PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS LECTORA INSPIRE DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X LINTAS MINAT PADA MATA PELAJARAN GEOGRAFI DI SMAN 1 PADANG SAGO
Abstract
This study analyzes interactive learning using Lektora Inspire. The 4D research approach developed by Thiagarajan is used: define, design, develop, and distribute. The students of class X cross-interest at SMAN 1 Padang Sago were studied. The construction of interactive learning media based on Lectora Inspire Inspire by media, language, education, and IT lecturers, and the results obtained are 0.737 and are acceptable. The study revealed that this media can be created and the location of the media determined using Microsoft Excel, with a score of 214 with a mean of 4.89 and 98% with “Very Good” information. The practicality test of Lectora Inspire media based on questionnaire data obtained a score of 2,920 with an average of 4.71, 94% with "Very Practical" knowledge
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Athiyah, U. (2018). Pengembangan media pembelajaran biologi Semester II Kelas X SMA Berbasis lectora inspire the development of biology learning media of material. Jurnal Nalar Pendidikan, 6(1), 41–46. https://doi.org/10.26858/jnp.v6i1.6041
Bouato, Y., Lihawa, F., & Rusiyah, R. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS SPARKOL VIDEOSCRIBE YANG DIINTEGRASIKAN DENGAN WONDERSHARE FILMORA PADA MATA PELAJARAN GEOGRAFI MATERI MITIGASI BENCANA ALAM. JAMBURA GEO EDUCATION JOURNAL, 1(2), 71-79. doi:https://doi.org/10.34312/jgej.v1i2.7131
Dewi, E. R. (2018). Metode pembelajaran modern dan konvensional pada Sekolah Menengah Atas. Jurnal IIlmu Pendidikan, Keguruan Dan Pembelajaran, 2(April), 44–52. https://doi.org/org/10.26858/pembelajar.v2i1.5442
Diana, P., & Jaya, P. (2021). Pengembangan materi ajar dasar listrik dan elektronika berbasis canva di SMK negeri 5 Padang. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 9(1), 1–8. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v9i1.110688
Hendra, H., Pratama, M. I. L., Lahay, R. J., & Hasriyanti, H. (2021). Rancangan Konten Pembelajaran Geografi Pariwisata Berbasis Wisata Pantai Botutonuo berintegrasikan Photography Essay. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 529–536. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i3.251
Isa, M. E., & Mistianah. (2017). Pengembangan media fokusky pada materi sistem ekskresi untuk meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan, 3(1), 182–189. https://doi.org/https://doi.org/10.33503/prosiding.v2i01.1517
Ismunarti, D. H., Zainuri, M., Sugianto, D. N., & Saputra, S. W. (2020). Pengujian reliabilitas instrumen terhadap variabel kontinu untuk pengukuran. 9(1), 1–8. https://doi.org/10.14710/buloma.v9i1.23924
Kurniawan, A., Ashari, & Maftukhin, A. (2017). Pengembangan media pembelajaran menggunakan softwarelectora inspire untuk meningkatkan motivasi Belajar fisika siswa kelas X MAN Purworejo tahun pelajaran 2016 / 2017. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 10(1), 135–140. https://doi.org/org/10.37729/radiasi.v10i1.187
Latifah, S., Yuberti, & Agestian, V. (2020). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis hots menggunakan aplikasi lectora lnspire. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 11(1), 10–16. https://doi.org/10.26877/jp2f.v11i1.3851
Mariezki, R., Juita, E., & Tanamir, M. D. (2021). Pengembangan media e-learning berbasis moodle sebagai suplemen pembelajaran geografi pada materi mitigasi bencana alam. Jambura Geo Education Journal, 2(2), 54–62. https://doi.org/10.34312/jgej.v2i2.11043
Muflia, N., & Hambali. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif dasar listrik dan elektronika menggunakan aplikasi lectora inspire. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 02(01), 75–79. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/jpte.v2i1.84
Nuritha, C., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan video pembelajaran berbantuan geogebra untuk meningkatkan kemandirian belajar siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(01), 48–64. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendikia/v5i1.430
Permatasari, I. (2018). Pengaruh E-learning sebagai media pelatihan dan pengembangan terhadap kinerja karyawan BCA KCU Tangerang. SISFOKOM, 07(01), 1–8.
Shalikhah, N. D. (2016). Pemanfaatan aplikasi lectora inspire sebagai media pembelajaran interaktif. Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire Sebagai Media Pembelajaran Interaktif, XI(1), 101–115. https://doi.org/10.31603/cakrawala.v11i1.105
Tuasalamony, K., Hatuwe, R. S. M., Susiati, & Andi Masniati. (2020). Pengembangan pendidikan karakter di sekolah dasar negeri 5 namlea. Pedagogy Jurnal Ilmiah Dan Ilmu Pendidikan, 7(2), 81–91. https://ejournal.upm.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/608
Widiastuti, A., & Wangid, M. N. (2015). Pengembangan multimedia lectora pada pembelajaran tematik integratif berbasis character building bagi siswa kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2), 229–247. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpk.v0i2.8626
Zuhri, M. S., & Rizaleni, E. A. (2016). Pengembangan media lectora inspire dengan pendekatan kontekstual pada siswa SMA kelas X. Pythgoras, 5(2), 113–119. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v5i2.463
Zulfiati, H. M. (2014). Pengaruh pembelajaran IPS berbasis ICT (information and communications technology) dengan aplikasi lectora lnspire dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jipsindo, 1(1), 39–58. https://doi.org/10.21831/jipsindo.v1i1.2878
DOI: https://doi.org/10.34312/jgej.v3i2.16098
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.