Deskripsi Kemampuan Kognitif Siswa pada Materi Struktur Atom

Netty Ino Ischak, Siti Afdianti Domu, Deasy Natalia Botutihe, Yuszda K. Salimi, Opir Rumape, La Ode Aman, Najmah Najmah

Abstract


This research aims to determine the cognitive abilities of students in atomic structure material at SMA Negeri 1 Kabila. This research is descriptive qualitative research. This research was conducted at SMA Negeri 1 Kabila with a research sample of 66 students. Data collection uses instruments in the form of a two-tier multiple choice test. Research describing the cognitive abilities of students at SMA Negeri 1 Kabila on atomic structure material. The percentage of students' cognitive aspect abilities in the high category was (36%), in the medium category was (39%), and in the low category was (31%).

Keywords


Cognitive Ability; Atomic Structure

Full Text:

PDF

References


Dea, F. (2022). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Permainan Sains Sederhana Di Taman Kanak–Kanak Harapan Jaya Bandar Lampung. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Dewati, D., Hadiarti, D., & Fadhilah, R. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Tes Diagnostik Pilihan Ganda Dua Tingkat untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa Materi Hidrokarbon di SMA 10 Negeri Pontianak. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 4(2). https://doi.org/10.29406/arz.v4i2.671

Fatmawati, F. (2021). Efektivitas Model Permainan Kartu Indeks (Index Card Match) Terhadap Hasil Pembelajaran Perkembangan Kognitif Dan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Al-Harits. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1). https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i1.3616

Fauzi, W. N. A. (2022). Persepsi Mahasiswa PAI Terhadap Metodologi Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kompetensi Berpikir Kreatif. EL-HIKMAH: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 15(2). https://doi.org/10.20414/elhikmah.v15i2.4304

Frima, F. K. (2020). Pengaruh Metode Discovery-Inquiry Terhadap Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Topik Kelarutan. JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS), 8(1). https://doi.org/10.26714/jps.8.1.2020.41-49

Khulusinniyah, K. (2016). KOGNITIF DEVELOPMENT: Mencermati Siklus Pertumbuhan Kognitif Anak. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 10(2). https://doi.org/10.35316/lisanalhal.v10i2.125

Kiswanto, Rahman, U., & Sulasteri, S. (2015). Deskripsi Pemahaman Konsep Materi Geometri Ditinjau dari Kepribadian Sensing dan Intuition pada Siswa Kelas IX SMP N 33 Makassar. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(1).

Maksum, M. J., Sihaloho, M., & La Kilo, A. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Siswa pada Konsep Larutan Penyangga Menggunakan Three Tier Multiple Choice Tes. Jurnal Entropi, 12(1).

Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1). https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26

Nikmatur Rohmah, Eva Marisa, & Fitrianti Wulandari. (2022). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Dan Permainan Ular Tangga. AT-THUFULY : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2). https://doi.org/10.37812/atthufuly.v2i2.582

Rachmat, F. (2017). Kontribusi Permainan Konstruktivis (Media Balok) Dengan Peningkatan Kemampuan Kognitif. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(2). https://doi.org/10.21009/jpud.112.04

Reta, K. I. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Pengaruh Model Pembelajaranberbasis Masalah Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa, 2.

Rumape, O., Pomuato, S., Mohamad, E., Ischak, N. I., Salimi, Y. K., Munandar, H., & Najmah, N. (2023). Identifikasi Kemampuan Kognitif Siswa pada Materi Koloid. Jambura Journal of Educational Chemistry, 5(1). https://doi.org/10.34312/jjec.v5i1.13215

Shafira, N. A., & Sakerani, S. (2023). Meningkatkan Aspek Perkembangan Kognitif Anak Dan Kemampuan Berhitung Permulaan Menggunakan Model Cooperative Learning. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 3(2).

Sugianto, R. P., & Rostika, R. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak dalam Pengenalan Konsep Bilangan melalui Permainan Kartu Angka Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal PGPAUD Kampus Cibiru, 1(3).

Suryana, D. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Praktik Pembelajaran. In Pendidikan anak usia dini.

Susanto, A. (2014). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. In Kencana.

Utami, N., Fitriani, H., & Efendi, I. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah dan Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa Kelas VIII. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 11(1). https://doi.org/10.33394/bioscientist.v11i1.7984

Yilmaz. (2018). Mengembangkan Kemampuan Kognitif Melalui Media Bahan Kardus Bentuk Geometri Di Taman Kanak-Kanak Negeri Sekincau Lampung Barat. In مجلة اسيوط للدراسات البيئة: Vol. العدد الحا (Issue 3). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Zega, B. K., & Suprihati, W. (2021). Pengaruh Perkembangan Kognitif Pada Anak. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen), 3(1).




DOI: https://doi.org/10.34312/jjec.v5i2.12832

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office


Department of Chemistry, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Bone Bolango 96554, Gorontalo, Indonesia

E-mail: jjec@ung.ac.id

+6285341773856 (Call/sms/wa)

Jambura Journal of Educational Chemistry (p-ISSN: 2655-7606| e-ISSN: 2656-6427) by Department of Chemistry Universitas Negeri Gorontalo. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Powered by Public Knowledge Project OJS