Dimensi Fraud Hexagon Dalam Mempengaruhi Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa Akuntansi

Nur Annisa Setia Pratiwi, Munari Munari

Abstract


The purpose of the research was to examine the effect of hexagon fraud on the academic cheating of UPN "Veteran" East Java accounting students. Quantitative approach with primary data as a data source through filling out questionnaires distributed to respondents. The population consisted of 161 students using random sampling techniques used in sampling by obtaining a sample of 62 students. The respondents in this study were UPN "Veteran" East Java accounting students. Data that has been collected from respondents' answers is processed using analysis techniques with SmartPLS 4.0 software. The results of this study suggest that variables of pressure, ability, arrogance, and collusion cannot contribute to academic cheating. Meanwhile, odds and rationalization variables contribute to academic cheating.


Keywords


hexagon fraud, academic cheating, accounting student

Full Text:

PDF

References


Affandi, A., Hakim, T. I. R., & Prasetyono. (2022). Dimensi Fraud Hexagon dan Spiritualitas Pada Kecurangan Akademik Selama Pembelajaran Daring. 18(1), 1–15.

Ajzen, I., Joyce, N., Sheikh, S., & Cote, N. G. (2011). Knowledge and The Prediction of Behavior : The Role of Information Accuracy in The Theory of Planned Behavior. 101–117. https://doi.org/10.1080/01973533.2011.568834

Alfian, N., & Rahayu, R. P. (2021). Pengaruh Fraud Pentagon Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik. Jurnal Akuntansi Dan Investasi, 6(1), 60–75.

Andayani, Y., & Sari, V. F. (2019). Pengaruh Daya Saing, Gender, Fraud Diamond Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa. JEA (Jurnal Eksplorasi Akuntansi), 1(3), 1458–1471.

Apsari, A. K., & Suhartini, D. (2021). Religiosity as Moderating of Accounting Student Academic Fraud With A Hexagon Theory Approach. 1(3), 211–230. https://doi.org/10.47153/afs13.1512021

Bunayya W, A., Wiralestari, & Safelia, N. (2021). Pengaruh Dimensi Fraud Diamond Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa S1 Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Jember. Jambi Accounting Review (JAR), 2, 144–161.

Christiana, A., & Kristian, A. (2021). Kecurangan Pembelajaran Daring Pada Awal Pandemi COVID-19: Dimensi Fraud Pentagon. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indoensia, 19(1), 66–83.

Desviana, Basri, Y. M., & Nasrizal. (2020). Analisis Kecurangan Pada Pengelolaan Dana Desa Dalam Perspektif Fraud Hexagon. Studi Akuntansi & Keuangan Indonesia, 3(1), 50–73.

Dewi, I. G. A. R. P., & Pertama, I. G. A. W. (2020). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi: Dimensi Fraud Diamond. JIA (Jurnal Ilmiah Akuntansi), 5(2), 221–234.

Fadersair, K., & Subagyo. (2019). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi : Dimensi Fraud Pentagon (Studi Kasus Pada Mahasiswa Prodi Akuntansi Ukrida). Jurnal Akuntansi Bisnis, 12(2), 122–147.

Fauzan, N. A., Novianti, N., Akuntansi, J., Ekonomi, F., Brawijaya, U., & Haryono, J. M. T. (2021). Analisis Pengaruh Teori Fraud Pentagon dan Efikasi Diri Terhadap Kecurangan Akademik Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya, 1–16.

Febriani, F., & Suryandari, D. (2019). Analisis Faktor-Faktror yang Berpengaruh Terhadap Kecenderungan Kecurangan (Fraud): Persepsi Pegawai Pada Dinas Kota Tegal. Jurnal Akuntansi Faculty Economics & Business, Universitas Bengkulu, 9(1), 33–46.

Fransiska, I. S., & Utami, H. (2019). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa: Perspektif Fraud Diamond Theory. Jurnal Akuntansi Aktual, 6, 280–344.

Ghozali, I., & Latan, H. (2015). Partai Least Squares: Konsep, Teknik dan Aplikasi Menggunakan Program Smart PLS 3.0 (Edisi 2). Badan Penerbit - Universitas Diponegoro.

Gultom, S. A., & Safrida, E. (2020). Analisis Pengaruh Fraud Diamond dan Gone Theory Terhadap Academic Fraud (Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi Se Sumatera Utara). Jurnal EKSIS, 9(3), 113–127.

Hardiantoro, A., & Hardiyanto, S. (2022). Peserta UTBK SBMPTN 2022 ketahuan bertindak curang, LTMPT: diskualifikasi! Kompas.Com. https://www.kompas.com/tren/read/2022/05/21/180500465/peserta-utbk-sbmptn-2022-ketahuan-bertindak-curang-ltmpt--diskualifikasi- (diakses pada tanggal 9 November 2023)

Jamilah, M., Astriani, D., & Septiawati, R. (2023). Pengaruh Dimensi Fraud Hexagon Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik. JMMA ( Jurnal Mahasiswa Manajemen Dan Akuntansi), 2(4), 863–880.

Nailah, Z., & Murtanto. (2023). Pengaruh Dimensi Fraud Hexagon dan Penyalahgunaan Teknologi Informasi Terhadap Kecurangan Akademik (Studi Kasus Pada Mahasiswa FEB Universitas Trisakti). JURNAL EMAK (Jurnal Ekonomi Manajemen Akuntansi Dan Keuangan), 4(4), 1123–1134.

Ningrum, S. R. K., Riwajanti, N. I., & Handayawati, K. U. (2020). Tinjauan Kecurangan Akademik dari Perspektif Fraud Diamond. 4(9), 298–304.

Nurhidayah, & Ridwan, R. A. (2022). The Effect of the Fraud Triangle on Academic Fraud in Accounting Students. 3(2), 119–133.

Nusron, L. A., & Sari, R. T. (2020). Pengaruh Fraud Diamond dan Religiusitas Terhadap Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi. 21(2), 79–88.

Oktarina, K., Suhaimi, Santosa, T. A., Razak, A., & Ahda, Y. (2021). Meta-Analysis : The Effectiveness of Using Blended Learning on Multiple Intelligences and Student Character Education During The COVID-19 Period. IJECA (International Journal of Education & Curriculum Application), 4(3), 184–192.

Rahmawati, S., & Susilawati, D. (2018). Pengaruh Dimensi Fraud Diamond dan Religuisitas Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa. September, 269–290.

Salsabilla, Y., & Uyun, M. (2023). Peluang dan Rasionalitas Terhadap Kecurangan Akademik. Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(2), 219–224.

Saputra, A. L. T., & Wardhani, M. F. (2023). Tiada ampun bagi penyontek ujian di FEB UI: Nilai E pada seluruh mata kuliah di semester berjalan. Economica.Id. https://www.economica.id/2023/06/18/tiada-ampun-bagi-penyontek-ujian-nilai-e-pada-seluruh-mata-kuliah-di-semester-berjalan/ (diakses pada tanggal 8 November 2023)

Sasongko, N., Hasyim, M. N., & Fernandez, D. (2019). Analysis of behavioral factors that cause student academic fraud 2. 5, 830–837.

Savilia, L., & Laily, N. (2020). Accounting Students’ Academic Fraud: Empirical Evidence From Indonesia. 5(September), 54–68.

Sihombing, M., & Budiartha, I. K. (2020). Analisis Pengaruh Fraud Triangle Terhadap Kecurangan Akademik (Academic Fraud) Mahasiswa Akuntansi Universitas Udayana. E-Jurnal Akuntansi, 30, 361–374.

Siregar, N. S., & Kamal, M. (2021). Analisis Pengaruh Fraud Diamond dan Religiusitas Terhadap Kecurangan Akademik (Academic Fraud) : Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Syiah Kuala disaat Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi AKUNTANSI (JIMEKA), 6(2), 150–161.

Solihat, W. M., Hermawan, Y., & Nurdianti, R. R. S. (2023). Pengaruh Tekanan, Kesempatan, Rasionalisasi, Kemampuan, dan Arogansi Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Global Education Journal, 1(3), 285–305.

Theotama, G., Denny, Y., & Nugrahesthy, A. (2023). Hexagon in the Motives to Commit Academic Fraud. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 26(1), 195–220.

Tonasa, M., & Setyorini, C. T. R. I. (2019). Reasons for Accounting Students to Commit Academic Fraud : Qualitative Interview Studies. Jurnal Akuntansi Manajemen Dan Ekonomi, 21(1), 23–31.

Utami, D. P. W., & Purnamasari, D. I. (2021). The impact of ethics and fraud pentagon theory on academic fraud behavior. 3(1), 49–59. https://doi.org/10.36067/jbis.v3i1.88

Vousinas, G. L. (2019). Advancing theory of fraud: the S.C.O.R.E. model. Journal of Financial Crime, 26(1), 372–381. https://doi.org/10.1108/JFC-12-2017-0128

Wolfe, D. T., & Hermanson, D. R. (2004). The Fraud Diamond : Considering the Four Elements of Fraud. 12, 38–42.

Yuniar, N. P. A., Indraswarawati, S. A. P. A., & (3), C. G. B. P. (2021). Pengaruh Dimensi Fraud Diamond dan Religiusitas Terhadap Kecurangan Akademik (Studi Pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia). 199–218.




DOI: https://doi.org/10.37479/jeej.v6i2.24673

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nur Annisa Setia Pratiwi, Munari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Jambura Economic Education Journal has been indexed:


PUBLISHED BY :

Prodi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi

Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia

 

 
Jambura Economic Education Journal (E-ISSN: 2656-4378)(P-ISSN: 2655-5689) by program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Negeri Gorontalo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

slot gacor slot gacor hari ini slot gacor 2025 demo slot pg slot gacor slot gacor