STUDI PENDAHULUAN: KONSTRUKSI INSTRUMEN PENILAIAN ANALISIS KONTEN BUKU TEKS GEOGRAFI BERBASIS NILAI PPK

Rafika Hasanah, Ernawati Ernawati

Abstract


Geography is one of the lessons that support character education and integrate it into textbooks. An assessment instrument is needed to determine the value of PPK (Strengthening Character Education) in the textbook. This study aims to design an instrument for evaluating PPK values in textbooks with indicators of nationalism and mutual cooperation. This research uses a quantitative descriptive method in the form of a questionnaire and is integrated with natural disaster mitigation materials. The results showed 1 indicator with no PPK values, 11 indicators with no PPK values, and 7 indicators with PPK values. The trials of this instrument need to be broadly developed to obtain perfect instrument validity.


Keywords


Geography Text Analysis, Character Education, Assessment Instruments

Full Text:

PDF

References


Aksa, F. I., Afrian, R., & Jofrishal, J. (2018). Analisis Konten Buku Teks Geografi SMA Menggunakan Model Beck & McKeown. Jurnal Pendidikan Geografi, 23(1), 1–8. https://doi.org/10.17977/um017v23i12018p001

Aliman, M. (2017). Pengintegrasian Pepatah Minangkabau dalam Pembelajaran Geografi. Seminar Nasional, 1,200.https://www.researchgate.net/publication/323826198_Pengintegrasian_Pepatah_Minangkabau_dalam_Pembelajaran_Geografi

Hendra, Budijanto, Ruja, I. N. (2018) ‘Penguatan Kesetiakawanan Sosial Peserta Didik melalui Nilai Budaya Perayaan Maudu Lompoa’, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, (2015), pp. 1339–1342. Available at: http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/.

Kecamatan Pauh Dalam Angka 2019. (2019). Badan Pusat Statistik Kota Padang

Katuuk, D. A. (2014). Pengembangan Instrumen Pendidikan Karakter pada Siswa SD di Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal Pendidikan Karakter, 0(2). https://doi.org/10.21831/jpk.v0i2.2173

Makhfud, H., & Lestari, L. (2015). Pengembangan Instrumen Penilaian Pendidikan Karakter Terpadu. 9.

Mardikarini, S., & Suwarjo, S. (2016). Analisis Muatan Nilai-Nilai Karakter Pada Buku Teks Kurikulum 2013 Pegangan Guru dan Pegangan Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2). https://doi.org/10.21831/jpk.v6i2.12057

Masruri, M. S. (2010). Pendidikan Karakter yang Terintegrasi dalam Pembelajaran Geografi. Informasi, 36(2). https://doi.org/10.21831/informasi.v2i2.6199

Normawati, N. (2016). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia SMP di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, 1. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.8612

Otoluwa, Y., Eraku, S. and Yusuf, D. (2019) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Lectora Inspire Yang Diintegrasikan Dengan Camtasia Studio Pada Mata Pelajaran Geografi Materi Sistem Informasi Geografi’, Jambura Geo Education Journal, 1(1), pp. 01–08. Doi: 10.34312/jgej.v1i1.4041.

Penguatan Pendidikan Karakter – Menumbuhkan Generasi Cerdas dan Berkarakter. (2020). https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/

Sugandi, D. (2015). Pembelajaran Geografi sebagai Salah Satu Dasar Pembentukan Karakter Bangsa. SOSIOHUMANIKA, 8(2). http://journals.mindamas.com/index.php/sosiohumanika/article/view/608

Susilo, A. (2019). Peran Guru Sejarah dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Anak Era Globalisasi. 1(2), 10. http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v1i2.2246




DOI: https://doi.org/10.34312/jgej.v1i2.6949

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JAMBURA GEO EDUCATION JOURNAL

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

                                 JournalStories Main logo s
aya: