Pengaruh Minat dan Persepsi Profesi Guru Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Produktif Mahasiswa Program Studi Kependidikan
Abstract
The interest in becoming a teacher and the perception of the teacher profession are important factors to support the readiness of students to become productive teachers in the educational study program at the Faculty of Tenik, Gorontalo State University. The objectives of this study are: (1) Analyzing the influence of interest on readiness to become productive teachers for students of the Education Study Program at the Faculty of Engineering, Gorontalo State University (2) Analyzing the influence of teacher professional perceptions on readiness to become productive teachers of students of the Education Study Program at the Faculty of Engineering, Gorontalo State University (3) Analyzing the influence of interest and perception of the teacher profession simultaneously on readiness to become productive teachers for program students. Educational Studies at the Faculty of Engineering, Gorontalo State University. This type of research is associative to look for the influence of the interests and perceptions of the teacher profession on the readiness of students to become productive teachers. The population of this study is all students of the educational study program at the Faculty of Engineering, Gorontalo State University Batch 2017 - 2018, a total of 216 people, the ideal number of samples using the Slovin formula is 140 people. Using data collection techniques through questionnaire deployment, and data analysis techniques through simple regression and multiple regression. The results show that there is a positive influence of interest and perception of the teacher profession on the readiness to become productive teachers for students of the Education Study Program, by 17.9% on readiness to become productive teachers.
Full Text:
PDFReferences
MADROSATUNA : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 2(2): 20–30.
Anwar, Aep Saepul. 2020. “Pengembangan Sikap Profesionalisme Guru Melalui Kinerja Guru Pada Satuan Pendidikan Mts Negeri 1 Serang.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam 2(1): 147–73.
Bintan Roisah, Margunani. 2018. “Pengaruh Minat Menjadi Guru, Penguasaan Mkdk, Dan Ppl Terhadap Kesiapan Mahasiswa Menjadi Guru.” Economic Education Analysis Journal 7(1): 59–74.
Eri Hotma, Simamora. 2019. SKRIPSI “Pengaruh Minat Menjadi Guru dan Praktik Program Pengalaman Lapangan (PPL) Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Mahasiswa Angkatan 2015 Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas HKBP Nommensen Medan Tahun Akademik 2018/2019.” Universitas HKBP Nommensen Medan.
Koleangan, R A M, dan F Roring. 2018. “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Warung Bendito Kawasan Megamas Manado.” Jurnal EMBA 6(4): 3723–32.
Kusumajati, Ana Ayu. 2018. “Hubungan motivasi belajar, persepsi profesi guru dan persepsi tentang mencari pekerjaan dengan kesiapan menjadi guru akuntansi.” Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.
M.Ansyar, Abdillah. 2022. “Persepsi Profesi Guru terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi dengan Efikasi Diri sebagai Variabel Inteverning.” Jurnal Ilmu Pendidikan 4(3): 3369–81.
Made Umbara, I Gst Ngurah. 2019. “Upaya Meningkatkan Kinerja Guru Produktif dalam Melaksanakan Pembelajaran Membatik pada Program Keahlian Desain dan Produksi Kria Tekstil melalui Pembinaan Kompetensi Profesional.” Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran 2(1): 1.
Maipita, Indra, dan Tri Mutiara. 2018. “Pengaruh minat menjadi guru dan praktik program pengalaman lapangan (PPL) terhadap kesiapan menjadi guru pada mahasiswa Jurusan Ekonomi Universitas Negeri Medan.” Jurnal Ekonomi Pendidikan 6(6): 34–43.
Putri, Ayu Dwi Kesuma, dan Nani Imaniyati. 2017. “Pengembangan Profesi Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 2(2): 93.
Sukma, Alfiyyah Nurlaili, Elin Karlina, dan Priyono. 2020. “Pengaruh Persepsi Profesi Guru Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Pendidikan.” Research and Development Journal Of Education 1(1): 110–16.
Triana, Yuniasari. 2017. “Pengaruh Minat Menjadi Guru, Lingkungan Keluarga, dan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Akuntansi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Angkatan 2013 Fe Uny Skripsi.” Skripsi, Program Studi Pendidikan Akutansi, Universitas Negeri Malang.
“Undang-Undang-Nomor-14-Tahun-2005.”
Wahyudi, Rendi, dan Nurhasan Syah. 2018. “Hubungan Minat Menjadi Guru Dengan Kesiapan Mengajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Teknik Bangunan.” Jurnal Universitas Negeri Padang 6(1): 1–5.
Wahyuni, Desti, dan Setiyani Rediana. 2017. “Pengaruh Persepsi Profesi Guru, Lingkungan Keluarga, Efikasi Diri Terhadap Minat Menjadi Guru.” Economic Education Analysis Journal 6(3): 669–83.
Yolanda, Agnes. 2017. 7 Al-Intaj : Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah “Pengaruh Profitabilitas dan Aktivitas Terhadap Pertumbuhan Perusahaan yang Terdaftar di Jakarta Islamic Index (JII).” Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.
Yuniasari, Triana, dan Moh Djazari. 2017. “Pengaruh Minat Menjadi Guru, Lingkungan Keluarga, Dan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Akuntansi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Angkatan 2013 FE UNY.” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 15(2): 78–91
DOI: https://doi.org/10.37905/jjee.v2i1.17868
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jambura Journal of Engineering Education