. R., Rakhmadi, A. J., & Raisal, A. Y. (2021). Pengembangan Media Ajar Lubang Hitam Menggunakan Model Pengembangan ADDIE. Jurnal Kumparan Fisika, 4(2). https://doi.org/10.33369/jkf.4.2.112-119
Suryana, S. (2020). Permasalahan Mutu Pendidikan Dalam Perspektif Pembangunan Pendidikan. Edukasi, 14(1). https://doi.org/10.15294/edukasi.v14i1.971
Susanto, H., & Akmal, H. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi: Konsep Dasar, Prinsip Aplikatif, dan Perancangannya. In Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.
Yanti, N., & Ampera, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book (Buku Digital) Pada Mata Pelajaran Dasar Desain Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Stabat. Pesona., 1(1). https://doi.org/10.24114/pesona.v1i1.24210
Yuniastuti, Miftakhuddin, & Khoiron, M. (2021). Media Pembelajaran Untuk Generasi Milenial Tinjauan Teoritis dan Pedoman Praktis. In Scopindo Media Pustaka.
DOI: https://doi.org/10.37905/jrpi.v1i1.27833
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Firna Ananta R. Dahlan, Rusiyah Rusiyah, M. Iqbal Liayong Pratama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.